• Miss Biii

inget bröllp pga pengabrist

Är det många som väntar m bröllop pga att finanserna inte finns för tillfället? eller gör man ett budgetbröllop?

Ska man se bröllopet som en rent juridisk ceremoni eller som en flådig lyx- och kärleksdag?

Vad säger ni????? Är det generellt skillnad på kvinnligt o manligt perspektiv?? Jag tycker klänningen är VIKTIG sen har jag vissa grejjer som jag tycker är viktigt iom middagen men jag kan dra in på vissa saker om det behövs men min m2b men ar att allt ska vara tipptopp, den finaste champagnen och den finaste oxfilén...osv

• Svar på tråden inget bröllp pga pengabrist
  • NEK

Vi hade budgetvarianten men det var lyxigt ändå =O)

* Catering, buffé (slipper serveringskostnaderna+trevligt mingel runt maten)
    * 2 flaskvin/4 pers till middagen (ville man ha mera fanns tetra uppställt invid buffé bordet)
    * brors kompis ställde upp med bil från kyrka till fest (0
    * hembränt gin & vodka (fri bar till låg omkostnad)
    * vänners barn i övre tonåren i baren (ställde upp en stor skål som dricks från gästerna.. uppskattat då ungdomarna fick ihop 500:- var)
    * Festen hde vi i kvarterslokal där vi bor (gratis, bortsett från dekorationerna, städning av lokalen skötte våra föräldrar dagen efter)

• lecaroline

Vi köpte några vin flaskor och sedan bag in box i samma vin så vi fyllde bara på flaskorna när de var tomma. Mycket billigare!!

• CeKe

Har inte läst hela tråden. För mig handlar bröllop främst om kärleken mellan två människor och behöver inte alls handla om någon lyxig fest/middag. Vill man gifta sig, kan man ju alltid bjuda in till en middag på en restaurang där alla beställer eller betalar själva och ändå har en precis lika underbar kväll som om man bjöd på en trerättersmiddag. Tänker att det egentligen inte har någon betydelse vem som bjuder på maten/betalar, utan snarare att ens närmaste eller de man vill, är med och firar ens stora dag i kärlekens tecken.

Annars kan man ju ro ihop en fest i någon bygdegård eller liknande, ha buffé istället för trerätters och be om kuvertavgift istället för pengar. Så kommer nog vi att göra =) och jag är helt säker på att vi kommer att få en underbar dag/kväll på grund av alla våra nära och kära!

• CeKe

kuvertavgift istället för presenter, skulle det ju va =)

• Tausen

Vi tänkt hälla upp fon tetra i karaffer. :)
    Om det nu blir vin allls, min m2b är lite tveksam om han vill ha alkohol alls...medan jag vill det

lecaroline skrev 2009-09-15 13:42:41 följande:
    Vi köpte några vin flaskor och sedan bag in box i samma vin så vi fyllde bara på flaskorna när de var tomma. Mycket billigare!!
  • KatjaB

Vi är småbarnsföräldrar till två små monster *host* änglar menar jag ju förstås

Jag jobbar och min sambo är pappaledig så inkomsten är ju inte riktigt densamma som när båda arbetar, men vi känner att vi vill gifta oss och anpassar då bröllopet efter inkomsten.

vi kommer ha 71 gäster vara 15 är barn.
    Festen är på en bygdegård en bit utanför stan, så där sparade vi en del då priset blev mycket lägre. Maten gör vi själva med hjälp av våra underbara föräldrar. Då sambon jagar har vi dessutom köttet gratis, tänkte göra tjälknul på älg.
    Kläderna köper vi från Kina, och får då råd med det vi verkligen vill ha till en bråkdel av priset. En kompis som är otroligt duktig på att fota kommer fotografera och jag är florist i grunden, så blommorna fixar jag själv. Alkohol köper vi förmodligen från tyskland, ska räkna lite på vad det skulle gå på, om man tjänar på att åka dit.
    Vinet blir på box och till middagen häller vi upp det i karaffer. Turligt nog fanns det jättefina karaffer i lokalen!
    Vi skippar drinkar utna tycker att det räcker med rött, vitt vin, öl, cider, skumpa till brudskål och avec till kaffet. Man kan bli lagom lullig på det och kan tycka att med tanke på vissa i släkten kan starksprit vara bra att undvika.

