• shakyn­ose
    Äldre 29 Aug 17:05
    11220 visningar
    79 svar
    79
    11220

    Hur orolig ska man vara för svininfluensan?

    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-29 16:28:06 följande:
    Banvaccinerna idag säger jag inget om, men det är inte länge sen det stormade kring äldre barnvaccinationer i bla. USA.Men VILL man ta ett vaccin mot en influensa som skördar färre liv än trafiken, ett vaccin utan tillräcklig forskning bakom, så varsegod. Jag kommer inte göra det.Att 30% av befolkningen kommer stanna hemma från jobben låter som en enorm överdrift. Och om infrastrukturen skulle "slås ut", gissa vad som händer: Vi måste anpassa oss! Vi har gjort det förr, kommuner och landsting förlorade mer pengar pga den ekonomiska kris vi är i just nu än vad de skulle förlora på flunsan.I Norrland är det inte ovanligt att det tar timmar för ambulans och polis att ta sig fram. Nere i Stockholm skrivs det i tidningar om en person väntat över 10 minuter. Om ambulans och sjukhuspersonal blir sjuka kommer det uppstå problem med det är inte första gången.Jag tror inte på att skada individen för att rädda samhället, kalla mig korkad men det är min tro.
    Huh? Hur får du ihop det resonemanget? Samhället består av en massa individer och om man misslyckas med att SKYDDA så många som 30% från att bli smittade så får det enorma konsekvenser. Vacciner ska skydda individen, och eventuella biverkningar får ändå betraktas som mildare än själva sjukdomen.
    Om individen skulle skadas av vacciner så skulle det inte finnas någon mening alls med dem. Förutom vårt samhälles fiender då.
    Själv tror jag att konspirationsteorier är till större skada för både samhället i stort och för den enskilda individen, än vad influensavaccinet är
    Jag kommer definitivt att vaccinera mig om det blir gratis.
  • shakyn­ose
    Äldre 30 Aug 12:31
    #12

    Jag tycker ju att man inte bara ska tänka på sig själv utan även på dem man eventuellt utsätter för smittorisk ifall man skulle insjukna. Jag är vältränad och frisk och skulle antagligen klara mig bra, men skulle alla jag träffar göra det?

  • shakyn­ose
    Äldre 30 Aug 12:34
    #13
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-29 19:12:59 följande:
    Eftersom man inte vet vilka biverkningar den kommer ha MEN att biverkningar med största sannoilkhet kommer vara ovanliga. Kanske 1 på 10.000 så ser man å¨det som ett nödvändigt ont.Att 1 på 10.000 skulle få men för livet är inte viktigt eftersom den individen lätt kan offras för samhällets bästa.Det är att sätta samhället framför individen och det är enligt mig fel
    Det är inte tal om att offra någon eftersom ingen kan tvinga någon annan att ta en spruta.
  • shakyn­ose
    Äldre 31 Aug 08:52
    #19

    "Mediahysterin gör att folk inte tänker själv. De går ut med siffror på att det kan bli x antal smittade och x anatal döda, siffror som verkar helt tagna ur luften."

    Det står tydligt att läsa i SMI´s rapporter och jag tycker inte att de verkar tagna ur luften.

    "Är det verkligen ingen som minns katastrofartiklarna om fågelinfluensan? Folk blir sjuk och folk dör. Det finns så otroligt många sjukdommar som skördar många många fler liv men inte pungas det ut miljarder på det!"

    Vilka sjukdomar talar du om nu? Vad jag vet så forskas det rejält på väldigt många sjukdomar och det är garanterat miljoners miljarder som läggs på det varje år.

    "För de sjukdommarna drabbar inte svenksa samhället i stort. Får folk canser så går det ofta långsamt, man hinner ersätta de busschaförer och sjuksköterskor som får canser. Därför anses det inte värt att lägga massa pengar på dem."

    Ja, precis som du säger: Folk blir sjuka och folk dör. Det är en naturlig del av livet och samhället. Därmed inte sagt att man inte försöker finna bot mot t.ex. cancer. Det forskas en hel del både i Sverige och internationellt.

    "Moraliskt fel skiter jag i, det är bara korkat att lägga pengar på ett o-testat vaccin och dessutom tillåta scandinavier att vara testgrupp för resten av världen."

    För det hade varit mindre korkat om man testat på somalier eller indier? Skit i att det är moraliskt fel, liksom...

    "Smitorisken gör att om man är sjuk så ska man visa respekt och stanna hemma, även om man inte är säker på att det är svininfluensan. Samma princip som när vinterkräksjukan slår varje år, man går inte till jobbet/skolan om man är sjuk. Punkt."

