• SelMseh

Vänta med sex

Tänkte kolla lite vad ni här på BT har för åsikter om att vänta med sex tills efter bröllopet...

Finns det några här på BT som valt att vänta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-12 23:56
    Alltså, finns det några här på BT som inte haft sex innan bröllopsnatten?

• Svar på tråden Vänta med sex
  • Annelajan
    Stefan09 skrev 2009-10-02 09:41:15 följande:
    Det är ju dubbelmoral? Kan han inte bara vara ärlig med att han syndar då? Alla gör vi fel ju.
    Jag vet inte om man "får" synda hur mycket som helst i det sammanhanget.
    Jag vet inte heller om det är ett berättigat "ops, jag gjorde fel" när det är något man gör om och om igen- en synd ska man ju förstå och be om förlåtelse för- inte göra om samma fel en gång till...
  • Stefan09

Verkligheten, tyvärr.

Duchess skrev 2009-10-02 09:42:54 följande:
    0,1% - det var lite. Var har du fått den siffran ifrån?
    [/citat]

Lägg av va får man inte skriva generella svar eller ska jag citera hela tråden?
    Annelajan skrev 2009-10-02 09:43:44 följande:
    [citat]
    Det finns en ikon i varje inlägg som du kan klicka på för att citera det inlägget du svarar på- det blir lättare att veta VEM du svarar då.Nu vet inte jag om ditt inlägg var ett svar till.
    [/citat]

Hur kan ärlighet vara dubbelmoran enligt dig då?
    Annelajan skrev 2009-10-02 09:44:43 följande:
    [citat]
    Ja, jag ser det också som dubbelmoral.
    Man vill inte synda men alla är vi syndare oavsett eller hur. Det aldrig en fråga om man får synda! Ber man om förlåtelse är det glömt, oavsett om man har ljugit eller mördat någon. Allt kan förlåtas, kanske inte av människor men av Gud.
  • Stefan09

Citat funktionen fungerar sådär bra ser det ut som.

• Annelajan
    Stefan09 skrev 2009-10-02 09:56:44 följande:
    Verkligheten, tyvärr.Man vill inte synda men alla är vi syndare oavsett eller hur. Det aldrig en fråga om man får synda! Ber man om förlåtelse är det glömt, oavsett om man har ljugit eller mördat någon. Allt kan förlåtas, kanske inte av människor men av Gud.
    Så en synd som man har bett om förlåtelse för kan man upprepa gång på gång, och bara fortsätta be om förlåtelse för?
  • Aleta

Enligt ditt sätt att resonera så är verkligen inte kristendomen störst!
    Om du räknar bort 99,99% av alla som räknas in i statistiken så blir kristendomen istället en försvinnande liten sekt.

Dessutom kommer islam snart att gå om kristendomen utan att använda ditt räknesätt, så då kommer det ju att vara de som har rätt enligt ditt resonemang om att kristendomen är störst och därför bäst(?).

Sedan kan du inte prata om dubbelmoral vad gäller inlägget om muslimer, du har ju precis skrivit att det är ok att synda bara man ber gud om förlåtelse. Den inställningen är inget vidare, det är bättre att låta bli att synda om man nu tror att något är synd. Speciellt om det gäller saker som även andra tycker är synd som att mörda och stjäla.

Stefan09 skrev 2009-10-02 09:38:24 följande:
    Fast muslimer eller judar är ju inte direkt kristna eller hur. Sverige är ett högst sekulariserat land därför är det inte mer än 0,1% kristna och jag vill poängtera att alla kristna är troende annars är man inte kristen alls. Men sett till världen är det helt tvärtom, kristendomen är ju ändå världens största religion!
  • Duchess

0,1% av Sveriges befolkning är ungefär 9000 personer. Menar du att det bara finns 9000 kristna i Sverige?

Som jämförelse till din siffra kan jag nämna att de äldre och yngre frikyrkorna samt kyrkor med rötter i andra kulturer har närmare en halv miljon medlemmar. Menar du att den absoluta majoriteten av dessa inte är kristna?

Stefan09 skrev 2009-10-02 09:56:44 följande:
    Verkligheten, tyvärr.
  • Stefan09

Fast det vill man ju inte så varför skulle man göra det?

Annelajan skrev 2009-10-02 10:03:48 följande:
    Så en synd som man har bett om förlåtelse för kan man upprepa gång på gång, och bara fortsätta be om förlåtelse för?
    [/citat]

Se till fakta! Fakta för att hålla sig till verkligheten är att kristendom växer snabbare än islam gör. Vem har sagt att kristendomen är bäst, nu hittar du ju bara på, lite väl omoget kan man tycka. Skaffa ett bra resonemang istället.

Jag har INTE skrivit att det är ok att synda?! Sluta hitta på falska sanningar. Du skulle nog bli lika irriterad om jag ljög om vad du har skrivit.
    Aleta skrev 2009-10-02 10:08:08 följande:
    [citat]
    Enligt ditt sätt att resonera så är verkligen inte kristendomen störst!Om du räknar bort 99,99% av alla som räknas in i statistiken så blir kristendomen istället en försvinnande liten sekt.Dessutom kommer islam snart att gå om kristendomen utan att använda ditt räknesätt, så då kommer det ju att vara de som har rätt enligt ditt resonemang om att kristendomen är störst och därför bäst(?).Sedan kan du inte prata om dubbelmoral vad gäller inlägget om muslimer, du har ju precis skrivit att det är ok att synda bara man ber gud om förlåtelse. Den inställningen är inget vidare, det är bättre att låta bli att synda om man nu tror att något är synd. Speciellt om det gäller saker som även andra tycker är synd som att mörda och stjäla.
  • Annelajan
    Stefan09 skrev 2009-10-02 10:13:56 följande:
    Fast det vill man ju inte så varför skulle man göra det?
    Fast det är ju vad mannen ifråga, som jag skrev om, gör...och säkerligen många andra i andra avseenden.
  • Stefan09

Då borde han kanske fundera lite mer på vad han gör...

Annelajan skrev 2009-10-02 10:15:27 följande:
    Fast det är ju vad mannen ifråga, som jag skrev om, gör...och säkerligen många andra i andra avseenden.
  • Annelajan
    Stefan09 skrev 2009-10-02 10:18:47 följande:
    Då borde han kanske fundera lite mer på vad han gör...
    Men...han kanske inte behöver fundera på vad han gör eftersom reningsritualen gör att allt är glömt och förlåtet?
    Det blir ju som det du själv sa om syndernas förlåtelse.
Svar på tråden Vänta med sex