Bjuder man musikerna på mat?
Vi ska ha ett liveband bestående av 2 tjejer. Ska man bjuda dom på mat också?
För de kommer ju spela under tiden vi äter
Vi ska ha ett liveband bestående av 2 tjejer. Ska man bjuda dom på mat också?
För de kommer ju spela under tiden vi äter
Hmm, jag tror att de skulle uppskatta lite mat. Vi ska ha liveband efter middagen och jag frågade dem om de önskar något att äta/dricka. De sa att de gärna skulle ha lite vatten och kanske någon öl. Jag tänkte att om vi har några snittar över från minglet så ska de gå till bandet.
I vårt kontrakt står det att de vill ha tillgång till dricksvatten, kaffe,te , läsk och öl. De spela mellan 21- 01 men någon matbit kan de väll få. Blir nog något av nattamaten vi ska ha
Ja, mat kan vara schysst att bjuda på om dom skall vara där hela kvällen. Men det behöver ju inte vara just en trerätters för 800:- per kuvert. :)
Bjud gärna på nåt i ett sidorum eller i köket, typ en varmrätt eller så, men inte hela menyn för gästerna och inte vid bordet!
Vi bjöd våra på allt som gästerna fick. Hade gjort ett eget litet bord till dem nära scenen där de fick sitta och äta.
efteråt sa de att: "Detta var verkligen jätte fint. oftast får man inget alls, ibland kan man få lite kaffe som man får dricka i köket. Men att få ett eget bord bland med gästerna och också mat och kaffe och tårta. Det har inte hänt tidigare." De var verkligen tacksamma. De fick t.o.m varsin hjärtformad chokladbit som vi gav till alla.
Personligen skulle jag aldrig lämna nån utan...som får stå och titta på när alla andra äter. Utan musiken hade ju bröllopet varit ganska så tråkigt.
Vårt band sitter längst ut på ett av borden. Det är väl självklart att dom ska få mat eller? Och stänga in dom i ett sidorum? Herregud vad taskigt.
Det är självklart dem ska få mat!!!
Tror ni dem spelar bra ifall dem är hungriga?????
vi tom gav dem ett eget bord med mat och sprit..( men spriten rörde dem inte:P)
Tycker igentligen inte det är självklart eftersom de faktiskt går till jobb när de går till bröllopet.. då får man väl se till att ha ätit innan. Därimot att ha något att dricka är självklart. Därimot tycker jag det är väldigt trevligt att bjuda på något och verkligen mysigt av dem som gjort egna bord till dem, men jag tycker inte det är självklart.. för då borde man ju igentligen bjuda in kocken och servitriserna också eller?
Men med det sagt.. hade vi haft live band på vårt bröllop hade vi också sett till att de fått mat men jag tycker inte man måste.
då vårat band var med och spelande undermiddagen så fick de även sitta med vid borden och få samma mat som oss andra, det blev väldigt lyckat och de var som vilka andra bröllopsgäster
jobbade om fotograf på ett bröllop. brudparet hade placerat mig och killen som filmade längst ut på ett av borden och bjöd oss på allt vad gästerna fick. inget vi förväntat oss, men det var mycket trevligt.
angående att man går till ett jobb och att man får se till att äta innan, ibland har man väldigt långa arbetspass då man jobbar på bröllop. att ha ätit innan så man står sig från kl 1 till midnatt som i vårt fall är svårt. där men inte sagt att man måste bjuda på full trerätters, men iaf ge de som jobbar en chans att äta under tiden är nog inte fel.
Givetvis om man kör sådana helpass måste man se till att fotografen får mat..allt annat skulle vara oacceptabelt.
att säga ja skrev 2009-09-21 14:06:27 följande:
Förstår hur ni tänker att det är ett jobb osv, att man inte får mat där i vanliga fall. Men jag frågade min m2b som är musiker och spelar i tre olika band, varav 2 är coverband, och har spelat på många bröllop och han tycker att det är självklart att man bjuder på någon slags mat. "Man spelar inte bra utan mat i magen" och dessutom är det ju inte som något 9-17 jobb där man kan planera in sin matrast med matlåda osv utan det är ju ett väldigt varierande jobb och man kanske inte alltid har tillgång till kyl, micro osv. Dessutom är det så att säga "brukligt" att bjuda på mat, att det funkar så i den branschen. Detta ska dock alltid göras upp vid bokningstillfället, om mat ingår i priset eller ej. Detta betyder ju dock inte att man måste bjuda på allt, eller att de ska sitta med vid bordet, det bestämmer man ju själv såklart. Men någonting borde de få att äta, det tycker jag är självklart! Dessutom tror jag nog att de allra flesta får mat över vilket som, så det är nog oftast inga problem, och är en fin gest till de som är med och förgyller er stora dag.
När band är bokade på krogar så är det mer regel än undantag att de får gage, dryck och mat på dagen.
Visst händer det att de inte får kanske fri bar tex, men de får i princip alltid mat.
Min sambo spelar i band och det har aldrig hänt att de inte fått mat. Då är det alltid menyn de har på stället, inte alltför sällan hamburgertallrikar, eller någon slags buffé.
Sen är det ju så att om man är fotograf, filmar, spelar på ett bröllop, så har man ju inga större möjligheter attt smita iväg för att handla mat själv direkt. Visst kan jag förstå att om man har ett högt kuvertpris så kan det ju kännas lite saftigt för ett band på 5 personer. Men jag tycker faktiskt att man ska bjuda dem på något iallafall.
Om man tex betalar ett högt pris för 3-rätters så kan ju en beställning från mac donalds vara ett alternativ. Ta beställning från bandet innan så ingen vegetarian får en bigmac
Självklart gör man det.
Vi kommer att köra på smörgåstårta i köket el.dyl. skulle jag tro. Ingen alkohol, då de faktiskt är där för att spela.