• minimusen

    Ni som slutat med p-piller...

    Den gamla tråden är stängd så jag öppnar en ny på temat: ni som slutat med p-piller. Här tänker jag att vi kan diskutera hur vi mår, vad vi har för planer, vad som händer med kroppen osv.

  • Svar på tråden Ni som slutat med p-piller...
  • minimusen

    Inga finnar här, men som sagt, superkänslig. Gråter för vad som helst! Sen var det bara två veckor sen min senaste mens men i förrgår var det dags igen...inte så kul... Hoppas på lite stabilitet snart!!

  • UBW

    Jag har precis slutat med p-piller och hoppas bara att jag inte ska må skit när mensen kommer. Har inte haft mensvärk på 10 år! Vi gifter oss i maj och kommer kanske börja försöka sen. Min sambo är inte jättenöjd men jag känner inte för att pumpa in fler kkonstgjorda hormoner i min kropp.
    är det inte nån här som har märkt att sexlusten ökar när man slutar? Det är i alla fall vad jag har hört.

  • BlivandeFruPettersson

    Slutade med minipiller (Cerazette) i november -08, och min ägglossning kom igång direkt. Hade så sjukt ont i magen några veckor efter sista pillret så jag trodde det var mensen som var på väg, men testade av någon anledning med en äl-sticka som blev positiv.

    Däremot har mensen varit rätt oregelbunden sen slutet, allt mellan 28 och 35 dagar. När jag inte ätit piller förut har jag alltid haft en cykel på 28 dagar. Hyn har blivit lite sämre (ett tips för er med samma problem är Clinique anti-blemish-serien, det enda som funkat för mig!).

    Har fått tillbaka mensvärk för alla år jag varit utan (endast haft småblödningar med mina piller), men förutom det (ja, jag vet, det är en del) har det funkat fint. Däremot har jag känt av ägglossningen varje gång, och det är ju praktiskt i bebisverkstadssyfte...

  • BlivandeFruPettersson

    Muulin skrev 2009-10-03 02:08:57 följande:


    Jo, visst ökar sexlusten... =)
    Hmm, den detaljen glömde jag visst. Det är ju en positiv effekt av att sluta med piller...
  • Mirey

    Jag slutade med Cerazette för ca 1 v sedan, jag e så känslig!! Jag gråter för ingenting!! Jätte jobbigt... känner lite små depp oxå. Men d tar väl tid för kroppen o ställa om sej antar jag...

  • minimusen
    Mirey skrev 2009-10-05 12:57:34 följande:
    Jag slutade med Cerazette för ca 1 v sedan, jag e så känslig!! Jag gråter för ingenting!! Jätte jobbigt... känner lite små depp oxå. Men d tar väl tid för kroppen o ställa om sej antar jag...
    Skönt att höra att man inte är ensam om konstiga hormonsvängningar!! Men hoppas det går över snart!! ;)
  • mrsJR

    Jag har ätit p-piller i flera år och gör det fortfarande men gjorde ett uppehåll på ett år. Jag kände ingen som helst skillnad när jag slutade och inte heller när jag började igen. Allt var precis som vanligt, inga humörsvängningar, ingen mensvärk eller oregelbunda perioder och ingen skillnad på lusten.

    Läser här att det är många som märker stor skillnad och mår riktigt dåligt när de slutar så vill berätta att det inte är så för alla. Vill ju inte att någon ska bli rädd för att sluta med p-piller efter att bara ha läst om hur dåligt man mår. Man kan må jättebra också!

  • kapellösa
    20100515 skrev 2009-09-30 20:05:46 följande:
    Men...jag måste säga att kondom känns ju inte så himla roligt...vilket av någon anledning för mig känns som enda alternativet efter p-piller. Kanske finns nån som kan tipsa om nåt annat alternativ som ni har erfarenhet av?
    Då vill jag slå ett slag för pessaret som jag tycker är helt underbart bra!
    Jag är lite överkänslig mot någonting i vanliga kondomer och får lätt 'skav' av dem men pessaret är inga som helst problem.

    Jag vill dessutom påpeka att det inte är säkert att man kan bli med barn så fort man slutar med p-piller. Själv så väntar jag med spänning på att få min första mens, jag tog ut min p-stav i maj så jag tycker att det borde vara på gång snart!
  • minimusen

    Nån mer som haft vääääldigt långa blödningar?? Verkar aldrig ta slut här :(

Svar på tråden Ni som slutat med p-piller...