    Inkubationstid, folk anser sig inte ha råd att vara hemma, svininfluensan sprider sig snabbare än andra sjukdomar blablabla
    Även om alla smittade skulle hålla sig hemma, så skulle det kunna innebära att en stor del av de sjuksköterskor som ska ta hand om både cancerpatienter och influensasmittade inte kan gå till jobbet. Då kan det hända att fler dör.
    Även om alla smittade svenskar överlever sjukdomen, så kan deras sjukfrånvaro få stora konsekvenser för ekonomin. Antagligen har dessa bedömts som så pass allvarliga att kostnaden för vaccinering är försumbar.

  • shakyn­ose
    Äldre 31 Aug 08:55
    #20
    090208 skrev 2009-08-30 19:00:01 följande:
    Nagon som vet HUR manga over hela varlden som egentligen dott??
    Jag har läst att det är drygt 2000 som dött sedan april.
  • shakyn­ose
    Äldre 31 Aug 18:28
    #24
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-31 15:25:55 följande:
    Vilka människor känner inte till inkubationstiden nuförtiden och varför lägger vi inte pengarna på att sluta tvinga sjuka människor jobba istället? Är det inte företagens och statens ansvar att införa ledighet så att människor inte går tillbaka till jobben för tidigt? Skulle säkert kosta bra mycket mindre än den vaccin de massproducerar just nu.
    Det jag menade med att nämna inkubationstiden var att det är en viss tid emellan det att du smittas och att sjukdomen bryter ut. Under denna tid är du inte medveten om att du blivit smittad, men kan ändå smitta andra du möter. Att folk vet att det finns en inkubationstid gör inte att de stannar hemma utifall de skulle råkat bli smittade.

    Att lägga pengar på att ge folk ledigt tror ju inte jag skulle vara en särskilt lönsam affär, men du har säkert inte tagit de siffrorna rätt ur luften!
  • shakyn­ose
    Äldre 31 Aug 18:46
    #25
    JustMeAndMyLove skrev 2009-08-31 15:25:55 följande:
    Ja Shakynose, självklart är jag rasist också, det var exakt det jag menade med mitt inlägg. Att vi ska testa vacciner på indier ... Canserforskningen bedrivs inte främst av statliga medel. Att vi drabbas ekonomiskt gör det inte okej att utsätta hela befolkningen för vacciner vi inte vet något om.
    Nej, jag menade inte att du vart rasist. Bara att ditt argument inte var särskilt övertygande. Att du skiter i vad som är moraliskt rätt och fel gör det ju ganska meningslöst att föra en diskussion om rätt eller fel med dig eftersom du kan häva ur dig vad som helst och motivera det med att du skiter i vad som är rätt eller fel. Och då kan du ju iofs lika gärna vara rasist, eftersom det inte spelar någon roll. Jag tycker f.ö. inte att ditt uttalande var särskilt rasistiskt alls.

    Cancerforskning bedrivs visst med statliga medel, men bekostas även av andra finansiärer. "Cancerfonden" har dock inga bidrag från staten, det kanske är det du tänker på?

    Jag tycker inte bara att det ekonomiska skälet väger tungt, utan att det faktiskt finns en risk att stora delar av befolkningen kommer att lida och kanske t.o.m. dö trots att det faktiskt går att vaccinera sig. Det är inte helt sant att vi inte vet något om vaccinerna, alla biverkningar kanske inte går att konstatera tidigare än om tio år, men jag litar faktiskt på att vaccinet är säkert om det godkänns nu.
  • shakyn­ose
    Äldre 4 Sep 19:45
    #28
    JustMeAndMyLove skrev 2009-09-02 09:24:56 följande:
    Att jag skiter i det som är "rätt och fel" beror på att jag är trött på folks värderingar av rätt och fel. Om det "som vanligt" bara varit 60+ människor som dött av flunsan hade vaccin aldrig nämnts i media.men vist är det "rätt" enligt många, det är ju mer "lönsamt" att rädda yngre..Jag litar inte på att de är säkra eftersom de godkänns utan att vanlig kontroll och rutin följts. Varför tror ni staten är orolig att EU ska sätta stopp för vaccinet? varför tror ni andra länder inte kastat sig över vaccinet som Sverige gjort?Sverige har just genomgått en kris och panikhandlar för att inte hamna i en till. Katastrofalt tycker jag.Men nu överger jag denna diskussion med mitt sagt.
    Rätt meningslöst att svara på det du säger då, men jag måste ändå flika in att pensionärer har haft förtur till influensavaccin i många år. Just eftersom de drabbas hårdare av vanlig influensa. Mindre medieuppbåd har det ju varit kring just dessa vaccinationer, kanske för att det inte är särskilt upprörande eller särskilt dyrt, vad vet jag. De existerar iaf.

