• Lajsan
    Äldre 29 Sep 21:02
    23457 visningar
    29 svar
    29
    23457

    P-piller cerazette

    Skulle gå till barnmorskan i dag för att få ett nytt recept på mina p-piller som jag ätit i 11 år, trionetta, även kallad triregol som den billigare versionen på apoteket. Men så gick hon in i datorn och såg att det stod att min mamma dog av en hjärtinfarkt för 3 år sen när hon var 61 år och tyckte det var konstigt att inte dom sagt till mej tidigare att byta ut denna sorten, så hon sa att bara en gynekolog el läkare kunde skriva ut ett sådant recept i fall det skulle hända något, så hon tyckte jag skulle byta sort till cerazette, nu är min fråga hur ni andra tycker om detta? Hon sa att det kan komma blödningar lite då och då dom närmsta 3 månaderna men att dom sen ev skulle avta helt. Jag tycker mest det är jobbigt när jag nu har haft en fast dag då mensen kommer varje månad och nu inte veta. Tacksam för råd/tips. Blev långt det här...

  • Svar på tråden P-piller cerazette
  • charme­d84
    Äldre 29 Sep 21:15
    #1

    för mig var cerazette väldigt jobbig i två månader blödde typ varannan vecka. Sen försvann mensen helt och nu är jag som sagt fri från mens när jag äter cerazette. Men det var jobbigt de två första månaderna och många gånger undrade jag om jag skulle bryta.

  • pettan
    Äldre 29 Sep 21:24
    #2

    jag hade "vanlig" mens två omgångar när jag började äta cerazette, blödde inte ovanligt mycket eller oregelbundet utan ungefär lika mycket som med p-piller, sedan dessa två gånger har jag inte haft några blödningar alls! jag tycker de fungerar jättebra, det enda är ju att man inte har lika lång "glöm" tid på dom som på p-piller! ( måste ta nästa piller inom 36 timmar)

  • marreg­us
    Äldre 29 Sep 21:30
    #3

    Hej hej! För mig funkade inte cerazette alls. Åt dem ungefär i ett halvår och mensen var verkligen oregelbunden. Normalt sett har jag kanske den 3-4 dagar men medan jag åt dessa hade jag den i 7 dagar, uppehåll på ca 7 dagar, sen började den igen i 7 dagar. Så sammanfattat kan man säga att jag hade mens varannan vecka. Det var superjobbigt att ha det så och eftersom det höll på så även efter 3 månader så bytte jag. Dessutom fick jag järnbrist eftersom jag förlorade så mkt blod!

  • Martin­aa
    Äldre 29 Sep 23:09
    #4

    Jag har haft p-stav i sex år, vilket innehåller precis samma hormoner som Cerazettte. När jag först satte in en stav hade jag till-och-från-mens i ungefär ett halvår, sedan uppehåll i ungefär två år. Sedan började jag få mens igen, och den sista tiden hade jag precis vanlig och regelbunden mens.

    För bara drygt en månad sedan plockade jag ut mina andra stav och började istället äta Cerazette också. Normalt sett skulle jag inte få mens än, men har fått det nu en vecka för tidigt. Så jag antar att jag kommer ha det lite oregelbundet nu igen, men förhoppningsvis kommer jag slippa den helt om ett tag! :)

    Anledningen till att jag valde p-stav (förutom smidigheten över att inte behöva tänka på ta piller i rätt tid osv) var att min pappa har fått en propp en gång, vilket skrämde mig tillräckligt för att inte våga äta vanliga p-piller. Nu måste jag förvisso komma ihåg det här med att ta ett piller, men jag känner mig tryggare med det här än ett vanligt p-piller, trots att riskerna för mig antagligen är väldigt små.

  • konsti­gabara­lillaj­ag
    Äldre 30 Sep 07:56
    #5

    Jag har haft stora problem med oregelbunden mens och smärta pga myom samt endomitros. Fick primolut nor för att skjuta upp mensen och efter det skulle jag börja med cerazette för att få mensen att utebli och faktiskt så har den inte kommit ännu (snart 2 månader sedan) men den kanske dyker upp om étt tag. Men just nu, i skrivande stund har det fungerat för mig med cerazette...

  • sms å fotbol­l
    Äldre 30 Sep 08:42
    #6

    Vill bara slå ett slag för spiralen (även om den kanske inte är ett alternativ för alla). Själv har jag en hormonfri sådan (kopparspiral) så kroppen fungerar som den ska utan att jag behöver ta piller.

  • mazda6
    Äldre 30 Sep 08:46
    #7

    Jag har bra erfarenheter med cerazette! Först så krånglade dom med småblödningar, men efter ett tag slutade det och nu har jag ingen mens alls. Så underbart!!!

  • Bluebr­ide
    Äldre 30 Sep 10:37
    #8

    min mens försvann direkt

  • flizz
    Äldre 30 Sep 10:52
    #9

    åt cerazette i fyra månader, blödde hela tiden utom två veckor, hade aldrig haft speciellt mycket mensvärk före och jag låg ner på golvet och grät.

    Kastade pillrerna efter 4 månader ALDRIG MER.

    Men då kan ju jag bara tala för mig själva, har upptäckt att jag förmodligen inte tål preventivmedel.
    Tror att jag har prövat ca 8 stycken inte en enda har passat mig.

    Varför jag testade cerazette var för att dom hade funkat så himla bra för alla kompisar så det är väldigt indviduellt.

  • piggel­inbrid­e
    Äldre 30 Sep 10:58
    #10

    Jag åt trionetta i 9 år, det funkade men jag kände att jag ville testa något annat.
    Jag fick rekommenderat cerazette och det har fungerat jättebra för mig. Mensen har uteblivit helt, vilket är skönt tycker jag. Men visst är man lite orolig ibland att man är gravid eftersom man inte får mens.

    Jag tycker du ska testa. Det verkar ju uppenbart finnas många olika åsikter, så det är nog olika för alla. Man får testa sig fram till det som känns bra.

Svar på tråden P-piller cerazette