• Eadirf

    Umeåbrudar 2010

    Hej alla!

    Kom ju på att man kanske kunde hitta andra som ska gifta sig det kommande året och bolla lite idéer med...Och här verkar det ju finnas några. :)

    Jag och min sambo ska gifta oss den 6 Mars 2010 i Umeå Stadskyrka, och sedan ha festen med middag på Stöcke Bygdegård!

    Jag hoppas på en vinterdag med sol och gnistrande snö och sedan en klar kväll med massa snö på marken och stjärnor på himlen. Temat är ljus, (ljusslingor i taket och överallt annars :)massor av blockljus på borden, facklor på väg upp till festlokalen osv., vitt och gnistrande (dukning, bukett osv.), kristaller i fönstren och i buketten och i håret osv...Jaa...

    Jag har köpt klänningen på Högtidskläder, en Forever yours..Hon var väl sådär trevlig. Men jag klarade mig själv eftersom jag visste vad jag ville ha. :)

    Kyrkan, festlokal, fotograf, frisör, makeup och limo är bokade. Så jag håller mest på med en massa finlir just nu.

    Inbjudningskorten t.ex. Har givit upp tanken att göra dem själv. Funderar på att beställa från Calligrafen...Någon annan som ska beställa?

    Sen har jag ju gått och köpt på mig en massa vit ljung som jag tänkte dekorera med men nu får jag höra att att ta in ljung är att ta in döden, tydligen en gammal skrock. Så nu är ju frågan om jag ska använda dem eller inte...

    Ring har jag hittat på Kjellins, en "egen" design med en lite större sten i mitten och fem små på vardera sida. Ca. 7.000kr!!

    Vad mer...Musikalkompaniet ska underhålla, sambos brors flickvän är med där. De kommer köra lite blandad musik.

    Jo, vi kommer förmodligen att catera Annas fest och mat, ska dit nu imorgon och proväta deras julbordsbuffé, fast även kallad västerbottensbuffé. Den har tjälknöl och annan mat som vi tycker skulle passa på ett vinterbröllop, så vi hoppas på dem! Överkomligt kuvuertpris skulle det bli iallafall. För jo, vi kommer ta ett kuvertpris på 400kr/pers, 300kr/barn och ej alkohol. Då ingår brudskål, förrätt med vin, varmrätt buffé med 2 glas vin, efterrätt med dessertvin, tårta kaffe och avec.

    Nämen huvva vad jag tjatar på...

    fråga om ni undrar över nått, det kommer jag att göra! :)

  • Eadirf

    Hej igen!

    Vi valde den kyrkan eftersom ingen av oss har någon direkt anknytning till någon kyrka här i stan, och för att den låg centralt. Vi ska ju åka ut till Stöcke och då kändes det långt att först åka till Backen kyrkan, där vi egentligen tänkte gifta oss, och sedan åka ut till bygdegården. Vi kommer väl att bli uppåt 90 gäster...Om alla kan komma.

    Ja Högtidskläder ja...Det var andra som provade när vi var där, så hon kom mest bara med en ny klänning när jag provat klart den ena efter den andra. Och som sagt, jag visste vad jag ville ha, så jag stod mest och pratade med min sambo. (Ja, han har sett klänningen. :) Får era sambos göra det?) Men visst, hon var ju inte sådär supertrevlig som man gärna vill att de ska vara när man äntligen kommer till den dagen då man ska få prova sin brudklänning.

    Här är en länk till Stöcke bygdegårds hemsida. bygdegard.stocke.se Nu får man ju verkligen tänka på hur det kommer se ut när det är dekorerat. :) De stora fördelarna som jag ser med lokalen är: 1700kr att hyra och då får man ha den en dag före och en dag efter. Stor scen som är upphöjd, vilket är bra eftersom jag tror och hoppas att det kommer bli mycket show! :) Jag tror det rymdes 150 sittande gäster...

    Vi ska dit och titta här nu snart, så jag vet inte riktigt 100% hur det ser ut med porslin och sånt, men när vi hörde oss för lite snabbt så låter det som om det enda som inte skulle finnas var dessertglas och avecglas...Det var vita tallrikar! :) (frågade)

  • Eadirf

    Min mamma och svärmor (stackarna) har insisterat på att fara och städa dagen efter. Däremot la vi till disktjänst i offerten som vi fick från annas fest och mat, så diska slipper de iallafall.

