Hur binder man?
Vi tänkte binda buketten själva, kallor med ett sidenband. Men behövs det mer än bara blommorna och sidenbandet?
Hur fäster man bandet? Behöver stjälkarna något stöd för att inte böja sig?
Vi tänkte binda buketten själva, kallor med ett sidenband. Men behövs det mer än bara blommorna och sidenbandet?
Hur fäster man bandet? Behöver stjälkarna något stöd för att inte böja sig?
Det brukar finnas fina nålar med huvuden som pärlor, finns i olika färger (går nog att få köpa hos en blomsterhandel). Du kan fästa bandet med en eller flera sådana.
sbrollop.blogg.se/2009/july/brudbukett.html
Den här länken har jag själv sparat ner från ngn tråd här på BT. Hoppas den kan hjälpa =)
du måste binda med bast först innan du sätter fast sidenbandet. Sidenbandet är ju mest dekoration och inget som ska sitta så hårt att det håller ihop blommorna (skulle lätt bli klöligt annars)
oj jag puffar på denna tråd för jag har också funderingar på å göra min bukett själv...
nix, men jag funderar på att prova till nästa år =) Kanske i o f sig kan prova att göra en bukett till ngn som fyller år innan dess, för att se om jag klarar av det! Tyckte också videon var bra, så sparade ner den och nu fick jag tillfälle att skicka den vidare =)
Jag gifte mig i lördags och hade tänkt att linda min bukett själv men då jag var tvungen att göra tårta dagen innan till 90 pers så valde jag bort ett stressmoment till. För er skull har jag plockat isär den och ser att i mitt fall är mina kalor bunden med ett sidenband (som jag själv köpt i samma butik som jag handlade klänningen på för att få den i samma färg)sedan har de lindat det hårt enbart med sidenbandet och satt i större knappnålar vars knopp är pärlliknande. Har även sett sådana i sybehörsbutiker. Nålarna är stuckna med olika vinklar på nålen rakt in i blomman med jämna rader.
Helt seriöst verkar det jättelätt! Min tärna fick två kallor ombundra med samma band och nålar.
Männen en mindre kalla samt ett grönt blad, lite ståltråd och floristtejp för att fästa ihop den. Sedan en säkerhetsnål! Klart!!
Glömde att säga att bandet i slutet är invikt en cm och två pärnålar avslutar det hela! =)
Tack för länken CeKe och Åsa Erika, det låter ju hur lätt som helst.. Det var så jag hade tänkt göra med buketten. Men sen så oroar man sig att det ska vara nått man inte tänkt på eller några trix som gör att det ska vara svårare än vad det ser ut..
Tack för hjälpen allesammans!!
ett tips om ni vill öva innan är att köpa 10-packs rosor på ica eller torget, de brukar inte vara så dyra, så ni får öva lite på att få till en snygg form. DÅ behöver man inte vara så nervös heller dagen innan när man ska göra den.
bra video men är riktigt fundersam över hur hon lägger dem i "spiral" om det känns knöligt att lägga dem åt det hållet hon gör, lägg dem i spiral åt andra hållet.. när jag binder buketter lägger jag alltid blomman så att spiralen vrider sig åt höger men hon gör spiralen åt vänster vilket är väldigt ovanligt om man är högerhänt:) hoppas jag inte verkar alltför snurrig:P
den sortens tejp hon använder är också väldigt ovanlig i sverige. eller ja i alla fall runt här i östergötland där jag gått i skolan och jobbar, kan ju inte svara för resten egentligen. Om man inte får tag på denna typ av tejp kan man använda vanlig bast(fråga i blomaffären) och knyta med denna. Ställer mig tveksam till att vanlig floratejp skulle fungera i detta fallet nämligen. När man gör en bukett med kallor skulle jag rekommendera att man knyter med bast först och sen sätter sidenbandet ovanpå det,och helt glömmer allt vad floratejp heter:)
precis!! :) har gjort min övningsbukett, och ja det känns faktiskt bra...inte alls svårt, men beror ju iofs vilka krav man har på buketten...
och glöm inte att snurra buketten i handen innan ni binder så ni ser att den blir jämn runtom hela, annars kan det vara lätt att råka få en kälkbacke.
Håller med grönklänningmedsvartspets, jag binder spiralen åt andra hållet och skulle tro att den floratejpen är svår att få tag på.
Däremot så tyckte jag i början av min utbildning att det var svårt att binda utan att blommorna rörde sig, så en bit vanlig tejp att ha till hands tills man fått fast bast ordenligt kan ju vara en idé kanske för nybörjaren
På tal om blomsterbinderi, kolla in denna bild på en bordsdekoration. Kul idé tycker jag!
www.projectwedding.com/photo/browse&thumbs_page=20&photo_to_show=2591
kolla på youtube, de brukar ha massor med videor..