• Meeru
    Äldre 31 Jul 23:34
    6947 visningar
    18 svar
    18
    6947

    Maj eller september

    Nästa år blir det bröllop för oss! Vi har kommit fram till att vi inte vill gifta oss under sommarmånaderna (juni, juli, augusti) men i nära anslutning till dessa, alltså i maj eller september. Problemet (om man nu kan kalla det ett sådant, men jag har en tendens att vända och vrida på allt och inte fatta några förhastade beslut) är att vi inte kan bestämma oss för vilken av dessa månader vi föredrar. Vi har kommit på följande fördelar med respektive månad.

    MAJ
    * Man gifter sig i början av bröllopshögsäsongen, så de kompisar som är bjudna på många bröllop har inte hunnit "tröttna"
    * Man har bröllpet avklarat innan sommaren och kan ha en lugn sommarsemester utan stress inför bröllopet

    SEPTEMBER
    * Man har sommarsemestern på sig att fixa inför bröllopet (vigselprogram, festprogram, bordsplacering m.m.)
    * Man är solbränd och fräsch efter en (förhoppningsvis) solig sommar
    * Man hinner spara ihop lite mer pengar

    Jag vet att vi bara borde bestämma oss, men när man väl har börjar fundera på för- och nackdelar är det svårt att bara släppa det. Så är det någon som kan hjälpa mig att fylla på med för- eller nackdelar för respektive månad? Så kanske vi kan ta och bestämma oss snart.

    Tack på förhand från en blivande brud med ett smålöjligt problem.

  • Svar på tråden Maj eller september
  • SandyT
    Äldre 1 Aug 01:09
    #1

    Maj, tycker jag

    Oftast är det finare väder då, och allt börjar blomma ut
    och sedan kan ni använda semester till att åka på en smekmånad

  • alleha­nda
    Äldre 1 Aug 10:56
    #2

    Jag gillar september, kanske "sista" bröllopet för säsongen härligt väder, hösten är i antågande men fortfarande lite sommarkänsla.

  • Fenixx
    Äldre 1 Aug 11:42
    #3

    jag är partisk och säger september såklart.

    vi ska slå till 4/9 nästa år.

  • EmMa09
    Äldre 1 Aug 12:40
    #4

    Vi gifte oss i maj, så jag säger maj. Oftast fint väder och man (eller åtminstone jag) har de härliga vårkänslorna då! Allt börjar blomma och jag tycker personligen att det är den bästa årstiden!

  • Hemlig­2009
    Äldre 1 Aug 12:42
    #5

    Jag säger maj!

    Exakt de punkter du hade med stämde för oss. Det har varit så mysigt att starta sommaren som nygita och slippa tänka på det (ja, tackkorten är mitt gissel fortfarande). Sen är vi bjudna på tre bröllop varav vi har varit på ett, så himla romantiskt var det under vigseln och sitta och tänka på vår egen. Vi höll varandra hårt i handen när solisten sjöng samma sång som vår solist hade gjort.

  • Äldre 1 Aug 14:07
    #6

    Jag säger också maj av de anledningarna du redan angivit och det som Hemlig sagt. Själv gifte vi oss i slutet på april och hade världens bästa väder med 22-23 grader och strålande sol!! Jag tycker att det var skönt att gifta sig i april för nu har vi haft heela sommaren till bröllopsresa och mys (tackkorten ett gissel här med) annars tror jag lätt att det hade varit jättestressigt om vi skulle gifta oss nu i augusti eller september. Jag som person gillar att planera och organisera och vet hur uppstressad jag kan bli.

    Men så klart finns det ju en tjusning i att gifta sig i september också, hösten är på intågande och alla fina och härliga färger! Vi var på ett bröllop i september för några år sen och de hade strålande sol och jättefint väder i slutet på månaden.

  • Meeru
    Äldre 17 Aug 14:35
    #7

    Tack så mycket för era synpunkter!

    Att ha bröllopet fixat och klart innan sommaren och sen kunna njuta av att vara nygifta låter mysigt. Men slutligen föll valet ändå på september, dels beroende på de fördelar vi redan hade kommit fram till, dels beroende på att vi när vi de senaste veckorna tittade runt ordentligt på festlokaler upptäckte att nästan alla var fullbokade i maj.

    Så nu blir det den 18 september 2010, med fördelarna mer tid att planera/pyssla, mer sparade pengar att göra av med och förhoppningsvis en fräsch solbränna!

