• Blessed

Hur bred ska min solitärring vara?

Jag ska göra om min solitärring till denna: www.enstensringar.se/ensten5.html

Den ska sitta på vänsterhanden. Mina förlovnings- och vigselringar är flacka och 5 mm resp 2,2 mm breda samt 2,2 mm höga. Denna ring ska matcha dem och höjden ska vara densamma. Briljanten är på 0,80 Ct. Blir 5 mm för brett, även om skenan smalnar av mot stenen?

Tacksam för råd.

• Svar på tråden Hur bred ska min solitärring vara?
  • Blessed

KhiraLii, det är vanligt briljantslipning men jag har bara mätt med linjal så det stämmer kanske inte så bra.

Jag tror nog det blir bra med 5 mm. Har 5 plus 2,2 mm idag på ringfingrit och det är en bra bit kvar till leden. Skenan smalnar ju av så mycket fram så annars blir det nog inte bra.

• Blessed

Ja, det var förstås meningen att han skulle göra det. Han har gjort våra förlovningsringar och min vigselring. Men han tar inte emot min sten, jobbar bara med egna stenar, så tyvärr blir det inte han denna gång. Annars är han fantastisk.

Andreas flicka - min helallians är bara 2,2 mm bred. Stenarna är jättepyttiga! Fast blingar fint.

JollyO - den smalaste delen ska inte vara mer än 3 mm, precis som du skriver. Då tror och hoppas jag att stenen framträder väl även om övriga skenan är kraftig. Jag tycker ju det vore trevligt om alla ringarna harmonierade, även om detta bara är en extra ring.

Svar på tråden Hur bred ska min solitärring vara?