• Sundance

Rekommendera eller avråd mig från fotografer i skåne.

Hej!

Det börjar bli dax för oss att välja en fotograf inför vår vigsel så jag tänkte höra om här är någon som har hört eller har egna erfarenheter av fotografer i skåne. Någon ni varmt vill rekommendera eller som ni skarpt vill avråde från. Deras portfolier säger ju inte alltid allt. Dessutom kan de ju va jätteduktiga på att fota ex. vis landskap men jättedåliga på att fota människor i rörelse.

Vi skulle gärna vilja ha sådana där reportagebilder/in-the-moment bilder samt några mer regiserade bilder.

Hade varit kanon om vi kunde tipsa varandra, för jag anar att jag kanske inte är ensam om att slita mitt hår i jakten på en fotograf. Hur gick ni andra tillväga när ni hittade er fotograf?

• Svar på tråden Rekommendera eller avråd mig från fotografer i skåne.
  • Sundance

Marie har jag läst om på nätet. Hon hade fina bilder. Vad kul att hon är så duktig som man upplever henne. Har dock inte hört talas om Mette, men hon verkar vara värd att kolla upp.

Tack!

Jag tar gärna emot fler tips

• Sundance

Jag fattar inte hur jag inboxar dig... Blir tokig. Kan jag skriva i din gästbok?

• Sundance

Jo, henne fastnade jag också för på när jag kikade på hennes hemsida.

Haha! Ni gör ju inte valet lättare för mig direkt! Men det var precis detta jag ville höra. En massa rekommendationer. Tack!

• Sundance

Ja, hon verkar faktiskt riktigt duktig. Vi är ute efter en fotograf som tar snygga svart/vita bilder. Inte så regisserat utan mer in-the-moment.

• Sundance

Jag har mailat Johan Lindvall nu, så får vi se vad han svarar. Hittade inga priser på hans hemsida och ingen info om hur många bilder man får och om det är framkallade eller på skiva eller hur han gör...

• Sundance

Oj, vad du ställde till det . Hade lyckats gallra ner det till 5 men han verkar ju också jätteduktig. Jag väljer mellan MWPD, Jenny Sandberg, Lina Roos, Camilla Gewing Stålhane, Photomedia. Vad säger ni? Vilken ska man ta??? Borde nog ringa dem och se hur det känns när man pratar med dem... Vill boka senast början på nästa vecka så vi får någon vi vill ha...

• Sundance

Nej, nu blir jag tokig! Satte mig ner med sambon igår för att besluta oss om vilken fotograf det skulle bli. Hade i princip bestämt oss för Marie Walter när jag av en slump börjar kika runt lite här på BT och hittar folk som har fått heldagar för det pris hon ska ha för 4 timmar och folk som har fått samma saker som hon ska ha 7500 för, för 5500. Hur ska man tänka? Betalar vi ett överpris? Eller är hon så mycket bättre än de andra att hon är värd så mycket mer pengar? Ska man fortsätta leta efter billigare? Finns det kanske någon som är lika bra som hon men som ska ha 2000 mindre? Suck!

• Sundance

Ja, det är ju just det att hitta dem. Jag har inga problem, egentligen, att betala de där 7500 som den fotograf vi först valde skulle ha. Men jag vill ju inte betala det om de som gett 2000 kronor mindre har fått fler bilder för pengarna, av lika fin kvalité.

• Sundance

Tack! Jo, jag har kikat en del på hennes bilder. Problemet är att jag inte hittar några prisuppgifter på hennes hemsida och jag har skicka två meddelande via hennes hemsida om att hon ska kontakta mig med prisuppgifter men jag har inte hört ifrån henne. Hon har väl kanske mycket att göra... Vill verkligen veta vad hon tar men tiden börjar rinna ut för oss, känns det som, så hör jag inte ifrån henne kanske det inte va meningen att vi skulle ha henne . Men jag kan ju såklart ringa henne.

Svårt det där med utrustning... Vet absolut inte något om vad som kan klassas som bra utrustning inom fotovärlden.

• Sundance

Just nu är det lite trist för vi fastnade verkligen för Daniel Rix foton så jag mailade honom i onsdags men har fortfarande inte hört någon från honomv . Och då fungar tyvärr min sambo så att hur mycket han än gillar bilderna så tappar han intresset då. Han vill inte hålla på och truga för att bli vald som kund, som han säger. Så tyvärr ser det ut som att han fallit bort. Men som sagt, hans bilder var riktigt fina så jag får ändå tacka för det tipset. Mailade Jonas Thun igår kväll och har redan fått svar så det lutar nog åt honom nu.

• Sundance

Hon verkade faktiskt väldigt duktig. Hon får stå som reserv. Vi har nämligen bokat in möte med Lina Roos om drygt en vecka. Hoppas på henne. Vi har bestämt oss för att inte ha fotograf under vigseln utan bara köra på porträtt. Min svägerska och min moster kommer fota med sina fina kameror så förhoppningsvis får de några fina bilder vi kan använda. Vi vill ju egentligen bara ha 1 enda fin bild som vi kan förstora och rama in. Suck. Att det ska va så svårt. Men som sagt, nu hoppas vi på Lina. Ska försöka få till ett möte med Jonas Thun också.

Tack för all hjälp ni bidragit med!

• Sundance

Vi kommer att gifta oss utomhus så ljuset borde vara bra nog. Min moster fotar mest utomhus. Blommor och landskap och så så förhoppningsvis har hon koll på det. men tack för tipset

• Sundance

Ja, Sundance är lite snurrig . Eller velig snarare . Svårt att veta, som helt vanlig, okunnig konsument, vad man egentligen ska sätta värde på när man betalar för en tjänst. Är det att få ALLA bilder på CD? Är det att få så många förstoringar och papperskopior som möjligt? Är det att få så bra bilder som möjligt, även om man inte får några framkallade av just fotografen? Därför är det lätt att hoppa mellan olika fotografer. Och är det inte just därför man skriver en tråd...? För att få lite vägledning i sin velighet . Och du har säkert rätt i att det är servern på både min jobbdator på kontoret, min stationära dator med bredband och min bärbara med mobilt som det är fel på. Den gallrar nog ut vilka fotografer den vill ta emot mail ifrån

För att komplettera för dig så fick jag ett mail från Daniel Rix om att han var utomlands just då, men då jag inte fick någon info om när han var tillbaka eller har hört något ytterligare ifrån honom om att han vill träffa oss för att presentera sitt arbete så kändes det inte som att han var så intresserad av att fota just oss. Tycker fortfarande att hans bilder är bland de finaste vi kikat på.

Nu har vi i alla fall bokat Lina Roos. Hennes bilder var jättevackra och hon gav ett kanonintryck när vi träffade henne. Känns toppen!

Svar på tråden Rekommendera eller avråd mig från fotografer i skåne.