• ullis33

    Göteborg Hösten 2010

    Hej alla där ute!
    Tänkte att det måste finnas fler som planerar bröllop i Göteborg om ca 1 år
    Skulle vara kul om vi blev ett gäng som kan följas åt och byta tankar,tips och ideér med varandra.
    För oss är kyrkan bokad till 21 Augusti 2010
    Festlokalen är preliminärbokad,gästlista påbörjad, färgtema bestämt, budgeten satt, sparandet går sådär...
    Ja som sagt hoppas att vi blir ett gäng

  • Svar på tråden Göteborg Hösten 2010
  • siaglass

    Hej!

    Ja de vore ju skoj!!!

    Planerar själv till den 31 juli med min m2b... =)
    Vilken kyrka?
    Lokal?
    Hoppas allt går bra för er!

  • ullis33

    Älvsborgskyrka och på officersmässen på Amf4 skall vi ha festen.
    I vilken kyrka och lokal skall ni vara?
    Har ni kommit långt i planering och allt?

  • siaglass

    Vi kommer att vara i Björlanda kyrka.
    Lokal har vi hittat i Floda. Åkeriet och Lekhuset. Har även kollat på Dragongården, men de kommer gå över vår budget rejällt.. Cateringen där e ju inte direkt billig...

    Åkeriet känns lite litet o så kommer några få sitta bakom stora pelare, o Lekhuset är egentligen bara ett skal... O de kommer att se för stort ut...

    Så, ja vill hitta en "lagom" lokal.. Detta underbara ord lagom... =)

    Har du en sida på Amf4???

    Planeringen går väl bra... Men man har lite svårt att veta när man ska ta tag i allt... Känns som om de e ganska lång tid kvar ju... Men allt som måste bokas upp får man väl göra nu, och nästan vara klar med..

    Själva?

  • Lillie79

    Hej!

    Här har ni en till som planerar bröllop nästa höst! Lokal preliminärbokad den 25:e september. Snacka om att man studerar regnmäng, temperatur och annat nu inför denna helgen, haha...

  • ullis33

    Nej tyvärr finns ingen sida på Amf4, fick jaga nummer på annat håll, hör av dig om du vill ha nummret till hon som driver stället.
    Håller med dig om att det är svårt att veta när man skall börja ta tag i saker på allvar.
    Vi har kommit så långt så att kyrka är bokad och lokalen preliminär bokad, vet i huvudet hur vi vill ha det, det är väl framför allt penga sparandet som måste tas tag i på allvar.
    Vad har ni för budget, hur många gäster?


    siaglass skrev 2009-09-24 11:54:06 följande:
    Vi kommer att vara i Björlanda kyrka. Lokal har vi hittat i Floda. Åkeriet och Lekhuset. Har även kollat på Dragongården, men de kommer gå över vår budget rejällt.. Cateringen där e ju inte direkt billig... Åkeriet känns lite litet o så kommer några få sitta bakom stora pelare, o Lekhuset är egentligen bara ett skal... O de kommer att se för stort ut...Så, ja vill hitta en "lagom" lokal.. Detta underbara ord lagom... =) Har du en sida på Amf4??? Planeringen går väl bra... Men man har lite svårt att veta när man ska ta tag i allt... Känns som om de e ganska lång tid kvar ju... Men allt som måste bokas upp får man väl göra nu, och nästan vara klar med..Själva?
  • ullis33

    Hej Lillie79!
    Kul, vart skall ni gifta er?


    Lillie79 skrev 2009-09-24 12:13:23 följande:
    Hej!Här har ni en till som planerar bröllop nästa höst! Lokal preliminärbokad den 25:e september. Snacka om att man studerar regnmäng, temperatur och annat nu inför denna helgen, haha...
  • Lillie79

    Tofta Herrgård mellan Kungälv och Marstrand är tänkt för både vigseln och festen efteråt. Vi har en del långväga gäster så det passar oss perfekt med ett ställe där alla kan sova över!

    Dagens nöt (man får ju dela upp bryderierna, haha) för min del är att komma på ett bra sätt att undvika att alla gästernas klackar (och mina med för den delen) inte försvinner ner i gräsmattan... Någon som har något bra tips? Funderar på att hyra matta som brudföljet går på, men det är så rackarns dyrt. Såg i någon tråd att någon funderade på filtmatta från bauhaus, men det kanske är "meckigt"? Hmm...

