Svårt att få ihop ekonomin till drömbröllopet...
Jag o fästmannen började planera bröllopet för 1,5 år sedan och hade storslagna planer på en underbar vigsel med efterföljande 3-rätters middag med våra 70 gäster på en vacker herrgård och en fantastisk bröllopsresa.
Vi tyckte att vi började planera i god tid (dvs 2 år i förväg) då jag var i slutet av min utbildning. Vi räknade väl iskallt med att jag skulle hitta ett jobb inom två år och då fästmannen redan jobbade så hade vi goda möjligheter att spara ihop de ca 100 000 som vi beräknade att bröllopet skulle kosta.
Nu när det är 6 månader kvar så har jag inget jobb, har inte haft nån inkomst sen april (tidigare hade jag åtminstone studiemedel) och har inte precis nåt jobb i sikte. Vi klarar vardagen då fästmannen ändå har ett bra jobb, men vi har inga som helst möjligheter att spara undan något. Så nu har vi insett att vi inte kommer ha några 100 000 utan snarare 50 000 som vi (läs fästmannen) hittills lyckats spara. Så vi inser att vi måste banta ner bröllopet, frågan är hur?
Inga alternativ vi diskuterat känner någon av oss nöjda med. Vi har pratat om att hyra en annan lokal dit vi kan köpa alkohol o mat själva, men inser att det blir MYCKET mer jobb. Vem ska servera? Vem ska stå i baren? Vem ska duka? Vem ska städa? Jag vill inte stå o laga mat för 70 pers på min egen bröllopsdag, och jag vill inte kräva det av mina bröllopsgäster heller. Alternativet att bara ha fika känns så futtigt, ska folk resa från Finland bara för att äta lite tårta? Vad ska vi göra sen på kvällen?
Just nu är jag mest sugen på att fly från allt tråkigt o ha en liten ceremoni utomlands. Det känns som att vi skulle få ut mycket mer av våra 50 000 om vi spenderade dem på en fantastisk resa hellre än att ha en halvdan bröllopsfest med buffé på papptallrikar... Men jag förstår att många släktingar och vänner skulle bli grymt besvikna om de inte fick vara med på vår bröllopsdag.
Jag vet att jag låter som en bortskämd barnunge när jag klagar över att pengarna inte räcker till att få det jag vill ha. Helt klart ett I-landsproblem, borde väl skänka pengarna till bättre behövande istället...
Nån annan som är/varit i samma situation? Alla glada bröllopsplaner är som bortblåsta, så fort vi tar upp ämnet bröllop hemma så blir vi båda bara ledsna och så vill jag inte att det ska va! Vet inte riktigt vad jag vill med tråden men jag kände att jag behövde skriva av mig om detta.