• ElinDaniel

Vem ska jag gå med till altaret??

Denna svåra, men ganska aktuella fråga: Ska jag låta min gamla pappa leda mig till altaret? Eller ska min blivande man föra mig dit? Vad är smidigast?

Har länge haft en dröm om att pappa för mig dit. Han kramar om min fästman, och sedan mig, efter det sätter han sig. Utan att säga att det är han som ger bort mig. (Det ser alla ändå...)
    Vore det inte fint att den första mannen i mitt liv går med mig fram till (förhoppningsvis) sista mannen i mitt liv? :)

Både jag och min kille är födda i Sverige och har därför inte denna variant som den vanligaste seden.
    Hur ska ni göra/hur gjorde ni?
    Kan mannen ha sett sin brud innan man möter varandra i kyrkan, även fast någon annan leder fram en?

Tacksam för svar! Diskutera gärna!

• Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??
  • Panzerfaust
    aus skrev 2009-07-29 23:39:28 följande:
    tradition i andra länder javisst, sverige är inte så långt borta från vad andra länder har för traditioner... Det kommer nog hit:O)
    Ja det vore ju perfekt att ta hit alla avarter som finns, kan vi inte legalisera barnagan igen när vi ändå håller på samt ta bort kvinnlig rösträtt?
  • miss b 79

Jag har bara varit på tre bröllop i vuxen ålder. På ett av dem gick brudparet in tillsammans, och på de andra två gick bruden fram med sin pappa. Oavsett vilka värderingar man har och hur man ställer sig till att bruden "lämnas över", kan jag säga att det var HUNDRA gånger finare när brudparet gick in tillsammans. Det gick rysningar i hela kroppen och jag kan fortfarande få det när jag tänker på hur fina de var när portarna slogs upp och bara de två stod där. De hade inga tärnor eller dyl alls så det var bara dem. Efteråt har de flera gånger fått höra att de var det finaste brudparet folk har sett!

De andra två bröllopen jag varit på var också jättefina i sin helhet, men just när de går fram till altaret var det där brudparet gick in hästlängder vackrare!

• Aleta

Så sant!
    miss b 79 skrev 2009-07-30 07:50:11 följande:

Jag har bara varit på tre bröllop i vuxen ålder. På ett av dem gick brudparet in tillsammans, och på de andra två gick bruden fram med sin pappa. Oavsett vilka värderingar man har och hur man ställer sig till att bruden "lämnas över", kan jag säga att det var HUNDRA gånger finare när brudparet gick in tillsammans. Det gick rysningar i hela kroppen och jag kan fortfarande få det när jag tänker på hur fina de var när portarna slogs upp och bara de två stod där. De hade inga tärnor eller dyl alls så det var bara dem. Efteråt har de flera gånger fått höra att de var det finaste brudparet folk har sett! De andra två bröllopen jag varit på var också jättefina i sin helhet, men just när de går fram till altaret var det där brudparet gick in hästlängder vackrare!
  • Hemlig2009

aus skrev 2009-07-29 23:41:35 följande:
    och om ni ser tillbaka i tiden, var/är det fadern som ger bort sin dotter och det skedde/sker i sverige idag likaså:)

Varför i hela fridens namn ska vi försöka ta hit en sådan tradition till Sverige? Här har vi i ca 700 år gått tillsammans in i kyrkan. Detta för att visa att vi ingår äktenskap av fri vilja och att kvinnan själv är sitt eget överhuvud. Vi behöver ingen man som leder oss till nästa man!

• kroppcaka

Jag tycker att ALLA här inne ska göra som de själva vill och strunta i vad alla andra tycker och anser.

Till Trådstartaren -
    följ ditt hjärta i den här frågan och låt ingen annan påverka ditt beslut.

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

• feministbrud

Om man inte vill påverkas av andra så är det inte särskilt smart att starta en tråd där man vill ha råd, eller hur?

kroppcaka skrev 2009-07-30 10:43:00 följande:
    Jag tycker att ALLA här inne ska göra som de själva vill och strunta i vad alla andra tycker och anser.Till Trådstartaren - följ ditt hjärta i den här frågan och låt ingen annan påverka ditt beslut. :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
  • Panzerfaust
    kroppcaka skrev 2009-07-30 10:43:00 följande:
    Jag tycker att ALLA här inne ska göra som de själva vill och strunta i vad alla andra tycker och anser.
    Jepp, marschera in i SS-uniformer till Horst Wessel-lied strunta helt i vad det symboliserar för det är ju Er dag!

Nej, jag tycker nog du tänker tokigt här. Varför ska man bryta helt med svensk sed i svenska kyrkan och istället införa en utländsk sed som enbart symboliserar ett förtryck som många kämpat och faktiskt dött i kampen mot under åren?
  • Hemlig2009

Panzerfaust skrev 2009-07-30 10:48:35 följande:
    Jepp, marschera in i SS-uniformer till Horst Wessel-lied strunta helt i vad det symboliserar för det är ju Er dag!Nej, jag tycker nog du tänker tokigt här. Varför ska man bryta helt med svensk sed i svenska kyrkan och istället införa en utländsk sed som enbart symboliserar ett förtryck som många kämpat och faktiskt dött i kampen mot under åren?

För att alla brudar ska få göra preciiiiiis som de vill på DERAS dag! Det är tydligen en bridezilla-lag, har du missat den?

• Bambi76

Inte riktigt samma sak va ??

Panzerfaust skrev 2009-07-30 00:45:14 följande:
    Ja det vore ju perfekt att ta hit alla avarter som finns, kan vi inte legalisera barnagan igen när vi ändå håller på samt ta bort kvinnlig rösträtt?
  • ElinDaniel

Jössös... haha... Jag har inget mer att säga just nu, saknar ord... Många är åsikerna... Men de inlägg jag verkligen tackar ödmjukast för, är de som skriver att jag ska följa mitt hjärta. Att de är min o killens dag! Det brukar jag nämligen säga till alla andra :P Så d är skönt att nån såger till mig...

Sen kan jag ju tillägga att min grundtanke med tråden inte var att få en åsikt. Det har jag redan. Där i mot har det varit intressant att höra alla som har varit emot detta. Med styrka och nästan avsky för detta ämne, har några hört av sig... Tråkigt tycker jag. Visserligen kommer man alltid ta ställning i en fråga, och välja ett lag. Men även om man tycker annorlunda, kanske det går att lägga fram sin åsikt lite mera ödmjukt... Nästa gång är det kanske du som väljer en annan väg, och det finns ingen människa som vill få sneda blickar!

Det finns trots allt mer i världen att bry sig om! Krig, hungersnöd o... KÄRLEK!!! :)

Tack till alal som engagerat sig!

Svar på tråden Vem ska jag gå med till altaret??