• Moirie
    Äldre 13 Aug 11:57
    2253 visningar
    18 svar
    18
    2253

    Färgtema... varför?

    Med risk för att verka dum undrar jag varför man har ett färgtema till sitt bröllop? Visst jag fattar väl att man tex inte vill att brudföljets klädsel ska skära sig mot varandra, eller buketten vara knallrosa om klänningen är röd men behöver man verkligen ha ett tema? Och vad ska temat användas till? *kliar sig i huvudet*

  • Svar på tråden Färgtema... varför?
  • Tesshj­ärtaFr­ed
    Äldre 13 Aug 11:59
    #1

    Jag har själv haft samma funderingar. Man väljer självklart själv hur man vill ha. Vi har valt att inte ha ett färgtema då vi tyckte att det kändes onödigt, men jag har kompisar som gifter sig i helgen som har valt turkost och guld och det har underlättat för dem med dukning, dekorationer och en massa sånt. Så det är väl vad man känner för helt enkelt.

  • nano86
    Äldre 13 Aug 12:02
    #2

    Jag kallar inte mina färger för "tema", kommer ha lila och silver till de dekorationer (och min klänning) som jag ska ha. Tema är för mig om man har typ 50-tal, medeltid eller nåt. Att man väljer att inte dekorera med 10 olika färger utan väjler några stycken är för mig iaf ganska självklart.

  • kullab­erg
    Äldre 13 Aug 12:05
    #3

    Det är ju helt upp till var och en. Vi har färgtema för att jag jobbar med design och skulle bli helt tokig om saker inte matchar Därför kommer alla trycksaker, blommor, dukning, tårta etc matcha enligt vårt färgtema, dvs allt kommer gå i cremevitt med lila och limegröna detaljer.
    Men jag håller med nano86, nått "tema" är det väl egentligen inte, mer att vi har valt ut att dekorera med och använda dessa färger.

  • Flygan­de taxen
    Äldre 13 Aug 12:17
    #4

    Spekulationer och funderingar här nu bara...

    Kan tro att många går så upp i planeringen och alla bröllopsbestyr att man helt enkelt vill styra allt med järnhand typ :)
    Så då bestämmer man färgtema och genomgående "logo" och "theme-song" osv. och kanske lite smått genomgår en förvändling till bridezilla :D

    Kanske känns lite mer allvarligt/seriöst/proffsigt att tala om färgteman istället för att bara säga att "jag tänker dekorera med blåa saker för det är snyggt" :D

    Jag ska köra på rött och svart när jag dekorerar till festen. Så då blir väl servetter och festhäften och sånt i den färgen. Valde också svarta inbjudningskort för att det var snyggt och så blev det ju samma färg som vi dekorerar med sen.
    Mest bestämde jag väl mig för rött/svart för att min bröllopsklänning var röd och för att det är snygga färger. Sen när man har bestämt sig för några färger så är det ju lite lättare att fundera på dekorationer och allt sånt sen, när man har en röd tråd att följa.

    Men jag talar nog itne riktigt om "färgtema" för det. Håller med nano86 om att "tema" är mer när man kör en viss still då, typ hawaii eller 50-tal eller ntå.

  • konsti­gabara­lillaj­ag
    Äldre 13 Aug 12:28
    #5

    Vi har valt färger just för att underlätta. Min klänning är brun och vit. Gillar grönt och brunt tillsammans och då föll det på det. Men här följs inget slaviskt utan dukningen följer de färgskalorna.
    Tycker en dukning kan vara snygg när håller sig till en enhetlig dekoration, blir stilrent. Men sen får det inte gå "överstyr"

  • evst
    Äldre 13 Aug 12:58
    #6

    Tja, smaken är väl som baken Vissa önskar att allt är i samma färgtema. Själva gör vi det lätt för oss då vi väljer vita dukar, vita servetter, vita ljus på dukningen. Jag vet inte vilken färg klänningen skall vara annat än mörk (kanske brun). Jag tycker inte att vi har ett färgtema alls, men någon skulle kanske säga att vårt färgtema var vitt

  • Fenixx
    Äldre 13 Aug 14:29
    #7

    för det blir lättare att sålla! finns så mycket fint och då är det enklare att få en helhet om man har ett färgtema så man inte försvinner helt i djungeln av allt fint.
    är tillräckligt svårt fast man har färgtema. men vi har ett ganska stort färgtema.

    men såklart inget måste.

