• Bröllopstokiig

Hvar eller Brac

Jag är jättenyfiken på Kroatiska skärgården. Är det någon sam varit på Hvar, Brac eller någon annan ö i den delen av Adriatiska havet?

Malin

• Svar på tråden Hvar eller Brac
  • Bröllopstokiig

Jag har seglat runt i Kroatien ett antal gånger, dock flest gånger innan kriget, men vi var även där 1999. Skärgården är jättefin! Helt klart att rekommendera.

När vi var där innan kriget var det forfarande lite "öststat" över folket, d v s man skulle inte direkt räkna med service och så, men när vi var där senast var det som en omvänd hand! Helt otroligt, de slog knut på sig själva för att ge bäst service.

Fina städer: Split (gamla stan är ett romerskt palats, som kejsar Diocletsianus hade som sommarställe) och Dubrovnik på fastlandet. Öarna är fina allihopa, och bebyggelsen är gammal, typ romersk, i vilken by man än hamnar (i princip).

Korcula med staden med samma namn är otroligt fin, där hävdar man bl a att Marco Polo bodde som ung (tro vad du vill...), på ön Hvar finns även en stad med samma namn, där vi bodde en vecka efter seglingen, mysig liten stad med restaruanger och fina miljöer. Stränderna måste man helst ta badbåt till (se bara till att ta rätt båt, vi hamnade på en nudist-ö första dagen!), det finns dock en del på gångavstånd. På Hvar finns även fler mindre byar, som Jelsa, Starigrad och Vrboska.

Brac är också en trevlig ö, tyvärr var "staden med hamnen", Milna, inte uppbyggd efter bombningarna när vi var där, så det var lite förfallet.

Mljet är en annan ö, soom har en sötvattensjö mitt i. Vacker, men jag vet inte hur man kan bo där.

Längre norrut finns Kornati-öarna (kargt, men fint) och på fastlandet Krk (har jag för mig det hette) med vattenfallen.

Det var lite om Kroatien, jag rekommenderar verkligen en resa dit!

• Bröllopstokiig

Tack för all info. Vet du eller nån annan för den delen, hur man tar sig dit. Är det reguljärt som gäller eller finns det paket/charterresor? Hur hotellmöjligheterna är osv....

• Bröllopstokiig

Det ska visst gå charter dit nästa år, om jag inte missminner mig. Jag tror vi åkte reguljärt sist (kommer inte ihåg, sorry), och hotellet - fast det var mer som privatrum, enkelt men helt OK - bokade min bror, så jag vet inte hur (himla bra info jag kommer med nu...). Men jag tror att kroatiens turisbytå (eller nåt i den stilen) har en bra hemsida. Hittade en hotellänk i alla fall: www.hotelscroatia.com när jag sökte på Google, det kanske kan va nåt?

• Bröllopstokiig

Hej
    Vad glad jag blev när jag såg att någon var intresserad av mitt vackra Kroatien.
    Resa dit är något jag varmt rekomenderar. Du får ju bra klimat, mycket grönska, rent, grönt-blått vatten, utelivet, historia, kultur, god mat.....
    Håller inte med LisaL att service är bättre nu än förut. Eftersom jag kommer därifrån så vet jag hur vårt folk fungerar. Visst kan det hända att du får dåligt service, men jag tycker att det har fungerat ganska bra, alltid.
    Du kan kontakta mig på:
    bubili@tiscali.com
    så kan jag svara på dina frågor, om du har eller skriva mer om olika städer eller öar.
    Tycker att Brac är en ö som är MÅSTE i Kroatien.
    Milna, somLisaL nämner var inte alls bombad under kriget, ingen av öar var det. Milna är ingen stad dit folk skall åka på semester heller. Fast staden Bol på Brac äe ngt vackraste jag sett. Där finn en lång strand, med vita, små stenat. Vattnet är helt underbart blått, och stebar är helt otroligt vita. Där samlas kroatiens stjärnor, dyr stad men värt att besöka. Mirr på Brac, en stor berg, Vidova gora, underbar vy därifrån.
    Håller inte heller med att man behöver bårt för att ta sig till stränder, alla små byar på öar har massor av stränder, men där finns ju folk, I fall man vill ha sin egen strand, då behövs båt.....
    Stora städer som Split och Dubrovnik -vackra, mycket att se, men jag skulle undvika de under varma sommar dagar. Finns inte så många bra stränder där, men kvällar där är så mysiga....gud vad jag längtar dit....
    Finns även städer Sibenik och Zadarm ganska stora, med mycket sevärd natur i nerheten....
    Du flyger till Zagreb och tar därifrån flyg till Splir eller dubrovnik. Fr. Split har man jätte bra färjetrafik med alla öar.
    Det finns charter resor, men jag rekomenderar att åka reguljärt...Hör av dig, jag kan tipsa dig flera platser och människor du kan kntakta för boende!!!!!!

• Bröllopstokiig

Usch på mig med tecken jag gav, nu ändarr vi det:- )

de vattenfall Krka, ligger nera staden Sibenik, som jag berättat om....

HURRA; HURRA; HURRA; HURRA för Kroatien.....LÄNGTAR!!!!!!!!!

• Bröllopstokiig

Jaha, jag hade tydligen fel i allt jag skrev. Glöm det m a o . Det är lika usel service som förut, folk är otrevliga (se Jelena) och eftersom jag hade fel i allt så var det tydligen fel att rekommendera en semester där också. Jag ber om ursäkt.