  • ullis33

    Jag var på ett bröllop i somras där brudparet skrev på inbjudan att vi skulle vistas i deras trädgård så "damerna skulle tänka på skovalet" .
    De hade ett partytält uppsatt för middag och dans,därinne låg en filtmatta och jag vill inte rekomendera er detta, det var bara bökigt, folk snubblade på den hela tiden då den veckade sig


    Lillie79 skrev 2009-09-24 12:50:04 följande:
    Tofta Herrgård mellan Kungälv och Marstrand är tänkt för både vigseln och festen efteråt. Vi har en del långväga gäster så det passar oss perfekt med ett ställe där alla kan sova över! Dagens nöt (man får ju dela upp bryderierna, haha) för min del är att komma på ett bra sätt att undvika att alla gästernas klackar (och mina med för den delen) inte försvinner ner i gräsmattan... Någon som har något bra tips? Funderar på att hyra matta som brudföljet går på, men det är så rackarns dyrt. Såg i någon tråd att någon funderade på filtmatta från bauhaus, men det kanske är "meckigt"? Hmm...
  • Lillie79

    Aha... Vad bra att du sa det, då kan jag nog sluta fundera mer på det alternativet! Det är nog en bra idé att skriva det i inbjudan så folk vet (det är ju bara vigseln som kommer att vara på gräs, resten av festen blir inne i herrgården). Frågan är bara hur jag löser det själv, vill inte gärna gå i lågskor till klänningen

    Hur många blir ni på ert bröllop? Caterar (konstigt ord, haha) ni maten till er fest?

    Idag är det exakt 1 år kvar för oss och det känns som en oändlighet. Men jag misstänker att tiden kommer att rusa iväg...

  • ullis33

    Vi blir ca 60 personer, vi skall ha festen på ett ställe där de fixar buffén och allt på plats ´mycket smidigt de har personal som vi får hyra och de fixar allt från dukning och välkommstskål till bar personal och städning SKÖNT!
    Hur många blir ni? Och hur gör ni med maten, buffé eller tre rätters?


    Lillie79 skrev 2009-09-25 12:06:21 följande:
    Aha... Vad bra att du sa det, då kan jag nog sluta fundera mer på det alternativet! Det är nog en bra idé att skriva det i inbjudan så folk vet (det är ju bara vigseln som kommer att vara på gräs, resten av festen blir inne i herrgården). Frågan är bara hur jag löser det själv, vill inte gärna gå i lågskor till klänningen Hur många blir ni på ert bröllop? Caterar (konstigt ord, haha) ni maten till er fest? Idag är det exakt 1 år kvar för oss och det känns som en oändlighet. Men jag misstänker att tiden kommer att rusa iväg...
  • gumpan

    Hej hej. Har oxå hittat hit. Gifter mig den 4september. Lokalen är bokad och klar och vi blir väl runt 50st. Kläder till mannen är redan inhandlade och hänger här hemma och bara väntas på att få användas.

  • ullis33

    Hej gumpan, Välkommen
    Vilken kyrka skall ni vigas i, vart skall festen hållas?

    Vi funderar fram och tillbaka på om vi skall ha fri bar eller inte!? Vi bjuder såklart på allt som hör maten till ( välkommst bubbel, 3 glas vin till maten och avec till kaffet och allt alkoholfritt) men just nu håller inte budgeten för fribar även om vi helst skulle vilja bjuda på allt.
    Hur gör ni andra?
    Vi skall vara på ett ställe och köper alkoholen av dem.

  • kikki kikki

    Hejsan.
    vi gifter oss i kungälv 10 juli 1010.
    vi har hyrt en lokal med en bar och vi vet inte hur vi ska göra men det lutar åt att vi ska ta lite betalt. och jag tänker göra egna shot:s i olika smaker. vi kommer att köpa ölen från tyskland.

  • gumpan

    Vi ska inte ha nån kyrka utan kommer antingen att vara utomhus eller på aschebergska eken som vi har bokat för att ha festen i. Vi kommer antagligen att ha att folk får köpa klippkort till baren. Tror att de kommer att fungera bäst. Typ 50:- för tio öl eller cider. Då blir de bara självkostnadspris. Det ända vi kommer bjuda på i baren är nämligen öl, cider och vin.