    Innan du börjar tjura över att världen är så fel och orättvis så kan du väl ta en ordentlig titt på hur den egentligen ser ut istället för att hitta på orättvisor rätt ur tomma intet?
  • shakyn­ose
    Äldre 5 Sep 16:09
    #32
    090208 skrev 2009-09-05 15:47:36 följande:
    Jag tycker absolut dom i riskzonen (gamla, sjuka, gravida) ska vacciner sig. Även om man inte är 100 på om vaccinet är ofarligt så tror jag nog att det är värt det. Undertecknad: Måste man inte stanna hemma till läkare ger tillåtelse till att lämna huset? Trodde man fick "husarrest"?
    Nja, ingen kan ju låsa in dig... Alla får ju inte sjukdomen diagnosticerad av läkare heller.
    Problemen är ju:
    1) att den som blir smittad kan sprida smittan vidare utan att själv veta om det under inkubationstiden.
    2) att man kan insjukna utan att för den sakens skull känna att man mår så dåligt att man måste kontakta läkare.
    3) att man kan insjukna utan att för den sakens skull känna att man mår så dåligt att man måste stanna hemma.
  • shakyn­ose
    Äldre 6 Sep 10:52
    #35
    eli2009 skrev 2009-09-05 16:55:27 följande:
    Värst va alla är oroliga..hur många av er har inte köpt Alcogel från apoteket:P
    Jag har alltid handsprit hemma. :P
  • shakyn­ose
    Äldre 6 Sep 11:07
    #38
    eli2009 skrev 2009-09-06 11:04:17 följande:
    hehe, jag har i väskan och hemma:p
    Värst vad du var orolig då!
  • shakyn­ose
    Äldre 6 Sep 15:15
    #47
    090208 skrev 2009-09-06 15:00:37 följande:
    Det ar val anda fler som dor av rokning. Anda roker vi. Anda kor vi bil alldeles for fort. Och sa vidare, och sa vidare...
    Och det drivs kampanjer för att folk ska sluta röka och vi har lagar och kontroller för att folk inte ska köra för fort osv... Kanske är det just för att människor beter sig så korkat och har en tendens att utsätta sig själva och andra för stora risker som vaccinet sätts in?
  • shakyn­ose
    Äldre 6 Sep 15:53
    #49
    090208 skrev 2009-09-06 15:24:58 följande:
    Men folk far ju knappast panik och valjer fortfarande sjalva. Knappast sa att det ar slut pa nikotin-tuggummi i hela landet. Manga verkar lite hjarntvattade to be honest (sla mig inte...).Kanske valde helt fel ord dar, men ni forstar hur jag menar. Hoppas jag.
    Hur menar du?

    Många rökare tycker ju att det är hetsjakt på dem! De flesta blir väl minst sagt irriterade över att få andrahandsrök i lungorna på allmän plats? Kommer du inte ihåg antirökkampanjerna mot slutet av 80-talet när det blev känt hur allvarliga konsekvenserna av passiv rökning är?

    Om det blev en "epidemi" av dödsfall i trafiken så kan du ge dig fan på att det skulle bli en rejält dyr kampanj med förbud och begränsningar och gratis trafikkurser för att minska antalet olyckor.

    Hjärntvättade vet jag inte, men det finns många som inte tänker efter för fem öre vare sig det gäller smittsamma sjukdomar eller trafiksäkerhet. Och så säger man "orka liksom", istället för att fundera något mer. det är väl upp till var och en, men när det handlar om att man kanske utsätter andra för risker så tycker jag att man är skyldig att fundera lite mer än vad man vanligtvis har ork till.
  • shakyn­ose
    Äldre 7 Sep 08:40
    #57

    Jag är tveksam till om handsprit faktiskt är så effektivt mot virus egentligen? Virus dör ju inte av sprit! Jag använder det för en av mina katter fick en bakterieinfektion i magen, sedan har jag fortsatt mest för deras skull.

    Jag tror på vaccin och sunt förnuft för att hindra smittspridning. Sunt förnuft verkar ju vara sällsynt, så då återstår ju bara vaccinet...

Svar på tråden Hur orolig ska man vara för svininfluensan?