• mrsJR
    Äldre 29 Sep 12:47
    4667 visningar
    27 svar
    27
    4667

    Tillskott i familjen

    Är så glad! Idag blev det klart att vi får hem en liten hundvalp till oss den 14 november. Går och tänker så mycket på vårt lilla nytillskott att jag nästan glömmer att vi har ett bröllop att se fram emot också. Tänk att man kan ha så mycket att glädjas åt i livet!

    Någon hundägare här som kan ge mig lite tips och råd inför livet med en liten valp? Är vår första hund så alla tips är välkomna!

  • Svar på tråden Tillskott i familjen
  • Emma87
    Äldre 29 Sep 14:30
    #11

    När jag skrev att det va en bra grej att skaffa hund innan barn menade jag självklart INTE att en hund är ett barn!!! Det förstår nog dom flesta och självklart ska dom inte behandlas som barn, men det är en väldigt bra träning på att ta ansvar tillsammans!!

    Och att en hund inte får dra är också en självklarhet, men ingen hund födds till att kunna gå i koppel det krävs träning för att dom ska lära sig det och under den tiden dras det en del!!

    Och det finns faktiskt hundar som går in i andras buskar eller på deras tomter och bajsar och då ska man självklart ha bajspåsar med sig och plocka upp detta!

  • mrsJR
    Äldre 29 Sep 15:11
    #12

    Jag är väl medveten om att djur inte är människor och har aldrig sagt att jag skulle behandla hunden som ett barn utan tycker som Emma87 att det är bra träning inför det ansvar och det tålamod som det innebär att ha ett barn. Jag tror att det kommer göra oss starkare som par att ha något att ta hand om och uppfostra tillsammans. Att man ser hunden som en familjemedlem och ger den massor med kärlek betyder ju inte att man låter den göra som den vill.

    Jag har ridit i massor av år och där gäller precis samma sak, visa vem som bestämmer och låt inte hästen ta över så den biten kommer nog inte bli något problem.

    Däremot tycker jag ALLTID att man ska plocka upp efter hunden oavsett om den går i buskarna eller inte, det finns ju barn som leker bland buskar och träd och inte skulle jag vilja att min unge fick bajs få skorna.

  • Emma87
    Äldre 29 Sep 16:01
    #13

    Hunden för verkligen oss närmare varandra, helt underbart att ha en hund att bry sig om och hitta på massa roliga saker med. Vi brukar åka ut till havet där man får ha hundar och leka med han, super mysigt. Har ni tänkt gå nån valp kurs?
    Det gör vi med Charlie och han ÄLSKAR det, man får lära sig en del bra saker + att det är en väldigt mysig söndags aktivitet :)

  • Äldre 29 Sep 16:50
    #14

    Vi har en sheltie, ca 1½ år nu :)
    Mitt tips e att ta med en handduk eller nånting att gnugga mamman så valpen får något välbekant med hem (vissa uppfödare ger även med leksak eller dylikt). Ta bort mattor, kuddar, filtar.. ALLT! ni inte vill ska bli söndertuggat/påkissat. Köp en valphage, bra att ha valpen i under nätterna så ni vet var ni har honom och hör bättre ifall ha börjar gnälla. Sen är det även bra att köpa "sladdskydd" eller nån form av stängsel så vapen inte slipper åt kablar. Är väl vad jag komer på såhär på rak arm ;)

  • Emma87
    Äldre 29 Sep 17:47
    #15

    När vi hälsade på våran hund första gången berättade uppfödaren att hon skickade med en filt med mmamans lukt när man hämtade valpen. Vii tog också undan alla skor och saker som han kunde tugga på, sladdarna har vi aldrig behövt skydda men det kan ju vara bra att tänka på :) Att få valpen rumsren är det ju ett hel del jobb med, men oj vad skönt det är när han väl är rumsren. Charlie va duktig tog bara ett par veckor.

    Varje gång han kissade eller bajsade inne, bar vi ut honom. Fick höra att man absolut inte får skälla på dom när dom kissar inne, så det gjorde vi aldrig och detta verkar ha fungerat bra, för som sagt det tog bara två veckor sen va han rumsren.