    Jag har lite bilder i mitt galleri, la nyss upp :), du kan se klänningen där. Jag vet inte vad den heter dock...Den fanns inne. Jag gick dit och så frågade hon vilken storlek jag hade och så lyfte hon ner klänning efter klänning i den storleken (och några uppåt eller neråt i storleken också iof, vissa hade snörning så man kan ju ha både lite för små eller större ibland...) och sen fick jag prova de som jag tyckte var fina. Provade kanske 8 stycken men fastnade riktigt för tre. Efter mycket tankar så kände jag ändå att den var klänningen UTAN släp som jag ville ha (de andra hade släp men annars påminde de mycket om varandra). Och tur var väl det, för de andra klänningarna gick på kring 9.000kr medan den jag köpte kostade 4.700kr. Den är lite stor över brösten så jag kommer måsta sy in den, men jag väntar till någon månad innan. Man vet ju aldrig i vilken form man är. ;). Man kunde lämna in för att sy in där, 300kr sömmen kostar det då...Om man har pärlor. Vet ni kanske av något billigare alternativ?

  • Eadirf

    Jag ska försöka klä in hela lokalen i chiffong eller något liknande tyg. :) Eller iallafall delar av den. Lite vid scenen, i taket (med ljusslingor under), entren osv. Sen kommer det ju att vara ganska mörkt så jag hoppas att man inte tänker på all furu. :) Den känns som om den går att förvandla iallafall. Är ju inte så mycket krimskrams i lokalen...

    Jag har också funderat över det där med transport..Alla våra gäster (utom 3) kommer ifrån Umeå så jag tycker nog att de ska kunna ha någon släkting eller nått som kan agera taxi och skjutsa ut dem. :) Var nyss på bröllop i Holmsund, och inte funderade vi över varför ingen ordnat transport till oss som kom från Umeå. Sambons pappa skjutsade "så gärna" (eller? :) )

    Jo, Musikalkompaniet, består av en grupp på 4 stycken sångare som gått musikallinjen på Strömbäck. Och en av dem är sambo med min sambos bror. De kör lite olika, beroende på vad man vill ha. Jag har sett dem göra alltifrån lugn afterworkmusik till wallmans salonger show...De hade då lite rekvisita och körde typ ont det gör ont med ph, främling med carola osv. Vi tänkte väl ha dem som lite mellanrätterna underhållning, varvat med annan underhållning som än så länge är hemlig för oss. :)

  • Eadirf

    Nämen usch så mycket jag har skrivit på en dag. Ursäkta att jag kommer och tar plats. :)

  • Eadirf

    Har beställt brudskor nu. Från Pernillas brudbutik på nätet..Hoppas de är sköna! Har ni tittat på skor än?

    6 Mars Eadirf, Umeå Stadskyrka
    10 juli Björnisarna. Helena Elisabethkyrkan
    31 juli LindaochStefan. Täfteå Byakyrka

  • Eadirf

    Hej hej!

    Måste nog erkänna att jag nog kan bli en "såndär" som kan planera liiite för mycket. Men främst beror det nog på att jag just nu är mammaledig och går hemma hela dagarna, och med ett stundande bröllop så är det svårt att inte vara inne på internet och drömma sig bort i detaljer...Men jag försöker DOCK att inte vara en bridezilla, och ska göra mitt bästa att släppa allt och bara njuta på bröllopsdagen. Det som går "fel" (huvudsaken vi säger ja typ..) går ändå inte att göra något åt då. Fast än så länge känns det bara kul, har inte stött på något större problem än..

    Ang. skorna så beställde jag ett par som var 6,4cm höga. Hoppas jag orkar gå i dem hela dagen/natten. Men jag får provgå i dem inne när de kommit och känna efter vad jag tror. Måste nog köpa partysulor, eller vad det heter, iallafall.