  • lecaro­line
    Äldre 13 Aug 14:49
    #8

    Jag hade 3 färger för att det inte skulle bli plåttrigt! Jag ville ha det stilrent.

    Mina färger blev till av en slump exempelvis så valde tärnan en klänning och då blev det den färgen.. vinrött, silver och vitt

  • Äldre 13 Aug 15:30
    #9

    Jag tycker färgtema-grejen verkar ha blivit en av de saker "man ska ha" och att brudar bollar detta val av färger lite som när man lekte med dockor "så här ska jaaaag ha hur ska duuuu ha???"

    Då blir det ofta tillslut nästan ett problem och folk vänder och vrider på alternativen så de aldrig kan bestämma sig.

    DÄREMOT så är det ju ett välkänt faktum för allt branschfolk när det gäller ALLT som har med utseende och upplägg att göra att:

    Om man väljer en röd tråd som håller samman det man vill presentera så blir det lättare, mer tydligt och oftast ett mycket bättre resultat än om allt blir en salig blandning.

    Det hrä återkommer oavsett om du ska inreda ett hus eller duka ett bord, binda en bukett eller laga en välsammansatt middag.

    Äter vi Italienskt idag eller väljer vi Japanskt?
    Passar det här huset för gammeldags stil och rokokomöbler eller är det funkis och minimalism som fungerar bäst?

    Vore det mysigt med lite orientaliskt touch i festtältet på bröllopet? Eller är det Svensk sommar vid havet vi vill förmedla som känsla?

    Vinner den här lokalen på att tillföra rejält med färg eller vore vitt bättre?

    Jag frågar alltid alltid alltid "vad är det för tillfälle och vilken känsla vill du ha fram?"

    En ljuv romantisk bukett och stämning byggs inte på samma sätt som en stram elegant.

    Hela vitsen med att bestämma tt tema-en röd tråd redan i början av sitt arbete är att sålla och skala bort så man sedan kan jobba med tydlighet.

    Vad man väljer som sammanhållande faktor är mindre viktig. man kan välja en färgkombination, men lika gärna en tidsepok eller en stämning/känsla.
    Färgtemat är inte -eller borde inte vara ett självändamål, utan ett medel längs vägen att sätta prägel på dagen. Det kan börja redan med inbjudningskorten och sluta vid tackckorten, eller bara hållas till bordsdukningen för att undvika ett rörigt och splittrat intryck.

  • Mrs Opp
    Äldre 13 Aug 15:36
    #10

    Har inte reflekterat över ordet tema förut, men nu när ni säger det....Att välja färger för dekorationer mm. är ju i sig inget konstigt, det gör jag i princip för varenda fest/middag jag har ordnat.

    Kanske skulle man kalla det för färgSCHEMA istället, det ordet används ju när det gäller trycksaker, hemsidor och layout och beskriver väl egentligen bättre vad det rör sig om.

  • Äldre 13 Aug 15:40
    #11

    I utbildningar-som tex floristutbildning, pratar man om tema och färgbild som etablerade uttryck. Jag tycker det är här på bt som det dragits ett kvarts varv till att börja betyda något annat än vad det är. Mer som en sak mman HAR än ett hjälpmedel man ANVÄNDER sig av.

    Ett tema enligt färg är precis lika mycket ett tema som ett medeltidsbröllop tillexempel.

