• Moirie

Vänner, kompisar, bekanta... ?

Det är lite mindre än ett halvår kvar men jag funderar på gästlistan. Vilka vi ska bjuda från släkterna har vi klurat ut tack och lov men nu har jag problem med att avgöra vilka vänner jag ska bjuda. Vissa är förstås självklara men hur gör man med de där som man har en ganska gles kontakt med sedan flera år och inte direkt tror den kommer blir mer levande? Det finns några jag funderar på som tillhör lite av samma krets så de skulle få höra om bröllopet och förmodligen tycka att det var konstigt att de inte blev bjudna. Ska jag strunta i det och bara bjuda de som är mina (aktiva) kompisar nu eller ska man hedra de som var ens nära kompisar i andra perioder av livet genom att bjuda dem på bröllopet? Det verkar som bröllopsinbjudningar kan bli en sorts vattendelare där en utebliven inbjudan tolkas som en diss och sen är det hejdå på allvar med relationen. Hur har ni tänkt?

• Svar på tråden Vänner, kompisar, bekanta... ?
  • CeKe

Hej. Jag har lite samma huvudbry. Har flyttat mycket runt om i landet och har kompisar lite här och där. De flesta träffar jag mycket sällan, men de är ändå viktiga för mig. Jag har också svårt med hur jag ska tänka beträffande vilka vi ska bjuda. Jag tänker dock att de som verkligen betyder något för mig, gammal som ny vän, är de som jag kommer att bjuda. Men någonstans måste man ju dra en gräns. En gräns för mig är om kommunikationen går åt båda vägar. Är det bara jag som hör av mig och ser till att vi ses, då vete 17... även om det är en god vän.. Jag har till exempel en av mina närmaste kompisar i Australien och jag vet redan att hon kommer och hon känns självklar, medan en andra från samma umgängeskrets som bor närmare mig inte alls är självskrivna...

Jag tänker också lite som att: är det bara jag som tycker att vi är så nära vänner, eller går det åt båda håll? Alla vet ju att man måste dra en gräns någonstans också...

Jag tycker att du rakt av ska gå utifrån din egna känsla om vilka du vill ska vara med på din stora dag... ochs jag ska försöka följa mitt eget råd =)

• Tristan79

Kan bara hålla med CeKe! Jag kommer endast bjuda de jag vill bjuda.....ingen politik här inte.

• soon and very soon

jag hade faktiskt en reservlista med folk (som man VAR nära med)
    så när några av mina förstahandsval tackade nej skickade jag inbjudan till dem! smart tycker jag... hmmm tycker andra men jag hade ett maxantal jag fick bjuda för mannen så för oss var det rätt!
    gå på magkänslan o man kan inte bry sig om att folk blir ledsna för att de inte blir bjudna, men förstår dig!

• Smulan S

Kan det vara en idé att även höra av sig till de som inte blir bjudna? Så att de inte känner sig bortvalda som vänner.

Tyvärr är det två i min umgängeskrets som inte längre har kontakt just på grund av att den ena fick höra omvägen att det skulle bli bröllop, och att de som gifte sig inte riktigt verkar våga höra av sig till sin före detta vän...

• lillalyckan

Vi har resonerat såhär. Stället vi har hittat och vill vara på blir ganska dyrt per kuvert. Så vi bjuder släkt/familj + de som direkt känns självklara. Ingen annan.

Sen när vi kommer hem igen (ska inte gifta oss  där vi bor) så har vi en stor fest där vi bjuder in alla vi tycker om. Då blir det mer som en lite finare "vanlig" fest. Dvs ingen trerätters men kanske plockmat, Ingen dyr champagne men definitivt drinkar Vi tror att det kommer funka bra för oss och våra vänner.

• Tarantina

Vi har bjudit mest släkt och ett fåtal vänner. Då blir det de absolut närmaste vännnerna, de vi umgås med och träffar nu för tiden. Jag tror att de som inte blir bjudna tycker det ok. Har vi inget umgänge utan bara pratar på telefon då och då så kan man inte räkna med att bli bjuden.

Svar på tråden Vänner, kompisar, bekanta... ?