• Stefan09

Kristna seder och bruk

Eftersom det konstigt nog är väldigt ovanligt med kristna på denna sidan tänkte jag att det var enklast och bäst för alla att vi kunde diskutera våra traditioner på en egen tråd. Berätta om era traditioner oavsett om det är en frikyrka eller svenska kyrkan ni kommer ifrån. Har ni gift er eller är ni mitt uppe i planeringen?

• Svar på tråden Kristna seder och bruk
  • wiicky
    Aleta skrev 2009-10-02 12:42:53 följande:
    Jag tror att Stefan09 menar det här:sv.wikipedia.org/wiki/Evangelisk_Luthersk_Mis...Men annars står BV för borgerlig vigsel på detta bröllopsforum.Stefan09 skrev i inlägg 6 att det beror på att forumet är skrivet för ateister, jag tror att det beror på att det handlar om bröllopsrelaterade saker. Men tro är ju en sådan individuell sak.
    Då förstår jag. Skulle snarare säga som du, att det är flr bröllopsrelaterade saker. Jag har aldrig hört talas om det BV han menar, och jag är troende.
  • shakynose
    wiicky skrev 2009-10-02 13:34:28 följande:
    Då förstår jag. Skulle snarare säga som du, att det är flr bröllopsrelaterade saker. Jag har aldrig hört talas om det BV han menar, och jag är troende.
    OT: Det är ganska lattjo, för i Skåne och Småland så känner de flesta kristna till bv. De som är med där tror nog att alla i Sverige är lika bekanta med denna organisation som skåningarna är.
  • Aleta

Jag bor i Småland och har inte hört benämningen BV förut.

shakynose skrev 2009-10-02 15:55:56 följande:
    OT: Det är ganska lattjo, för i Skåne och Småland så känner de flesta kristna till bv. De som är med där tror nog att alla i Sverige är lika bekanta med denna organisation som skåningarna är.
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-10-02 17:18:47 följande:
    Jag bor i Småland och har inte hört benämningen BV förut.
    Är du aktiv kristen?
  • Stefan09

Nej det är nästan rätt men en annan organisation. Man kan säga att de hör ihop och att ELM är en gren av BV (Bibeltrogna vänner). Visst vi är kanske inte den största församlingen men som sagt de flesta i Skåne, Småland och Norrland känner till begreppet. Vi har ett motto "BV är ingen sekt, det är en släkt". En klassiker!

Aleta skrev 2009-10-02 12:42:53 följande:
    Jag tror att Stefan09 menar det här:sv.wikipedia.org/wiki/Evangelisk_Luthersk_Mis...Men annars står BV för borgerlig vigsel på detta bröllopsforum.Stefan09 skrev i inlägg 6 att det beror på att forumet är skrivet för ateister, jag tror att det beror på att det handlar om bröllopsrelaterade saker. Men tro är ju en sådan individuell sak.
    Är det vanligt att folk gifter sig borgligt, jag känner ingen som har gjort det nämligen?
  • didis
    Stefan09 skrev 2009-10-02 18:57:32 följande:
    Är det vanligt att folk gifter sig borgligt, jag känner ingen som har gjort det nämligen?
    Jag googlade lite men tex SCB har ingen statistik över HUR folk gifter sig. Lite allmänt hållna tidningsartiklar om att andelen borgerliga vigsla ökar och kyrkliga minskar hittar jag flera men inga konkreta siffror.

För övrigt har jag en kusin som gift sig kyrkligt, alla andra jag känner till har gift sig borgerligt (nej, inte mina svärföräldrar, de gifte sig också kyrkligt en gång i tiden) så det varierar uppenbarligen väldigt.
  • Aleta

Njae, men jag umgås i sådana kretsar, har släktingar som tillhör alla möjliga frikyrkor t ex. Här i Småland kommer man inte undan.
    Dessutom finns det enligt Stefan09 bara ca 0,01% kristna i Sverige och det vore ju förmätet av mig att tro att jag skulle tillhöra den exklusiva skaran.

shakynose skrev 2009-10-02 17:58:30 följande:
    Är du aktiv kristen?
  • Aleta

Ja, det är mycket vanligt att folk gifter sig borgerligt.

Stefan09 skrev 2009-10-02 18:57:32 följande:
  • shakynose
    Aleta skrev 2009-10-02 19:39:40 följande:
    Njae, men jag umgås i sådana kretsar, har släktingar som tillhör alla möjliga frikyrkor t ex. Här i Småland kommer man inte undan. Dessutom finns det enligt Stefan09 bara ca 0,01% kristna i Sverige och det vore ju förmätet av mig att tro att jag skulle tillhöra den exklusiva skaran.
    Hehe, nej det är sant, Småland är ganska kristet och de kanske står för hela den där tiondels promillen utan dig.
    Men det verkar som om BV är ganska så känt inom iaf den skånska kristenheten. Själv hade jag aldrig hört talas om dem innan augusti i år.
  • Jeez

Här finns länkar till statistik som Svenskakyrkan har. www.svenskakyrkan.se/default.aspx&refdi=23673

2008 stod Svenska kyrkan för 44% av vigslarna i Sverige. Någon procent till vigdes säkert kyrkligt/religiöst inom sina respektive samfund. Så kring hälften verkar gifta sig borgerligt.

Svar på tråden Kristna seder och bruk