    Mrs Opp skrev 2009-08-13 15:36:18 följande:


    Har inte reflekterat över ordet tema förut, men nu när ni säger det....Att välja färger för dekorationer mm. är ju i sig inget konstigt, det gör jag i princip för varenda fest/middag jag har ordnat. Kanske skulle man kalla det för färgSCHEMA istället, det ordet används ju när det gäller trycksaker, hemsidor och layout och beskriver väl egentligen bättre vad det rör sig om.
  • Nordis­kbrud
    Äldre 21 Aug 12:06
    #12

    Men varför gör ni nästan narr av de som vi ha lite ordning och väljer att ha vissa färger???
    Det är kanske inte direkt ett "tema" i ordets rätta bemärkelse men det är det uttryck som används, i tidningar, här på BT och mellan gemeneman, och vem som kom på det vet i katten. Men det används och måste väl anses vara ett väletablerat uttryck. Så sluta att göra narr eller klanka ner på dem som använder uttrycket eller vill ha vissa färger för att det är snyggt, underlättar eller vilken orsak det nu är. Det är inte småflicks- eller bridzillafasoner! Har blivit så trist attityd här på BT kring vissa saker och frågor

  • Sommar­brud20­10
    Äldre 21 Aug 12:13
    #13

    Vi har inte ett färgtema på vårt bröllop men inbjudningskorten kommer att gå i vitt och grönt och dukningen kommer att gå mestadels i vitt med lite grönt i. (som det är tänkt nu iaf)
    Säger inte själv att jag har ett färgtema men kommer alltså att matcha inbjudningskort och dukning.

  • Moirie
    Äldre 21 Aug 12:28
    #14

    Vem är det du tycker gör narr av färgtema? Svaren kommer mest från de som motiverar varför de valt att använda sig av det, samt lite reflektioner kring varför det kallas tema? Nog måste jag väl få fråga om något jag inte förstår? Eller har jag missat nåt?


    Nordiskbrud skrev 2009-08-21 12:06:54 följande:
    Men varför gör ni nästan narr av de som vi ha lite ordning och väljer att ha vissa färger??? Det är kanske inte direkt ett "tema" i ordets rätta bemärkelse men det är det uttryck som används, i tidningar, här på BT och mellan gemeneman, och vem som kom på det vet i katten. Men det används och måste väl anses vara ett väletablerat uttryck. Så sluta att göra narr eller klanka ner på dem som använder uttrycket eller vill ha vissa färger för att det är snyggt, underlättar eller vilken orsak det nu är. Det är inte småflicks- eller bridzillafasoner! Har blivit så trist attityd här på BT kring vissa saker och frågor
  • Nordis­kbrud
    Äldre 21 Aug 18:28
    #15

    Några exempel från tidigare i tråden...

    "Jag tycker färgtema-grejen verkar ha blivit en av de saker "man ska ha" och att brudar bollar detta val av färger lite som när man lekte med dockor "så här ska jaaaag ha hur ska duuuu ha???""

    "Så då bestämmer man färgtema och genomgående "logo" och "theme-song" osv. och kanske lite smått genomgår en förvändling till bridezilla"

    Men framför allt menar jag att det verkar vara en generell "grej" just nu på BT att göra narr av vissa saker som en del verkar tycka är överdrivet, överplanering, onödigt etc. De förs fram i olika trådar både stratdade för att ifråga sätta och trådar där någon som vill göra en viss sak frågar efter råd. De som lägger ner den tiden eller engagemanget på detaljer kanske verkligen tycker att det är hur kul som helst, anser att det lyfter festen, helt enkelt bara gillar det och kanske vet att det är saker som deras gäster uppskattar? Finns massor med trådar i denna anda...
    Jag tycker nog mest att det är trist med den attityd som just nu verkar vara att antingen ska det vara så billigt som möjligt eller så får det absolut inte vara flådigt och då är det klart att många "onödiga" saker stryker med (som iof dessutom ofta har med färg"tema" att göra) men det finns de som tycker att dessa saker är trevliga och värdefulla detaljer. Bara min fundering och reflextion när jag sitter och läser runt i andra trådar.

