• grönrosavit

präst från samma kommun men i annan kyrka?

Jag o min blivande man är inte direkt religösa men tycker att för vår skull att ett bröllop i kyrkan är ett måste. Vi gillar en präst här ute jätte mycket som döpt våra 2 barn men är det någon som vet hur det fungerar. prästen vi vill ha har en kyrka och vi vill att han viger oss i en annan på vår hemort .. får präster göra så eller har de bara sin församling trots den ligger i samma kommun? ngn?

• Svar på tråden präst från samma kommun men i annan kyrka?
  • kikki kikki

Man kan fråga och har dom inget den dagen och dom själva vill så kan dom göra det men ni får själva betala den prästen tror jag. osäker

• grönrosavit

ok får ringa och höra med honom..

• Tooticki

Ni kan be att han viger er i er hemförsamling. Detta har prästen rätt att tacka nej till. Om han säger ja så är det möjligt att församlingarna kan kvitta det sinsemellan men det fungerar inte alltid på det viset. Det kan betyda att han behöver jobba "gratis" för att kunna viga er. Omkostnader som reseersättning etc ska ni självklart bekosta men ni ska inte betala prästen för hans tjänster i egenskap av sin yrkesroll.

• grönrosavit

ok detta är 1 mil bort så visst kan vi stå för bensinkostnad samt annat. för det är inom samma kommun men vi har väll drygt 4 kyrkor i vår kommun.

• Tooticki
    grönrosavit skrev 2009-08-27 13:52:37 följande:
    ok detta är 1 mil bort så visst kan vi stå för bensinkostnad samt annat. för det är inom samma kommun men vi har väll drygt 4 kyrkor i vår kommun.
    Är det samma församling?
  • grönrosavit

det är olika församlingar men samma kommun så egentligen borde det väll vara detsamma

• Ne11ie

Vår präst vigde oss i Alingsås men han är verksam i Göteborg så det skall troligtvis inte vara några problem, om han själv inte har några invändningar förstås.

• Tooticki
    grönrosavit skrev 2009-08-27 15:10:07 följande:
    det är olika församlingar men samma kommun så egentligen borde det väll vara detsamma
    Nej, det är inte detsamma. Är det samma församling så kan han bara byta tjänstgöringsdag med den präst som jobbar på ert datum. Är det inte det finns risken att han får viga er på sin fritid.
  • grönrosavit

ok tackar för alla svar.. får ta o ringa prästen för att få klartecken på detta.

Svar på tråden präst från samma kommun men i annan kyrka?