  • Thewed­ding
    Äldre 17 Aug 14:58
    #8

    Jag säger Maj en jättefin månad

  • Tesshj­ärtaFr­ed
    Äldre 17 Aug 15:05
    #9

    Jag är partisk och säger september! Fint väder, oftast härligt krispigt och ofta varmare än maj som kan vara antingen jättefint eller jättekallt. Dessutom blir det mörkt sen på kvällen så att det är mysigare att ha tända ljus. Blir ju ingen effekt när det är ljust ute.

  • alltid­vi
    Äldre 17 Aug 15:07
    #10

    Precis vår tanke - och det är därför vi slår till den 26 september i år!


    allehanda skrev 2009-08-01 10:56:06 följande:
    Jag gillar september, kanske "sista" bröllopet för säsongen härligt väder, hösten är i antågande men fortfarande lite sommarkänsla.
  • Fenixx
    Äldre 17 Aug 15:46
    #11
    Meeru skrev 2009-08-17 14:35:42 följande:
    Tack så mycket för era synpunkter!Att ha bröllopet fixat och klart innan sommaren och sen kunna njuta av att vara nygifta låter mysigt. Men slutligen föll valet ändå på september, dels beroende på de fördelar vi redan hade kommit fram till, dels beroende på att vi när vi de senaste veckorna tittade runt ordentligt på festlokaler upptäckte att nästan alla var fullbokade i maj.Så nu blir det den 18 september 2010, med fördelarna mer tid att planera/pyssla, mer sparade pengar att göra av med och förhoppningsvis en fräsch solbränna!
    då är du välkommen in i våran september-tråd för nästa år.

    www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3496069.html
  • alltid­vi
    Äldre 17 Aug 16:29
    #12

    Tack för inbjudan, men jag tänkte nog gifta mig nästa månad! Har redan väntat i 1 1/2 år sedan vår förlovning, så det får nog räcka nu!


    Fenixx skrev 2009-08-17 15:46:25 följande:
    då är du välkommen in i våran september-tråd för nästa år. www.brollopstorget.se/Forum-1-22/m3496069.htm...
  • Fenixx
    Äldre 17 Aug 16:34
    #13
    alltidvi skrev 2009-08-17 16:29:48 följande:
    Tack för inbjudan, men jag tänkte nog gifta mig nästa månad! Har redan väntat i 1 1/2 år sedan vår förlovning, så det får nog räcka nu!
    det var menat till Meeru om du tittar lite nogare.
    men skoj med bröllop så snart då.
  • alltid­vi
    Äldre 18 Aug 10:32
    #14

    Hahaha... jag har kanske fått "bröllpshjärna".. Sorry!


    Fenixx skrev 2009-08-17 16:34:40 följande:
    det var menat till Meeru om du tittar lite nogare. men skoj med bröllop så snart då.
  • HurraV­iSkaGi­ftaOss
    Äldre 18 Aug 10:40
    #15

    Vi gifte oss i september och det var perfekt. Fick en underbar vacker höstdag med klarblå himmel och klar höstluft, strålande sol. Dessutom är det så mycket vackra färger på hösten som vi plockade in i vårt bröllop. Gästerna gillade september för då har allt ''kört igång igen'' och inte mycket händer.
    Maj är oxå fint, men vädret är osäkrare. Det kan vara underbart som för två år sedan och det kan vara hur hemskt som helst som i år.
    Dessutom är det ju jättemånga bröllop i maj.

  • Flygan­de taxen
    Äldre 18 Aug 10:47
    #16

    Maj:
    - Det är "fem före" alla möjliga skolavslutningar och studentdimissoner. Många måste gå på såna + att om du ska ha sytjänster så kommer sömmerskan garanterat att ha fullt upp!

    September:
    + Många bröllop har redan hållits, vilket ger en stor fördel då man kan hitta dekorationer och annat till bra pris! Köp begagnat eller sånt som har blivit över för andra, man sparar jättemycket! Dekorationerna blir ju heller inte "uppnötta" så ingen ser skillnad på splitternytt eller sånt som använts en gång.
    + Inte direkt nån festsäsong, så priser på lokal, underhållare etc. kan vara lite billigare.

  • Tea80
    Äldre 18 Aug 10:51
    #17

    Jag hade valt september...Härlig månad tycker jag!!
    Kan bli så fina kort om man tar utefoton..beroende på vart man bor så börjar ju lövens färg skifta!!

  • mica82
    Äldre 18 Aug 11:14
    #18

    det ska vi med! kul att ha nåt kula tt se fram emot när sommaren är "över"...likså för gästerna.


    Fenixx skrev 2009-08-01 11:42:15 följande:
    jag är partisk och säger september såklart. vi ska slå till 4/9 nästa år.
Svar på tråden Maj eller september