• Bröllopstokiig

Lisa, du är ursäktad *ha ha ha...*

Skämt åsido, tack snälla ni för all info. Nu ska jag fördjupa mig i litteratur och turistinformation.

Tack, än en gång!

• Bröllopstokiig

Hej på er..

Vi brukar vara i Kroatioen 4 veckor på sommaren...min sambos föräldrar har hus en bit utanför Zagreb.
    Har bara possitiva saker att säga.
    Vi brukar åka bil ner men det är ju en bit :) Var nere i september på bröllop och då flög vi funkade bra.

Vi brukar vara i Zadar och sen åka runt till lite olika ställen, bil tycker jag är bra man blir lite låst annars. Går bra att hyra som LisaL skriver så har ju servicen blivit mycket bättre...vill ha in turister igen efter kriget.
    Många tror fortfarande att det är oroligt, men i år hade turister från andra östländer bla polen, tjeckien, slovakien hittad dit :)

Vi funderar på att hyra båt nästa år och segla runt i skärgården var ute lite och fick blodad tand!

Hittade denna adress i Vagabond
    www.visitcroatia.nu/

Så hoppas detta hjälper i ditt val.

Jelena varifrån Kroatien är du?

Och LisaL alla är inte otrevliga

• Bröllopstokiig

Hej...
    JAg skrev en lång och trevlig inlägg men den försvan...jag måste gjort ngt dummt!!!
    I alla fall, ville inte kritisera deg LisaL, ville bara säga vad jag tyckte. Jag menar, jag kommer därifån, skulle det inte vara lite konstigt om du kunde bättre än jag om mitt land....
    Jag är ju säker att du vet myckert bättre svenskar fungerar i vissa situationer....
    Folk i fd Jugoslavien är ju som Italienare, Spaniorer,etc. För att överdriva lite...om de/vi har problem hemma så bryr de/vi oss inte på att du /vem som helst sitter och väntar på mat. Vi måste ju ringa hem och gräla klart med, frun, svärmor, eller barn.
    Visst är det lite konstigt när man kommer fr. Sverige, men så är det när man skall till sydligare länder.
    Vi är som vi är, och kriget kunde inte ändra så mycket på vår mentalitet. Idag älskar vi alla, imorgon skall vi kriga...lite överdrivet, men....
    Det som jag uppskattar med service i FD Jugoslavien och alla dem syd länder är att du kommer till ett kaffe/restorang sätter dig vid rent bord, kyparen kommer, önskar dig goddag, frågar vad du vill ha. Sedan kommer han med allt du beställt, tömmer askkopp flera gånger, gör bordet rent, tar bort tomma glas...När du vill gå, så betallar du sittande och går. HAn tar bort allt fr. bordet, och inte du....
    Det kallar jag också för servoce, det jag saknar mycket i Sverige där alla är så trevliga, men ändå måste jag stå i kö för att få mitt kaffe....
    Mrs N, har du/ni funderat på halvön Istrien, i norra Kroatien, vackert rent, och med folk som är faktiskt kännda att vara mest service inriktade i fd Jugoslavien. Där ligger bl.a Pula, ganska stor stad med en av de få välbevare romerska amfiteatrar.

Katta, vad kul att din kille kommer därifrån. Är han fr. Zagreb? Vilken underbar stad. Där har jag gjort mitt examens arbete för tre år sedan, UNDERBARA 6 månader var jag i ZGB. Annars kommer jag fr en liten stad (50000invånare) i mitten av fd Jugoslavien, som heter Jajce, kännd på det stora(28 m) vattenfallet mitt i staden!

Tack för mig, nu! Det var ett nöje att skriva om mitt underbara, vackra land.
    Och, förlåt om jag låter lite för subjektiv ibland, det är pga det STORA saknaden av det vackra och den enda landet som är verkligen mitt!!!!

• Bröllopstokiig

Jelena: Jag tror att det kan vara skillnad på vilken sorts service man fick som TURIST och vilken service man fick som INFÖDD i det forna jugoslavien. Jag turistade trots allt där i totalt 20 - 25 veckor under åren 1981 - 1990, så hur man blir behandlad som TURIST har jag nog bättre koll på än du. Och DÅ var det ofta att man blev behandlad som, ja nåt katten släpat in. I synnerhet om man råkade vara blond, tjej och under 20. Men vad spelar det för roll NU, eftersom jag skrev att NU blir man jätteväl behandlad!

Jag tror nog att TURISTER i Sverige är bättre på att avgöra vilken sorts service TURISTER får i Sverige än jag som INFÖDD. Det handlar om två olika saker, och eftersom hon som frågade kommer att vara TURIST är väl det perspektivet mer intressant ur servicesynpunkt.

Och prata inte om mig om köer! OK, i det forna jugoslavien fanns inga köer, det har du rätt i. I stället fanns ofta kompakta KÖBLOCK på 10 * 10 m, där vassast armbågar gick först. För säkerhets skull behävde man ta sig igenom ett antal sådan eftersom systemet lämna vara i kassa, gå till annan kassa med liten löjlig lapp och betala, gå tillbaka till kassan och hämta din inlämnade vara, med käcka köer på samtliga ställen gällde på många ställen. Service??? Jovisst.

Trevliga människor, ja din attityd till EN TURISTs åsikter om hur det är att vara TURIST i kroatien talar väl sitt eget tydliga språk.

Ja, åk dit i alla fall. NU är det ju trevligt där, vackert, service och har du tut slipper människor med Js attityd till turister (= lägre stående, mindre vetande varelser).

Svar på tråden Hvar eller Brac