• kenttjej

Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...

Jag o fästmannen började planera bröllopet för 1,5 år sedan och hade storslagna planer på en underbar vigsel med efterföljande 3-rätters middag med våra 70 gäster på en vacker herrgård och en fantastisk bröllopsresa.

Vi tyckte att vi började planera i god tid (dvs 2 år i förväg) då jag var i slutet av min utbildning. Vi räknade väl iskallt med att jag skulle hitta ett jobb inom två år och då fästmannen redan jobbade så hade vi goda möjligheter att spara ihop de ca 100 000 som vi beräknade att bröllopet skulle kosta.

Nu när det är 6 månader kvar så har jag inget jobb, har inte haft nån inkomst sen april (tidigare hade jag åtminstone studiemedel) och har inte precis nåt jobb i sikte. Vi klarar vardagen då fästmannen ändå har ett bra jobb, men vi har inga som helst möjligheter att spara undan något. Så nu har vi insett att vi inte kommer ha några 100 000 utan snarare 50 000 som vi (läs fästmannen) hittills lyckats spara. Så vi inser att vi måste banta ner bröllopet, frågan är hur?

Inga alternativ vi diskuterat känner någon av oss nöjda med. Vi har pratat om att hyra en annan lokal dit vi kan köpa alkohol o mat själva, men inser att det blir MYCKET mer jobb. Vem ska servera? Vem ska stå i baren? Vem ska duka? Vem ska städa? Jag vill inte stå o laga mat för 70 pers på min egen bröllopsdag, och jag vill inte kräva det av mina bröllopsgäster heller. Alternativet att bara ha fika känns så futtigt, ska folk resa från Finland bara för att äta lite tårta? Vad ska vi göra sen på kvällen?

Just nu är jag mest sugen på att fly från allt tråkigt o ha en liten ceremoni utomlands. Det känns som att vi skulle få ut mycket mer av våra 50 000 om vi spenderade dem på en fantastisk resa hellre än att ha en halvdan bröllopsfest med buffé på papptallrikar... Men jag förstår att många släktingar och vänner skulle bli grymt besvikna om de inte fick vara med på vår bröllopsdag.

Jag vet att jag låter som en bortskämd barnunge när jag klagar över att pengarna inte räcker till att få det jag vill ha. Helt klart ett I-landsproblem, borde väl skänka pengarna till bättre behövande istället...

Nån annan som är/varit i samma situation? Alla glada bröllopsplaner är som bortblåsta, så fort vi tar upp ämnet bröllop hemma så blir vi båda bara ledsna och så vill jag inte att det ska va! Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men jag kände att jag behövde skriva av mig om detta.

• Svar på tråden Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...
  • timonb2

vi har en tajt budget,, men vi tycker att det är ju vår dag,, och vill bara ha med oss de närmaste,,, lägg pengarna på det som känns viktigast, prioritera!
    KLart det är mer jobb att banta bröllopet och göra mat osv själva,, men jag lovar-familjen ställer mer än gäna upp om de bara blir frågade!!!
    Lycka till

• emmibob

Börja med att skriva en prioriteringslista. Vad är viktigast för er. När man väl tänker efter så finns det faktiskt saker som man egentligen inte anser vara avgörande för att få en lyckad bröllopsfest.

Vi hade från början en budget på 30-35000, den har dock stigit till 40000. Jag känner att jag får allt som jag vill, visst finns det sätt att komma "billigare" undan utan att ruinera sig på pengar man inte har.

Vad är viktigast för er att gifta er nu eller att få ert drömbröllop?

Fråga gärna om du undrar över mina "budgetlösningar".
    LYCKA TILL!

• kenttjej

Jo, jag har ju förstått att det tom finns många som har billigare bröllop. Det som känns svårast är väl att det inte alls kommer att bli som vi tänkt oss, är rädd för att jag kommer stå där på bröllopsdagen o känna att "varför lade vi massa pengar på den här festen som ändå bara blev halvdan?" (jag vet, jag låter hemsk) Jag vill inte trampa nån på tårna, för jag tycker inte att det är något som helst fel på sk "budgetbröllop" men det är inte vad varken jag eller fästmannen vill ha. Har ingen lust att planera ett sånt bröllop och har lust att bara skita i det... Men... Det vill jag ju inte heller, helst av allt vill jag bara gifta mig med fästmannen därav skulle jag kunna tänka mig att bara förlupa (låter jättefult men jag menar "elope") utomlands.

• Martinaa

Har ni sparat ihop så mycket som 50 000 kronor kan ni fortfarande få en bra fest. Jag förstår att det inte blir som ni först hade tänkt er, och det är ju självklart en besvikelse, men ge inte upp för det! Ni kan fortfarande få en fantastisk dag med era vänner och familj!

Många här på BT har en total bugdet på kanske hälften av det ni kommer landa på, och de blir gifta ändå! Jag själv har ungefär räknat med 50 000 och vi bjuder runt 50 gäster och ska ha trerätters (dvs förrätt, huvudrätt och tårta) på ett fint ställe i stan.

Nu vet jag inte vad det är för priser och så ni har fått eller tänkt er på lokal och mat och så vidare, men ni kan ju försöka hålla er till det ni tänkt från början och dra ner på andra ställen. Köp klänning från Kina (finns en tråd just för kina-klänningar), kolla om någon du känner kan fixa hår och smink och om ni kan fixa blommor och dekoration själva lite billigare.

Vad jag vill säga i alla fall är att det inte är kört för er utan ni kan fortfarande få ett drömbröllop! Lycka till!

• Avalon75

Åk till Aruba och gift er på stranden.

Ni kan ha stor bröllopsfest på er 5-åriga bröllopsdag och då göra kyrkceremonin också, tror det kallas "enbart" välsignelse då.

• emmibob

Men far utomlands! Det är ju jättemysigt.

Om ni vill ha med släkt eller vänner kan ni väl i god tid innan förbereda dem på att ni tänkt gifta er utomlands och att de är välkomna att delta, eller?

• kenttjej
    emmibob skrev 2009-09-21 11:56:53 följande:
    Fråga gärna om du undrar över mina "budgetlösningar".LYCKA TILL!
    Ja, största problemet för oss är väl festen. Hur gör man med lokal, mat, severing mm?

Jag har hela familjen i sthlm o eftersom vi bor i götet så har jag svårt att tänka mig att de har varken tid eller möjlighet att stå här o laga mat i flera dagar.
  • Fenixx

annars ha vigseln med dem närmsta och så får alla som vill följa med efteråt och betala för maten själv på nån mysig restaurang och så lägger ni sen pengarna på en underbar resa ihop.

• kenttjej
    Avalon75 skrev 2009-09-21 12:05:50 följande:
    Åk till Aruba och gift er på stranden.Ni kan ha stor bröllopsfest på er 5-åriga bröllopsdag och då göra kyrkceremonin också, tror det kallas "enbart" välsignelse då.
    Det är ju det alternativet som lockar mig just nu... Fästmannen är lite mer emot det än jag, även om jag såg en liten gnista av hopp hos honom när jag nämnde detta...
  • emmibob

Vår fest:
    Bygdegård (jättefin) hyra ca 1000:-
    Serveringspersonal, ställer upp gratis för att senare få dricka och vara med på festen! Bartender lika så...( Vi bor i glesglesbygd och här spelar väldigt sällan liveband )
    En person kommer att ha i uppdrag att värma maten.

Jag gör själv förrätten (kall öring och skaldjurspaj)
    Mamma gör porterstek
    En kompis gör tårtan (Hon är kock)
    En kompis gör nattamaten (smörgåstårta).

Svar på tråden Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...