  • Lillie79

    Vi blir ca 45 personer. Allt fixas av personalen på herrgården så som dukning, servering, städning och sånt! Superskönt! Vi var ute och kollade på stället för andra gången i helgen och ägaren verkar otroligt tillmötesgående och hjälper till att flytta musikanläggning åt oss (från gräsmattan och sedan riggar i festlokalen), tillhandahåller matta (där slapp jag ett av mina problem och mycket annat praktiskt!

    Vi har tänkt att ha trerätters och vad gäller alkoholen så bjuder vi på välkomstdrink, några glas vin till maten plus avec. Sedan finns en bar med helt ok priser för gästerna efter festen! Jag var först lite osäker på hur vi skulle göra med baren eftersom det är en stor kostnad med fri bar, men hörde runt lite med mina närmsta vänner (de av dom som är med och planerar lite) och ingen tyckte vi skulle bjuda på baren. Någon tyckte till och med att det kändes lite "obekvämt" att bli bjuden på allt för mycket... Så vi kör så här istället!


    ullis33 skrev 2009-09-25 20:00:30 följande:
    Vi blir ca 60 personer, vi skall ha festen på ett ställe där de fixar buffén och allt på plats ´mycket smidigt de har personal som vi får hyra och de fixar allt från dukning och välkommstskål till bar personal och städning SKÖNT!Hur många blir ni? Och hur gör ni med maten, buffé eller tre rätters?
  • Lillie79

    Efter "middagen" ska det naturligtvis stå...


    Lillie79 skrev 2009-09-27 22:39:21 följande:
    Vi har tänkt att ha trerätters och vad gäller alkoholen så bjuder vi på välkomstdrink, några glas vin till maten plus avec. Sedan finns en bar med helt ok priser för gästerna efter festen!
  • gumpan

    Så då har varit på Aschebergska eken idag och pratat bröllop. Så nu har vi bestämt vad vi ska ha för mat. Ännu en sak som man kan kryssa av på listan. Så nu är de inte så mycket mer vi kan göra där förens i augusti.
    Bröllopet känns så långt borta men tiden kommer säker springa iväg så de känns som man inte kommer att hinna med allt.

    Hur går de för er andra?

  • LoveA

    Hej,
    Vi gifter oss den 17 juli nästa år i Masthuggskyrkan. Vi har hyrt Taubesalen i Kustens Hus och ordnat med bröllopsresa.
    Nu börjar vi kolla oss omkring efter catering, vi ska ha buffé. Vin och öl inhandlas i något annat land.
    Har många idéer om inbjudningskort och all dekoration, klänning m.m. men där har inget hänt än... får ta tag i det senare i höst

    Det är bra med sådana här trådar så man ser vad andra tar sig för och när.

  • Lillie79

    Vad skönt att ha bröllopsresan fixad redan! Då kan man gå och mysa och längta ännu mer!

    Vi har löst följande:
    - Herrgården bokad (både vigseln, festen och boendet)
    - Färger utvalda (nu ska man inte ångra sig bara...)
    - Drömklänningen inhandlad (av en slump och tack vare mycket tur!)
    - Gästlistan skriven
    - Save-the-Date korten utvalda
    - Påbörjat inköp av lite dekorationer (hittade snygga vaser på lagerhaus!)

    Den närmsta tiden tänkte jag (helst ha klart vid nyår):
    - Sitta ner med min tärna och planera dekorationer mer noga (bra så man kan hålla utkik på ikea och annat!)
    - Save-the-Date tänkte vi skicka som kombinerade julkort. Då får folk en trevlig liten överraskning!
    - Välja ut fotograf

    Det var min lilla planering hittills!

    Hur går det för er andra?


    LoveA skrev 2009-10-08 15:56:46 följande:
    Hej, Vi gifter oss den 17 juli nästa år i Masthuggskyrkan. Vi har hyrt Taubesalen i Kustens Hus och ordnat med bröllopsresa.Nu börjar vi kolla oss omkring efter catering, vi ska ha buffé. Vin och öl inhandlas i något annat land.Har många idéer om inbjudningskort och all dekoration, klänning m.m. men där har inget hänt än... får ta tag i det senare i höst Det är bra med sådana här trådar så man ser vad andra tar sig för och när.
Svar på tråden Göteborg Hösten 2010