  • GreenT­roll
    Äldre 29 Sep 17:53
    #16

    Åh vad kul att ni ska køpa hund!!!

    Jag kan tala om att man får øva sitt tålamod och lær sig mycket om sig sjælv =)

    Några små tips ær att beløna valpen nær den kissar/bajsar ute och ignorera om det sker en olycka inne. Då lær den sig fortare att det lønar sig/ær bættre att kissa/bajsa ute.

    Om du vill læra den att gå fint i koppel ær det en bra ide att både ha halsband och sele till hunden. Træna att gå fint i koppel nær den går med kopplet fæstad i halsbandet och om du inte har tid att træna det så koppla kopplet i selen, då lær sig hunden att den måste gå med slakt koppel nær den ær kopplad i halsbandet men det ær mera fritt nær den ær kopplad i selen.

    Ha saker den får tugga på nær den kommer och ta bort allt du ær rædd om.

    Gå en valpkurs, dær får man bra råd och hjælp.
    Jag kan rekomendera klickertræning men all positiv træning ær bæst och roligast før både hund och hundægare.

    Ha hellre få regler och var konsekvent på dem æn många regler som inte alltid føljs.

    Njut av att få en liten krabat och ha kul tillsammans!

    Lycka till!!!

  • lanovi­a 08
    Äldre 30 Sep 10:35
    #17

    Hej
    Vad kul att ni skall skaffa valp. En härlig tid väntar, med mkt slit och glädje.
    Självklart är en hund en hund och inte en människa. Vi har haft hund i drygt 2år nu, skaffade som valp. Då vi nu skall få barn om några månader vet vi inte alls vad det innebär att ha barn. Men vi vet lite mer var vi har varandra när det gäller att ta hand om något litet, tålamod, trötthet, vara uppbunden till att ta hand om något som inte klarar sig själv och planera in detta i vardagen etcetc.

    Niini ger ett bra tips. Nu vet inte jag exakt vad en valphage är. Vi köpte kompostgaller som vi byggde ihop till en hage, förmodligen billigare. Men att begränsa valpens utrymme på natten och sedan även på dan när man tillslut kan lämna den gör den lugnare.

    Kommer hunden bli lämnad ensam i framtiden? Börja i såfall öva med en gång. Kanske inte första dan men tidigt. Lägg den i hagen eller vad ni har. Sätt dig en bit bort och låt den lugna sig. Beröm när den är duktig. NÄsta steg är att lämna rummet, först bara en kort stund du märker på hunden hur länge den klarar det men max 30s. Beröm när den är duktig, ge den inte godis precis när den piper. Öka sedan på tiden.
    Öva bara korta stunder i taget.

    Ett annat tips är att låta den lille sova på en filt i början, eller i en hård korg. Att köpa en mjuk korg alternativt tygbur (som vi gjorde) är onödigt då det förmodligen bara tuggas sönder.

    Jag skulle kunna skriva mig varm här om allt som är att tänka på. Det är så roligt med hundar och valpar. Fråga om det är något. Jag delar gärna med mig av erfarenheter men kan inte sitta här och skriva en hel uppsats.

    Lycka till.

  • mrsJR
    Äldre 3 Oct 20:37
    #18

    Vart har ni låtit valpen sova första tiden? Vi funderar på att ha den i vårt sovrum men känner mig lite osäker. Jag har läst vissa råd om att man ska ha den nära sig så att man kan trösta den när den gnäller och andra råd om att man ska vänja den vid den sovplats man tänkt ut redan från början. Har ni något bra tips?