    Björnisarna- Du kan ju gå in på Pernillasbrudbutik.se Man kan skräddarsy eller designa sin egen sko där. Finns några olika modeller, och man får välja klackhöjd m.m. Kostar mellan 500-6500kr. Såg inga med sidensnören tyvärr. Sen vet jag ju inte om de är sköna eller inte. Får hem ett par om några veckor. :)

    Pälsboll- Det låter ju absolut intressant! Jag tror inte att jag ska behöva sy upp den något, men jag måste ju naturligtvis prova med de skor som jag beställt. Men inte fått än. Så det är alltså en sömn på vardera sida (som jag förstått det) som måste sys in. Och det är pärlor en bit ner på båda sidorna. Vad skulle du ta för det? :) (du kan ju maila mig med offert :)i min inbox )

  • Eadirf

    halloj!

    min sambo är också sådär lagom intresserad. han har ringt och bokat kyrka och limo, och så tar han sig tid att titta på bilder osv. som jag visar på nätet men...Sen tar det nog stopp där. Fast han vet att jag tycker om att planera och hålla på, och han är inte sån till personligheten. Han litar nog på att jag gör det bra. :) Men jag försöker iallafall, som sagt, visa honom typ vilka blommor jag tänker mig, hur jag ska dekorera osv. så att han iallafall känner att han har möjlighet att tycka till.

    Jag vet inte vart jag ska köpa blombuketten, har funderat på Löfgrens blommor, men jag har inte hört något om var de gör fina och bra buketter, till bra pris. Har ni hört något från nån? (Förutom Holmsunds blommor?)

    Tårtan kommer vi förmodligen att beställa från ICA Maxi (av alla ställen) 28kr/bit kostar det och då får man välja precis vilket innehåll man vill. (Av de tårtorna som de har gissar jag) Vi är inne på att ta höstsymfoni som vann pris här ganska nyss. Och så ska vi köpa dem odekorerade med bara vit marsipan ovanpå, för att sen pensla äggvita och rulla rosor i socker. Gnistrande rosor ska få pryda tårtorna! Dessutom ingick hyra av tårtställning om man köper därifrån...Om man ringer dit i förväg kan man få köpa med sig två tårtbitar hem för provsmakning.

    Jag hade köpt lite material för att göra inbjudningskort (scrappar alltid födelsedagskort m.m.) MEN efter att försökt gjort en mall till ett inbjudningskort så kände jag bara att jag blev förtvivlad för jag fick inte till det. Det skulle krävas så mycket klippande och klistrande och mätande osv osv. så till sist kände jag bara: NÄ jag orkar inte!
    Så jag ska beställa. Inbjudningskort och festprogram från samma ställe. Och så ska jag försöka hitta matchande papper att klippa placeringskort ifrån. DET orkar jag. :)

    Lycka till alla! ;)

  • Eadirf

    Hallå alla!

    Ni som ska gifta er då det är lite kallare ute, kanske rent av vinter, vad ska ni har för ytterkläder ovanpå klänningen? Cape? Jacka? Behöver tips!!

    Sen tänkte jag även då höra om ni ska ha slöja?? Själv har jag en känsla av att det kan bli "för mycket" med både cape och slöja och utsläppt hår (ska göra hårförlängning och ha halvuppsatt). Eller vad tror ni? Är som sugen egentligen men...

  • Eadirf

    Jo, vi har också bestämt catering nu. Det blir AnnasFestochmat. Vi var på Stöcke bygdegård, där hon bjudit in tänkta kunder, och provåt en del av västerbottensbuffen som vi ska ha. Fast vi har valt att ta bort en del och lägga till andra. Vi ska ha tjälknöl istället för viltpaté och egen förätt på kantarellsoppa, och dessutom egen efterrätt med hjortronpannacotta. Sen funderar vi på att ha kokt lax med romsås istället för gravad lax med hovmästarsås...Vad tror ni går bättre?? Iallafall, vi tyckte att denna buffé passade bäst in på vårt vinterbröllop så den får det bli! GOTT var det föresten, och jättetrevlig och lätt att ha och göra med verkar Anna. De stannar också hela tiden som buffen är dukade, och fyller på mat osv. Sen packar de ihop och tar med sig allt. Toppen låter det!

