Inlägg från: Persianbride2009 |Visa alla inlägg
  • Persianbride2009

Serveringsavgift för tårta!

Hej alla

Nu har jag en fråga... När vi bokade vår lokal blev vi tillsagda att de tar 45 kr/pers för att servera tårta med kaffe/te. Det var dyrt men tyckte det ändå var OK eftersom någon ser till att skära upp tårtan ordentligt.

Men under bröllopet blev till lite tjafs för personalen på restaurangen ville inte skära upp tårtan. Vi sturntade i det då och min mamma fixade detta.

Vi pratade med ägaren igår och sa att ingen skar upp tårtan och att vi fick göra detta själva men han menar på att för 45 kr per person rullar han bara fram och ställer tårtan där... Är detta rimligt? Har ni också haft det så? För mig låter det helt galet!

Vill kolla hur det varit på era bröllop.

• Svar på tråden Serveringsavgift för tårta!
  • Persianbride2009

Ok bra att veta! Han sa att på Svenska bröllop rullar man ut tårtan så får gästerna ta själva men då är verkligen 45 kr per skalle helt oresoneligt!!!

KatjaB skrev 2009-08-08 11:56:40 följande:
    Varför ska de har ett per person pris om de bara rullar fram tårtan utan att skära den? räknar de på antal människor som tittar på då eller? Nej, det där skulle jag aldrig gå med på. Vilket ocker!
  • Persianbride2009

Min pappa hade till och med hjälpt till att ta fram tårtan så han ska f*an inte ha 45 kr för att ta ut den när dom inte ens gjorde det...

Men är det så på "svenska" bröllop att man rullar fram tårtan och att folk får ta själva?

• Persianbride2009

Aja okey, har man tårtbuffé är det ju helt andra omständigheter.
    Jag ska inte ge mig på den punkten men eftersom han änväder sig utav det här att "på svenska bröllop är det så här" ville jag höra mig för...

Tack för svaren =).

Nordiskbrud skrev 2009-08-08 13:21:51 följande:
    Absolut inte! Det vanligaste är att en i personalen står och skär upp tårtan, annars är det risk att det blir tårtmassaker!(Har jobbat mycket på bröllop och varit gäst på en hel del och bara varit med om att brudparet velat att gästerna tagit tårta själv två gånger och då var det tårt buffé, inte bröllopstårta).
  • Persianbride2009

Okey bra att veta att vissa har det så. Får säga till honom att han skulle förklarat det på annat sätt än "servering av tåra"...

Tack för ditt svar!

FelizLane skrev 2009-08-08 14:39:47 följande:
    men på alla bröllop jag har varit på har vi skurit själva av tårtan:)
  • Persianbride2009

Nejdå, vi betalade 45kr/bit för vår tårta som vi köpte på Engelska Tårthuset(den var inte värd ens 10kr/bit, men jag jobbar på att komma över detta) Men så sa killen på restaurangen att han tar 45kr/bit för servering av tårta + kaffe&te. När han sa så tänkte vi att det blir dyrt då allt går på 90kr/person men vi tog det i alla fall då vi kände att det var skönt att slippa skära tårtan själva, vi resonerade att det kunde vara värt det. Men så blev det ju inte... och nu vill han ha 45 kr/bit ändå och menar på att han aldrig sagt att han ska skära upp den. Det är nog sant, han har inte sagt att han ska skära upp den men han inte heller sagt att han INTE ska skära upp den. Serveringsavgift kallade han det och det fick jag till att han skulle skära upp och servera skiten...

Fan va jobbigt... han vill ha 45 kr/per bit för att rulla ut tårta och kaffe...

shakynose skrev 2009-08-08 15:31:54 följande:
    Dumheter! Klart man ska få tårtan uppskuren och serverad till var och en om det ska räknas som servering! Tog de alltså 45kr/person för att rulla fram tårtan eller ingick tårtan i det priset också?
  • Persianbride2009

Tack, det känns skönt att få lite mer kött på benen. Vi hade festen på St: Jörgens golfklubb och de har varit helt underbara och duktiga men just detta gör att man faktiskt blir arg... Tack för din omtanke, kanske blir Sverker i alla fall haha =)

shakynose skrev 2009-08-08 15:54:05 följande:
    Ett solklart fall för "Sverker"! Vilken jävla typ!!! Särskilt att påpeka för er att "på svenska bröllop så..." det kan bli ett riktigt bra program! Jag hade precis som du räknat kallt med att servering innebär att någon skär upp och serverar tårtan till mina gäster, inte att pappa ska rulla fram den och mamma skära upp och servera. Och ja, jag är helsvensk!
  • Persianbride2009

Ja okey det låter ju mycket mer resoneligt!!

LB5 skrev 2009-08-08 17:10:01 följande:
    Hej, på vårat ställe tar de 10kr /person för "hantering av medtagen tårta", jag tror att det innebär att de håller den kyld, tar hand om disk, såsom tallrikar och skedar etc. Vi tyckte att det lät OK, men 45 kr/person är ju lika mycket som tårtan kostar, låter inte klokt.
Svar på tråden Serveringsavgift för tårta!