• CeKe

skärgårdsbröllop?

Hej!

Tänkte att vi som ska ha skärgårdsbröllop kan stöta och blöta och ge varandra idéer till vigseln, festen, dukning, dekorering etc!

Vår festlokal ligger precis vid havet och jag är ute o letar efter saker med sjökort, kanske servetter, eller någonstans som man kan hämta hem och skriva ut sjökort (behöver inte va riktiga som man kan navigera från) över just ens egna plats och ha med i inbjudningskorten. Nån som har nåt tips på var man kan hitta det?

• Svar på tråden skärgårdsbröllop?
  • Miss Biii

själv är jag från en liten kustby m små butiker som har massa skärgårdsprylar... men det finns massvis m internetbutiker som har!! Annars rekommenderar jag dig att åka till närmasta kuststad som du vet har båthamn o så... finns garanterat små butiker.

• CeKe

Tack, det ska jag kolla. Är nog värt ett besök i Norrtälje snart, för att gå runt o kika, och så träffa släkt o vänner också förståss =) Det borde ju som du säger kanske finnas ngt ställe som säljer sånt..

• CeKe

Förutom min fråga om sjökort, hur har ni tänkt ta in havstema i bröllopet/festen/inbjudningskorten?

• Avalon75

Känner några som fick inbjudningskort till särgårdsbröllop en gång. Då hade brudparet lagt i en liten knop, några centimenter, av tjärar rep/snöre inuti inbjudningskortet. Detta resulterade i att när man öppnade inbjudan och kuvertet kom en jättestark doft av tjära mot en. Det satte stämningen direkt liksom.
    Bara ett litet tips.

• Jennygg

Vi kommer inte ha så mycket skärgårstema, hela ställer talar endå till det:) Vi ska ha rosa,vitt och silver:) Måste ju bara ha rosa:)

• CeKe

Det va en kul grej! Tack för tipset!

Avalon75 skrev 2009-09-27 14:09:53 följande:
    Känner några som fick inbjudningskort till särgårdsbröllop en gång. Då hade brudparet lagt i en liten knop, några centimenter, av tjärar rep/snöre inuti inbjudningskortet. Detta resulterade i att när man öppnade inbjudan och kuvertet kom en jättestark doft av tjära mot en. Det satte stämningen direkt liksom.Bara ett litet tips.
  • JollyO
    Jennygg skrev 2009-09-27 15:36:35 följande:
    Vi kommer inte ha så mycket skärgårstema, hela ställer talar endå till det:) Vi ska ha rosa,vitt och silver:) Måste ju bara ha rosa:)
    Rosa är ett måste! Försöker hitta på så mycket som möjligt som kan vara rosa men ändå andas hav...
  • ona

Vårt bröllops kommer (förhoppningsvis) vara i den åländska skärgården, så jag gissar att jag hör hit en aning. Ska ha skärgårds-/havstema; pärlor som mycken och i håret (inte för att det finns så mycket pärlor i vattnen här omkring, men ändå..) och inbjudningarna skickar vi i form av flaskpost med posten. Så vet gästerna vad som gäller :)

• CeKe

OJ, häftigt mig flaskpost! Hur gör ni det? Har ni köpt flaskor ngnstans?

• ona

I Finland hade de en julpostkampanj för några år sedan då man kunde skicka flaskpost som julkort. Kollade upp det då vi funderade på inbjudningar, och fick reda på att det fortfarande går att beställa jättefina flaskpostflaskor som är gjorda för "riktig" post. Så vi beställer därifrån. Bild på flaskan finns på mediaserver-2.vuodatus.net/g/5403/837340.jpg

• JollyO
    CeKe skrev 2009-09-27 12:03:26 följande:
    Tack så mycket, men kommer ha bröllopet i Norrtälje/Gräddö =)
    Hur långt är Gräddö från stockholm? Upptäckte när tavlan ramlade ner förra veckan att han sparat uppslaget över stockholm också... Men det är ju inte speciellt inzoomat...
  • ona

Är inte Gräddö precis i närheten av Kapellskär? Isf skulle jag säga runt 9 mil.

• CeKe

Det stämmer nog rätt bra det. Har kommit på att jobbets kopiator kan förminska tryck, så kan jag ju sen scanna det och skriva ut hemma (vill ju inte belasta jobbets skrivare med en massa färgutskrifter!!), så det ska nog gå att lösa på ngt sätt!

Vi kommer i a f ha ett klart båttema. Har precis köpt båt, kommer att önska oss pengar till den i present, ska sätta igång en namntävling då hon är namnlös, har skärgårdstema i inbjudningskorten, blått vitt och rött som färger och festen i en lokal med underbar havsutsikt =) Kommer även ta båten ut på smekmånad med start dagen efter bröllopet =)

• ona

Det låter ju hur bra som helst, hopas det blir bra!

Åh, vad kul! Har också ltie båttankar, har tänkt ta båt från kyrkan (brudskål nera på bryggan vid kyrkan) till fotograferingen (på en klippa) och därifrån till festplatsen (intill vattnet). Sedan sover vi i samma båt den natten, så slipper vi bekymra oss om sovplats :) Vilken kul idé med namntävling till båten!

Har ni tänkt åka till Åland på smekmånad så kan jag tipsa om fina platser.. :D

• trollsländebrud

Jag ska också gifta mig och ha festen på Gräddö! 14/8 2010 är datumet för mitt bröllop! Ville bara dela med mig!

• CeKe

Hej! Va kul! Gräddö är så fint =)

• Cltsp

kikade in här eftersom jag tycker att det är så mysigt med skärgårdstema.

Såg idén om flaskpost. Vore det inte mysigt att ha en stor flaskpost som en typ av gästbok? Att ha en stor glasflaska där gästerna får stoppa ned lappar (hälsningar) till brudparet och som inte öppnas förrän på första bröllopsdagen?

• CeKe

Det var en kul grej!

Cltsp skrev 2009-11-01 20:46:29 följande:
    kikade in här eftersom jag tycker att det är så mysigt med skärgårdstema.Såg idén om flaskpost. Vore det inte mysigt att ha en stor flaskpost som en typ av gästbok? Att ha en stor glasflaska där gästerna får stoppa ned lappar (hälsningar) till brudparet och som inte öppnas förrän på första bröllopsdagen?
  • CeKe

Jag kan berätta att vårt "skärgårdstema" har börjat ta lite form.. det blir flöten som placeringskort, vi önskar oss pengar till vår nyinköpta båt i present, ska starta en namntävling till den namnlösa båten i samgand med inbjudningskorten, har tema blått, vitt rött, både i dukning och inbjudningskorten som vi gör själv. En sidan på "insidan" av inbjudningskorten är våra namn omgivna av en fyr, en fiskmås och ett flöte.

Sen funderar vi på att ha lite skärgårdsmusik i bakgrunden på festen samt kanske köra brudvalsen till Calle Schewens vals.. Om det nu inte blir VÅR låt "Det är inte lätt att va ödmjuk"...

Sen va idén ovan inte dum.. ska fundera mer på det =)

Svar på tråden skärgårdsbröllop?