Nåt jag känner att jag vill lägga pengar på är tårtan, då vi verkligen inte hinner göra det också, och håret likaså, vill verkligen inte ha en "bad hair day" då. Smink vet jag inte än.. ska kolla vad det kostar, eventuellt gör jag det själv annars blir det på makeupstore och då en festmakeup.. kostar bra 500 då till skillnad från brudmakeupen Bröllopsnatten blir på hotell, så där lägger vi ju också en slant förstås.

Inbjudningar mm gör vi själva, tog inspiration av calligraphen och gör likadana själva.

• feministbrud

För mig/oss var det roligt att kunna bjuda många på en ok fin middag (catering) med obegränsat med alkohol. Det kostar såklart, men vi drog in på kostander som klänning, ring, fotograf etc. Det är inte viktgit för mig med en överdimensionerad klänning eller en dyr ring. Det kanske är konstigt, men sådan är jag. Det har nog inget med manligt eller kvinnligt att göra.

• CeKe

Mummmms, kan det bli godare?

KatjaB skrev 2009-09-15 18:11:19 följande:
    [citat]
    Då sambon jagar har vi dessutom köttet gratis, tänkte göra tjälknul på älg.
  • evst

Vi har tagit bort en del vi inte vill ha och som kostar mycket:
    Dyr brudklänning
    ringar
    Smink, hår, naglar fix (gör själv)
    Giveaways
    Bröllopsprogram
    Transporter med inhyrda hästskjutsar, gamla bilar mm
    Blommor på borden
    Brudbukett modell större (skall ha några rosor bara)

Men vi satsar pengar på annat:
    Fin och central lokal så folk slipper resa långt
    Cateringfirma som fixar allt (lokal, mat, personal, dekor, DJ, dricka mm) så ingen skall behöva göra något, och för oss räckte det med ett telefonsamtal, sedan var allt klart....

Totalt räknar vi ca 70 000 kr för 50 gäster

För många är nog vårt bröllop budget då vi tagit bort mycket som är självklart för andra. För oss är det inte budget då vi valt en lite dyrare lösning för att överhuvudtaget slippa ringa runt till jättemånga personer för att fixa allt. Det är viktigt för oss att ingen skall behöva slita på vår fest också.

• CeKe

Och vi hoppas på att komma under 30000 (eller 20000 helst) för ca 90-100 personer. Men då har vi det ordentligt förspänt med en kompis som erbjudit sig att göra maten (utan att vi ens frågade), en mamma som är suverän på att baka och som ska göra tårtan, en kusin som är frisör och sminkös, en i stort sett gratis lokal genom föräldrarna, en bekant som är sömmerska som ska sy klänningen, en bror, kompis och tärna som vill sjunga under vigseln, en kompis till brorsan som vill ställa upp och va DJ mot gratis drinkar i baren och tärna och bestman som står för sina egna kläder. Till hjälp med diskning och undanplockning tar vi hjälp av några bekantas tonåringar och dagen efter städar vi lokalen själva eller med hjälp av de som vill stanna kvar efter en frukost i festlokalen för dem som vill. Fattar inte vilken otrolig tur och underbara släktingar och vänner vi har!

Vi gifter oss i juli, så på borden tänker jag mig ängsblommor, vi hoppar toalettkorgar, rispåsar, giveaways, favors och såna extragrejer som inte känns som nåt för oss i vilket fall som helst =) Däremot kommer jag att göra egna inbjudningskort och eventuellt festprogram, men det känns också billigar än att beställa från någonstans!

Svar på tråden inget bröllp pga pengabrist