    Lite trött så jag hoppas att det jag menar kommer fram.....

  • Äldre 21 Aug 21:36
    #16

    Eftersom du citerar mig som en av dem som påstås göra narr av dem som väljer att ha ett färgtema vill jag bara tydliggöra ett par saker:

    INGEN på det här forumet är antagligen en större vän av att man för ordning och sammanhållnings skull väljer ett par färger som man sedan låter gå som ett tema. Framförallt genom dukning, men gärna som en röd tråd i hela sitt upplägg.

    MEN jag har under ett år på detta forum pratat med väldigt många tjejer, både i trådar, i min gästbok och inbox där det är alldeles uppenbart att man missat att färgtema inte är en egen sak i sig utan ett hjälpmedel när man ska försöka skapa en harmonisk helhet.
    Syfte är att man ska sålla bland alla valmöjligheter, sovra och plocka ut något som man bygger resten kring.

    Det är INTE onödigt , fånigt, överdrivet eller något annat.

    DÄREMOT är det onödigt när tjejer sitter och har råångest och har fått ett PROBLEM för att de håller på att grubbla sig blå över färgtemat. Dessutom är det töntigt när man iland nästan gör en skrytgrej av sitt val, precis som jag skrev förut, som när småtjejer i skolan säger "åååå jag äääälskar rosa men hur kan du ha gult, det är ju fuuuult."

    Beroende på person, tillfälle och sammanhang kan de allra mesta bli fint opch det finns inga fula färger. Bara mer eller mindre lyckade sätt att lyfta fram dem på.

    Och tro mig, när jag dukar så har jag tydliga teman. Inte sällan är det just färg som får bli tongivande. Den dag jag sälv gifter mig LÄR det dukas och pyntas och det kommer INTE att vara enligt devisen att "äsch det där behövs inte".


    Nordiskbrud skrev 2009-08-21 18:28:56 följande:
    Några exempel från tidigare i tråden... "Jag tycker färgtema-grejen verkar ha blivit en av de saker "man ska ha" och att brudar bollar detta val av färger lite som när man lekte med dockor "så här ska jaaaag ha hur ska duuuu ha???"""Så då bestämmer man färgtema och genomgående "logo" och "theme-song" osv. och kanske lite smått genomgår en förvändling till bridezilla"Men framför allt menar jag att det verkar vara en generell "grej" just nu på BT att göra narr av vissa saker som en del verkar tycka är överdrivet, överplanering, onödigt etc. De förs fram i olika trådar både stratdade för att ifråga sätta och trådar där någon som vill göra en viss sak frågar efter råd. De som lägger ner den tiden eller engagemanget på detaljer kanske verkligen tycker att det är hur kul som helst, anser att det lyfter festen, helt enkelt bara gillar det och kanske vet att det är saker som deras gäster uppskattar? Finns massor med trådar i denna anda...Jag tycker nog mest att det är trist med den attityd som just nu verkar vara att antingen ska det vara så billigt som möjligt eller så får det absolut inte vara flådigt och då är det klart att många "onödiga" saker stryker med (som iof dessutom ofta har med färg"tema" att göra) men det finns de som tycker att dessa saker är trevliga och värdefulla detaljer. Bara min fundering och reflextion när jag sitter och läser runt i andra trådar.Lite trött så jag hoppas att det jag menar kommer fram.....
  • nano86
    Äldre 21 Aug 22:12
    #17

    Passionsblomman, hur får du till det så bra? Varenda tråd jag ser dig skriva i så kommer du alltid med så kloka och välformulerade ord?

  • Äldre 21 Aug 22:26
    #18

    Men GUD vad gulligt skrivet!

    Vad glad jag blir!



    Efter ett missöde tidigare idag behövde jag verkligen det!


    nano86 skrev 2009-08-21 22:12:12 följande:
    Passionsblomman, hur får du till det så bra? Varenda tråd jag ser dig skriva i så kommer du alltid med så kloka och välformulerade ord?
Svar på tråden Färgtema... varför?