    Vi funderar på att ha en varm brudskål, typ varm äppelcider med kanel istället för champange (som varken jag eller Daniel gillar). Vad ska ni skåla i?

    Nuså, har jag kommit med lite frågor igen. :)

  • Eadirf

    miim2 - var hyr/köper du capen?

    när vi var på högtidskläder så provade jag en midjelång fodrad cape som jag tyckte var jättefin, men det kostade 1000kr att hyra!!! och det tycker jag är på tok för dyrt för att bara hyra, så jag har letat överallt känns det som, efter en ivory/vit cape eller jacka/kappa, men jag har inte hittat någon jag gillar...därav mitt behov av tips.

  • Eadirf

    Tack för tipsen! Får nog ge mig till tåls efter nyår...

    Men jag trodde inte att det skulle vara sååå svårt att hitta en vit typ ullkappa här i stan. Finns INGEN! Iallafall inte i de affärer jag varit in i.

  • Eadirf

    Jag har aldrig själv varit på någon fest på fabriken, men sett några få bilder som de har på sin hemsida, och dessutom har jag från en kompis som var där i somras på bröllop, och av det har jag fått ett positivt intryck av Fabriken. Min kompis tyckte det var jättefint, och rekomenderade stället till mig, hon sa att det var väldigt neutralt så att man kan dekorera som man vill ha det, men samtidigt väldigt vackert som det var.

    Jag var sugen på att boka den men efter mycket funderation så kom vi fram till att vi tyckte det var för dyr hyra. 10.000kr kostade det väl tror jag ungefär...Men har man de pengarna att lägga tror jag den passar väldigt bra för bröllopsfest!

  • Eadirf

    Halloj!

    Vet bara vad Maxi tar, eftersom vi ska beställa därifrån, vilket var 28kr/bit och då fick man låna tårtställning gratis. Fast iof var detta pris per bit för en ODEKORERAD tårta, alltså bara grädde eller marsipan (beroende på vilken tårta man vill ha) Vi ska nämligen, som jag nog skrivit tidigare, köpa vita rosor och pensla dem mad äggvita och rulla dem i socker så att de gnistrar fint. Dessa ska sedan dekorera vår tårta tillsammans med gröna (tror jag) sidenband.

    Vi har också funderat på detta med buss eftersom vi ju ska ha festen en bit ifrån stan, nämligen í Stöcke. Så vi kommer nog att göra så att vi hör runt om intresse finns att transportera sig med buss till lokalen, när de ringer och anmäler sig. Så får vi se hur många det blir. Men vi fick priset 3.000kr av Göstas buss för en buss tur och retur(största bussen tog 49pers. (om jag inte minns fel) Vi kommer nog dock bara boka buss till lokalen, för som ni skriver så komemr förmodligen folket fara hem lite olika tider...

    Vi har också bokat Anna Thurfjell! På sin hemsida ligger det uppe bröllopsbilder som hon tagit som var helt i min smak, och till det priset! Jag har bara tittat runt lite på nätet efter fotografer och det verkar kosta betydligt mer hos de allra flesta.

  • Eadirf

    Hej alla!

    Nu har jag fixat klart våra inbjudningskort, som vi beställt från Calligraphen. De blev jättebra!!! Tom bättre än jag tänkte mig så det känns kul. Vi ska köpa frimärken imorgon och sen blir det till att posta på måndag. ÄNTLIGEN ska alla få veta vad som stundar. Några nära har man ju hunnit skvallra för, typ svärmor m.fl, men för det flesta kommer det nog som en trevlig överraskning. Eller, inte att vi ska gifta oss men att vi ska gifta oss NU. Ganska snart iallafall. Känns lite tråkigt nu när man börjar ha mycket bitar på plats. Det var faktiskt kul ju att sitta och surfa bland sidor på nätet efter t.ex. klänning och skor m.m. Men det lär ju bli saker att göra när det närmar sig!

    Hoppas det går bra för er andra med planerna. Ha en bra helg!

    PS. Måste nog lägga in en bild på inbjudningskortet. Kommer snart.

Svar på tråden Umeåbrudar 2010