  • Äldre 3 Oct 21:35
    #19
    mrsJR skrev 2009-10-03 20:37:50 följande:
    Vart har ni låtit valpen sova första tiden? Vi funderar på att ha den i vårt sovrum men känner mig lite osäker. Jag har läst vissa råd om att man ska ha den nära sig så att man kan trösta den när den gnäller och andra råd om att man ska vänja den vid den sovplats man tänkt ut redan från början. Har ni något bra tips?
    Vi hade honom i hagen brevid sängen, bara att sticka ner handen så han vet vi är närvarande ifall han började gnälla! INTE DALTA OCH TRÖSTA, man ska inte göra en stor sak av det hela. Tycker hunden ska få sova brevid sängen hela tiden, iaf vår sötnos gör det :)
  • lanovi­a 08
    Äldre 5 Oct 10:36
    #20

    Vart skall ni låta hunden sova sedan? Vi låter t.ex inte våran komma in i sovrummen så för oss var det ingen bra idé att ha den vid sidan av sängen.
    Tipset är att där ni kommer låta den sova sedan skall den få sova från början. Vi la oss på madrass vid sidan om valpen så att vi fanns nära. Då är det ju bara att sticka ut handen o lugna hunden. Men precis som Ninni skriver inte dalta och trösta.

  • JustMe­AndMyL­ove
    Äldre 5 Oct 10:45
    #21

    Vad roligt att ni ska få valp! Nu har jag inte läst alla inlägg men jag önskar er lycka till :)

    Mitt tips är att läsa på om allt och inget, använd nätet, biblioteket men var kritisk. De flesta uppfostringsmetoder som bygger på tillit och respekt från både dig och hunden är de som jag tycker är bäst. Men varje hund är en individ och det som fungerar perfekt för min hund kankse inte alls går med din.

    Läs om klickerträning, det brukar vara något de flesta hundar tycker är kul! Och läs mycket om just din ras (eller raser om det är en blandis) både för att kunna vara uppmärksam på ev. rassjukdommar men också för att veta hur mycket mental träning vs. motion just din hund behöver. I början innan den är fullvuxen är det tex väldigt viktigt att ta hand om hundens leder och skelett som ofta är mjukt. Alltså inte jogga med valpen, springa i trappor etc.

    Själv har jag ett motto och det är att hunden, precis som jag måste ha en "mening med livet" och ett "jobb". Det kan vara allt från att hjälpa till att dra hem matkassar i en vagn från affären eller hjälpa till att plocka in tvätt i tvättmaskinen :)

    Hoppas det går bra för er!

  • mrsJR
    Äldre 6 Oct 11:49
    #22

    Han kommer få sova i vårt sovrum men inte i sängen, det blir så dels för att vi vill ha honom nära men också för att vi helt enkelt inte har något annat passande ställe. Hade helst lagt honom i ett lite lungt hörn i köket men vi har inget hörn "ledigt", är fullt med möbler överallt så då får det bli sovrummet.

    På torsdag får vi träffa uppfödaren och valparna, då ska vi också välja ut den hund som ska bli vår. Det finns tre hanar i kullen så en av dem kommer bli lilla Charlie. :)

  • Äldre 6 Oct 15:03
    #23
    mrsJR skrev 2009-10-06 11:49:32 följande:
    Han kommer få sova i vårt sovrum men inte i sängen, det blir så dels för att vi vill ha honom nära men också för att vi helt enkelt inte har något annat passande ställe. Hade helst lagt honom i ett lite lungt hörn i köket men vi har inget hörn "ledigt", är fullt med möbler överallt så då får det bli sovrummet. På torsdag får vi träffa uppfödaren och valparna, då ska vi också välja ut den hund som ska bli vår. Det finns tre hanar i kullen så en av dem kommer bli lilla Charlie. :)
    Ett tips är att låta valpen välja er :)
  • mrsJR
    Äldre 6 Oct 15:27
    #24
    Niini skrev 2009-10-06 15:03:52 följande:
    Ett tips är att låta valpen välja er :)
    Det tänker vi absolut göra! Hoppas någon av dem vill ha oss bara ;)
  • Äldre 6 Oct 15:43
    #25
    mrsJR skrev 2009-10-06 15:27:05 följande:
    Det tänker vi absolut göra! Hoppas någon av dem vill ha oss bara ;)
    Nog tror jag ni ska duga åt nån ;)
  • mrsJR
    Äldre 18 Nov 10:07
    #26

    På fredag får vi hämta honom, hjälp vad fort det har gått. Tyckte att det var igår det var två månader kvar. Ska bli så kul!

  • lanovi­a 08
    Äldre 19 Nov 07:35
    #27

    Lycka till!

Svar på tråden Tillskott i familjen