• Kontrast

Förvirring kring förlovnings-/bröllopsringar

Hej alla!

Jag undrar lite över vad som är kutym gällande ringar när man friar till någon. Ska man ha en ring till sin partner som man trär på vid själva frieriet (förutsatt att hon säger ja såklart) eller en ring till henne och en till sig själv? Ska man ha en förlovningsring och senare en bröllopsring (vardera?) eller har man nu för tiden bara en ring var (förlovningsringen?) som man senare vigs med? Isf: har man då på sig förlovningsringen och tar av sig den på bröllopsdagen för att trä på den igen vid själva ceremonin? Som ni hör är jag högst förvirrad. Någon som kan skapa klarhet?

Tacksam för tankar kring detta.

• Svar på tråden Förvirring kring förlovnings-/bröllopsringar
  • ToastmasterMarie

Min m2b friade med ring, dock ej äkta utan en attrappring som likande den modell han hade kunnat tänka sig, som han fått låna av guldsmeden. Vill du ha en blingbling ring vid frieriet så finns även dessa som attrapper.

Sedan såg vi gemensamt ut de ringar vi ville ha som förlovningsringar. Fram tills våra ringar kom så fick vi låna attrappringen så länge om vi ville.

Vi bär båda förlovningsringen och endast jag kommer få en ring under vigseln.

• lingon82

En annan sak du undrade...
    ringarna behöver inte matcha varandra. Jag och min man köpte likadana förlovningsringar men när vi gifte oss bytte han ut sin mot en annan modell som han trivdes bättre med. Jag behöll förlovningsringen och fick en vigselring med diamanter i. Vi går ju inte hand i hand hela dagarna, så det spelar ingen roll om ringarna matchar eller ej. Välj det ni faller för!

• allehanda

Såg en kommentar att numer så får en del män också ring vid vigseln. Har en hel del exempel runt mig i vardagen på att det varit väldigt vanligt de sista 50 åren att mannen också fått en ring vid vigseln. Jag tror det är så här att om man som man velat ha en till ring så har man helt enkelt ordnat med detta, så det är inget nytt utan rätt så vanligt förkommande.

• Uttan

Min sambo friade till mig "helt plötsligt" förra vintern och hade redan köpt ringar då.

tattar-Emma skrev 2009-08-15 23:12:39 följande:

Det är rätt amerikanskt att fria med ring. Där är det ju också så att ringen ska ha bling (= vara dyr) för att hon ska ha den som försäkring. I Sverige köper man varsin ring åt varandra och jag tror att det är relativt ovanligt att redan ha köpt när man friar.USA: killen överraskar tjejen med bling-ring, sen får båda en enkel ring vid vigseln.Sverige: man går tillsammans och köper matchande, ganska enkla ringar. sen får bara tjejen en vigselring som ofta har sten, killen uppgraderar förlovningsringen genom att gravera in ett till datum.Numera händer det att killen också får två ringar.Jag tror på att inte köpa förlovningsringar i förväg. Välj tillsammans istället, då får hon också ett ord med i laget, både om vad hon ska ha på sig resten av livet och vad hon ska köpa till dig.Ett alternativ är att fria med låneringar (tror man kan låna ringar hos vissa guldsmeder) som ni byter ut sen, eller med en leksaksring.
  • lingon82

tattar-Emma skrev 2009-08-16 00:10:04 följande:

EM ikström skrev 2009-08-15 23:20:00 följande:Ja, vi skrev rätt lika =). Jag anser iofs att ett frieri är frågan "vill du gifta dig med mig?" och om den andra svarar ja så är man förlovade, dvs har lovat att gifta sig. Förlovning utan frieri är snömos i mina ögon.
    Verkar rätt vanligt idag att folk frågar varandra "vill du förlova dig med mig?" Många fattar inte att ett ja till frieriet är en förlovning. Inte att förlovning innebär att man är ihop lite extra mycket.
  • Bride in the city

Jag perosnligen tycker inte att det spelar så stor roll hur man gör, det finns flera varianter vilket framgår av alla inlägg här. Själv här jag kanske till den minoritet där kvinnan bär ring men inte mannen. Jag bär en enstensring och min fästman får en ring först vid vigseln. Jag får en till ring vid vigseln, också med stenar.

Jag kan möjligtvis tänka mig att en del män och kvinnor tycker att den den här för Svertige tämligen nya (kontinentala) traditionen med att endast kvinnan bär ring är fel för dem. Det kan vara klokt att fria med en enkel ring och att sedan bestämma tillsammans hur man gör; ringar åt båda eller en åt kvinnan. Eller kanske bara en åt mannen...? Nja, det kommer nog aldrig att hända.

