• Kiaa

Vilket efternamn är finast?

Jag heter Petersen (dansk härkomst). Min sambo heter Jonsson. Båda namnen känns alldeles för tråkiga och vanliga. Så vi har börjat titta lite på släkten tillbaka i tiden för att se om vi kan vaska fram nått gammalt namn som vi kan ta tillbaka. Det vi har hittat hittills är:

Havmand (även detta dansk. Blir fritt översatt till svenska havsman, men frågan är om det är begripligt på danska eller om alla bara kommer ha problem att förstå och stava det?! Det är min mammas flicknamn)
    Sundh (är min sambos mormors flicknamn)
    Öhs (sambons pappas morfar)
    Letzel (sambons mormors flicknamn)

Så vad tycker ni är finast? Hjälp!

• Svar på tråden Vilket efternamn är finast?
  • Bridemma

Ojdå...det är en smaksak....det beror på ifall det är vitkigt för dig att din danska härkomst syns i namnet? Det namnet som känns "lättast" att få rättstavat är Sundh. Om amn vill vara så praktiskt i namnvalet... Annars tycker jag Havmand är tufft.

• Kiaa

Nej, viktigt att visa mina danska härkomst är det inte. Snarare är det så att jag har irriterat mig hela livet på att ingen nånsin varken kan stava eller uttala mitt efternamn riktigt (ett eller två T, ett eller två S, accent över E eller inte osv). Och så står det alldeles för ofta Pettersson när man får diverse utskick ändå.

• johi77

Jag skulle satsa på Sundh eller Havmand. Lycka till! Vi håller också på att gräva efter gamla släktnamn.

• emmibob

Om du irriterat dig över att folk stavat eller uttalat Petersen fel tycker jag du ska välja mellan alternativen Sundh eller Letzel.

Tycker själv att Letzel var jättefint, så det får min röst!

• Maalina

Havmand var jättefint tycker jag! Letzel är lite mer tufft ;)

• Kiaa

Men skulle ni kunna uttala Havmand på svenska? ELler skulle det bara låta konstigt?

• Hemlig2009

Jag tycker Havmand! Utan att verta hur det egentligen ska uttalas så läser jag det och tänker mig att det uttalas som det stavas? Vilket det då antagligen inte gör?

• fansanb

Havmand absolut! Orginellt och fint! Öhs var kul annars:)

• Waldekranz

Kolla upp att ni får byta till namnen bara. När jag skulle byta efternamn till Waldekranz (min mormors flicknamn) fick jag inte det först av skattemyndigheterna, då ingen i min närmsta släkt - mamma, pappa, farmor, farfar, mormor, morfar, hette det för tillfället. de tyckte inte att de var mitt släktnamn då längre fast att mormor hette det när hon var liten!

Svar på tråden Vilket efternamn är finast?