• spindeln

Cirkapris på blommor?

Har en vän som ska göra buketten till mig. Pratade med henne för några dagar sedan och då lät det på henne som att hon trodde blommorna skulle kosta en del att beställa från blomsteraffären...

De blommor jag ska ha är:
    *ca 10-12 rosor av ljus färg, t. ex vita eller ljusgula
    *murgröna som ska hänga ner LITE grann, max 10-15 cm.
    *eukalyptusblad som utfyllnad.

Kan det verkligen kosta så hemskt mycket?
    Buketten ska ju inte vara jättestor eller med mycket som hänger ner...

• Svar på tråden Cirkapris på blommor?
  • Nippran

Du får nog räkna med i alla fall 40 kr/ros

• Taha

Ett tips är att inte beställa från blomsteraffär utan försöka hitta en grossist av nått slag. Vi kollade både med blomsteraffärer ochett av torgen här i Stockholm där de säljer blommor.Båda tog en beställning på blommorna, båda fick blommorna levererade till sig samma dag, båda förvarade blommorna i kylen och båda levererade blommorna till oss på samma dag. Skillnaden var priset.

• passionsblomman

Du har inte beställt av någon grossist för att du valde torget.
    Torget ligger lägre i pris av många anledningar, bla har de lägre "lokal"kostnader och ofta egna bilar från hHolland.

TS: Du ska INTE gå till grossister och försöka få handla som privatperson. Det är nämligen förbjudet och de enda som ska handla där är de som har ett BRANSCHRELATERAT företag.
    Visst kan du köpa blommor från torget, men det ÄR kvalitetsskillnad många gånger.

I butik får du räkna med 35-45 kr/st för stora rosor.
    Murgröna och övrigt grönt för en hundring till skulle jag tro.

Taha skrev 2009-08-05 23:40:54 följande:
    Ett tips är att inte beställa från blomsteraffär utan försöka hitta en grossist av nått slag. Vi kollade både med blomsteraffärer ochett av torgen här i Stockholm där de säljer blommor.Båda tog en beställning på blommorna, båda fick blommorna levererade till sig samma dag, båda förvarade blommorna i kylen och båda levererade blommorna till oss på samma dag. Skillnaden var priset.
  • spindeln

Så cirka 400-500 för rosorna och så nån eller några hundringar för det gröna. Om man räknar högt borde det ju kosta nånstans kring 700 kr.

(Bor i Skåne, har hört att blommor är billigare där än i resten av landet, stämmer det?)

• passionsblomman

Ja nånstans där skulle jag beräkna det.

Och det där med skåne stämmer. Det verkar vara MYCKET lägre priser därnere. (et beror allra troligast på att just skåningarna ju knappast har mycket fraktkosstnader jämfört med oss övriga i landet.)

spindeln skrev 2009-08-06 11:02:51 följande:
    Så cirka 400-500 för rosorna och så nån eller några hundringar för det gröna. Om man räknar högt borde det ju kosta nånstans kring 700 kr. (Bor i Skåne, har hört att blommor är billigare där än i resten av landet, stämmer det?)
  • Wanjan

Skulle tro att murgrönan blir billigare om du köper den i kruka och klipper själv.

• Besservvisser

Torghandeln sker ganska ofta svart. Begär ett momskvitto när du handla på torget. Ingen garanti att de deklarera det, men du får beviset att du har köpt där.

• passionsblomman

Det är antagligen precis vad hon får från blomsteraffären, -en kruka alltså.
    Man köper inte in det på snitt om det inte behövs större mänder. Så priset blir alltså precis vad en växt kostar.

Wanjan skrev 2009-08-06 18:02:54 följande:
    Skulle tro att murgrönan blir billigare om du köper den i kruka och klipper själv.
  • allehanda
    spindeln skrev 2009-08-06 11:02:51 följande:
    Så cirka 400-500 för rosorna och så nån eller några hundringar för det gröna. Om man räknar högt borde det ju kosta nånstans kring 700 kr. (Bor i Skåne, har hört att blommor är billigare där än i resten av landet, stämmer det?)
    Kolla med grossist hallen i Oxie( har för mig att det går att handla som privatperson efter att butikerna fått sitt) eller om du inte behöver något förrän senare i höst så utbilddas florister på Hvilan utanför Åkarp och de säljer blommor billigt.
  • Tess80

Jag hade en brudbukett med ca 20 st rosor och murgröna, och kostnaden för den buketten var 400 kr! (Kolla gärna bland mina bilder)

Svar på tråden Cirkapris på blommor?