• Maybe2010

Min sambo friade till mig med en "låtsasring" och det tyckte jag var romantiskt faktiskt. Det kändes speciellt att han tagit sig tid att köpa en ring också (om än fejk) när han väl ställde frågan.

Efter det har vi tillsammans valt ut förlovningsringar och när vi gifter oss så kommer vi att gravera in även det datumet i hans ring (så han har bara en ring) medan jag får en till ring.

• Pyret83

Min sambo friade till mig för några dagar sedan, vi hade gått och lagt oss och jag kommer i ärlighetens namn inte ihåg vad vi diskuterade när vi sagt godnatt frågade han plötsligt vill du gifta dig med mig? Jag tänkte menar han allvar innan en tveksamt ja kom.
    Vi har pratat fram och tillbaka han vill bli friad till och jag med.
    Vi anser oss nu som förlovade och har beställt ringar och jag tänkte att när de kommit skall jag har förberett något lite romantiskt och även ställa den magiska frågan, för då har vi båda fått våran drömmar uppfyllda.
    Finns säkert många som tycker att man inte kan fråga två gånger, men magkänslan är det jag följer och inte vad alla andra tycker, för de får göra som de vill och jag som jag vill ;)

• tågjäntan

Fast det känns som att det är vanligt i Sverige att man är förlovad i 10 år utan att gifta sig. Då tror jag inte de ställer frågan/friar vid förlovningen. Jag har alltid undrat vad man säger i stället .

• Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-10-24 23:46:38 följande:
    Fast det känns som att det är vanligt i Sverige att man är förlovad i 10 år utan att gifta sig. Då tror jag inte de ställer frågan/friar vid förlovningen. Jag har alltid undrat vad man säger i stället .
    Jag kan berätta vad vi sa: "Hörrödu, ska vi förlova oss?"
    Fast vi var inte förlovade i tio år utan bara i fyra. Efter de åren tänkte vi att vi kanske skulle gifta oss också, men den tanken fanns inte vid förlovningen (Vår förlovning var alltså snömos enligt inlägg 9)
  • KatjaB

jag har ju varit förlovad två gänger tidigare, det är ex antal år sedan, men då var det inte tal om att vi skulle gifta oss utan förlovningen var stort nog i sig. Tyckte väl att det gjorde att vi var lite mer seriösa med förhållandet.

Så när jag träffade min nuvarande så kändes det ju inte så intressant att förlova sig ytterligare en gång. Skulle det bli nåt skulle det vara på riktigt, dvs med giftemål i åtanke.

Så jag friade till min sambo i somras med attrappringar (en varsin) som jag köpte hos en guldsmed. Dessa använde vi tills våra ringar som vi valt ut tillsammans var klara. Min sambo vill inte ha mer än en ring, så han ska ha bröllopsdatumet i sin ring, få den polerad dagen till ära och fatta in en liten blå sten på insidan av ringen. Jag ska polera upp min förlovningsring och ha en vigselring med stenar i.
    Fattar in en liten blå sten i min förlovningsring också, en symbol för "något blått" och så skulle blått visst stå för lycka också, så det låter ju bra

• 26maj2007

Min man och jag har var sin förlovningsring som vi köpte för flera år sedan. När vi skulle gifta oss skaffa vi helt nya ringar, blev två var som går ihop med varandra, som vi satte på vandras fingrar under vigseln

lite svårt att förklara

bilder på våra ringar finns i mitt galleri.

• Tausen

Min m2b friade till mig utan ring. vi ansåg oss förlovade från när jag sa ja, sedan gick vi och valde ut ringar tillsammans. '
    En bredare till honom han får plats både med förlovnings och vilseldatum, medan jag har en enklare och kommer få en ring tll vid vigseln.

• tågjäntan

Okey, men under själva förlovningen då, när ni böt ringar. Gjorde ni inte något romantiskt av det, eller tog ni bara på er ringarna? *nyfiken i en strut*

Kjell Präst skrev 2009-10-25 04:57:34 följande:

Jag kan berätta vad vi sa: "Hörrödu, ska vi förlova oss?"Fast vi var inte förlovade i tio år utan bara i fyra. Efter de åren tänkte vi att vi kanske skulle gifta oss också, men den tanken fanns inte vid förlovningen (Vår förlovning var alltså snömos enligt inlägg 9)
Svar på tråden Förvirring kring förlovnings-/bröllopsringar