• CherryM

Bröllopsbudget

Jag inbillar mig att det inte behöver kosta skjortan att gifta sig...Och har väl hoppats att klara mig med en budget på ca 10-15.000:-

Lokalen jag funderar på är inte dyr alls, min sambos moster är frisör och gör dessutom snygga och unika smycken, ännu en släkting till min sambo/blivande fästman är en pärla på scrapbooking och textning (inbjudningskort, placeringskort mm..)
    Blomarrangemang kan jag ordna själv, brudbuketten kan min kompis göra (hon är utbildad florist), min systers man har restaurang och kan ordna billig mat/tårta..

De flesta kostnader går att dra ned avsevärt!
    Låter 10-15.000:- rimligt?

Vad kostade ditt bröllop, gjorde ni mycket själva eller anlitade ni firmor?

• Svar på tråden Bröllopsbudget
  • jojoånick09

vi hade en budget på ca 40.000 kr och vi såg senare att det gick inte... med resa och ringar inräknade gick hela kalaset på 84800kr och kanske jag har glömt något... så kan väl säga ca 85,000jämt... men det är väl så det är.

• puppis

Hej!

Vår budget slutade på 65.000:- för 22 personer. Då ingår inte resan... Men vi fick fin tre-rättersmiddag, bra vin, fin champagne, snittar, tårta, sprit m.m Kan också tillägga att av all sprit vi köpte blev cirka 2/3 över. I priset ingick också servering av fyra personer, brudsvit i lokalen, frukost, provätning av maten med mera. Så vi gjorde i princip INGENTING själva men tycker att vi fick väldigt mycket för pengarna!

• Tess80

CerryM: Jag tycker att det låter jättebra!

Vårat bröllop kostade ca 24.000:- allt som allt för 34 pers. Det är priset som vi räknade ut vad allt kostade, även fast vi inte stog för hela kostnaden själva.

* Maten betalade våra föräldrar
    * Alkoholen betalade min syster o hennes familj (som handlade hem från Tyskland)
    * Fotograf gratis då min svärfar är fotogra
    * Veteranbil (cheva -57:a) lånade vi gratis av sonens dagmamma =)
    * Bröllopstårtan gjorde jag själv (kolla i mitt galleri)
    * Köpte billiga kläder till oss (min man hade redan sina byxor och kavaj hemma och behövde endast köpa väst, skjorta och slips)
    * Brudbukett, 4 näbb blommor, 2 knapphålsblommor och bordsdekorationer kostade sammanlagt 700:- för allt!
    * Sedan så köpte vi banderoller, gåvoaskar, godis i gåvoaskarna och allt sånt runt i kring
    * Tallrikar och glas handlade vi billigt på IKEA. 5:-/st tallrik och 35:-/6st champangeglas.
    * D.J som spelade musik, fick vi till "kompispris" då min man och han är kompisar
    * Hyran av huset
    * Hotellnatt =)
    * Frissör och smink fixade min goda vän som är makeup artist

Vi fixade iordning huset vi hyrde, på kvällen innan med dukning och åkte upp med dryck och mat osv. Allt som kunde förberedas innan gjorde vi tillsammans med mina föräldrar och svärföräldrar.

När den stora dagen var inne, så fixade våra föräldrar det sista som behövdes fixa, så som att värma den mat som skulle värmas osv. Det var dom som såg till att folk fick mat o dryck under kvällen. Det blev jättelyckat och alla hade kul!!

• Uttan

Det går säkert, om man pressar priserna till det yttersta. Vi har lagt ut ca 6000 kronor nu och är då uppe i inbjudningar+porto, brudklänning, lokal+dekorationer.
    Ringar, brudgummens kläder, mat och tårta, skjuts till/från kyrkan, blommor och tackkort återstår då. Vår budget var 15.000-20.000 kronor och vi hoppas kunna hålla den, men inser att det inte är så troligt att vi lyckas.

• Uttan

vi kommer ha 75 gäster ungefär!

• brudEm

Allt går om man är villig att jobba lite.(och även släkt och vänner ;) )
    Sen gäller det att dra ner på "rätt" kostnader.
    Det är tex otroligt onödigt med oxfilé till middag. De flesta minns festen om det var trevligt och mat o dyl var "diskret". dvs stämningen är viktigast.
    Mina vänner gifte sig för ett par år sedan för 10,000 kr.
    Då åkte t.o.m bruden fram å tillbaka till polen för att köpa klänningen och sov på hotell en natt.
    Ringarna kan man alltid "bygga på" eller byta ut senare, när ekonomin tillåter.
    Jag satsar på en oförglömlig dag med mycket fest för lite pengar!

• Hjartafró

Klart det går! Allt beror ju på hur många ni vill bjuda, var ni tänker gifta er, om ni kan tänka er att strunta i/eller ta betalt för alkohol och dylikt + fixar mat/frisyr/smink/tårta själva.

• PrinsessanS

Även om du har mycket du kan göra själv, och många som kan hjälpa dig tycker jag 10-15 000 låter väldigt thight. Tänk på att även om du/din vän gör alla kort o dyl kostar ju papper. Även om maten är billig är den ju inte gratis. Kläder kostar (även om ni hyr). Blommorna kostar ju att köpa in, även om du fixar dem själv. Vill inte låta negativ, men realistisk.

Hoppas ni får ert drömbröllop!

• Tausen

Man kan dra det till sin spets också så det är klart det går.

* Man kan ha ängsblommor (kostar ingenting)
    * Kan laga billig mat själv (såg en artikel där de hade lagat lyxig mat till 25 pers för 500
    * Bara alkoholfri dryck
    * Kan ta en klänning man har hemma, alt. köpa väldigt billig
    * De flesta män har en kostym hemma
    * skriv ut inbjudningskorten från datorn (ge till de som bor nära, skkicka mail till resten)
    * Kan köpa ring billigt och fylla på med stenar varje bröllopsdag(om man vill ha stenar)
    * Kyrka kostar ingenting
    * ha middagen hemma

Lägg de pengar ni har på det som ni vill ska vara lite extra och gör resten superenkelt

Svar på tråden Bröllopsbudget