Inlägg från: JustMeAndMyLove |Visa alla inlägg
  • JustMeAndMyLove

    Stora problem med magen, svälta mig?

    Magen sväller vid svält, jag är väldigt liten, lätt och har i perioder svart att ta av medecinska skäl. Äter jag väldigt lite några dagar så ser jag gravid ut sen!

    Jag kämpar med att gå upp i vikt. Har psykiska problem, mår väldigt dåligt ofta, är svag trött irriterad etc. etc. Det som hjälpte mig var träning. Stenhård fysisk träning, bara muskler, inge kondition. Kroppen började själv vilja ha mat och jag kunde börja äta mer än förr utan att må illa och kräkas. Så det är ett tips :)

    När det gäller sjukdommar som får magen att svälla kan jag bara önska dig lycka till och hoppas att du får ett bättre bemötande än jag fått. Men ge inte upp! träffa nya läkare, fortsätt klaga och för oväsen, det är tyvärr det ända sättet att få hjälp idag.

    Litet tips till, ät mindre fiber, råg, mörka bröd ett tag och se om du får bukt med problemet. Sen finns det en "Alternativ" undersökning som heter bio-resonans. En riktigt flum flum undersökning där de påstår sig kunna mäta vilka ämnen din kropp är känslig för och vilka ämnen du bör undvika. Jag tyckte det ar det löjligaste jag gjort MEN de träffade rätt på allt. Jag tog bort råg och laktos i 3 år, och fick buk med otroligt många problem. Funderar på att göra undersökningen igen :)

    Lycka till!

  • JustMeAndMyLove

    Stämmer bra på mig med, jag kunde dricka hur mycket mjölk som helst i Rumänien, men inte här hemma.
    Dock funkar inte eko-mjölk :/ Vilket är synd för laktosfri mjölk är så himla dyr..

    Flygande taxen skrev 2009-08-18 13:57:08 följande:


    En liten grej ang. mjölk.Såg att någon hade varit problemfri då de var på semster någon annastans, men så fort de kom hem började problemen igen.Här i Finland, och antagligen också i Sverige, så pastöriseras den vanliga mjölken som säljs i affären. Om ajg fatta det rätt så funkar det så att mjölken värms upp till en hög temperatur under en väldigt kort tid. Detta gör att den håller längre, men också att mjölken blir annorlunda, rent kemiskt sett, tror jag.Tror att det var så att nån beståndsdel i mjölken (mjöksockret, laktosen, kanske?) bryts ner något under uppvärmningen. Om den får avra som den är kommer dessa beståndsdelar att bara åka rätt igenom oss, men då de brutits ner lite så har kroppen svårare att ta hand om dom och om man är känslig så får man problem med magen. Det är inte riktigt det samma som att man är laktosintolerant, tror jag, men man har ändå problem av mjölken och andra pastöriserade mjölkprodukter.Men, EKO-mjölk pastöriseras inte. Så många som har s.k. "mjölkmage" kan lungt äta och dricka ekologiska mjölkprodukter.Kanske det var orsaken till att någon kunde dricka mjölk i Grekland, men ej hemma, och att man har symptom på laktosintolerans även fast man bevisligen inte har det?Kan ju hursomhelst vara värt att testa på eko-produkterna!?
  • JustMeAndMyLove

    IBS tar lång tid att diagnostiserae tyvärr, just för att det inte går att se genom blodprov eller andra prover.
    Men man ska trycka på att få en utredning eftersom många symptom som IBS ger kan vara symptom på alvarligare (men mycket ovanligare) fel.
    Det är dock inga roliga undersökningar :/ Finns bra information om dem på sjukvårdsupplysningens hemsida har jag för mig!

    Om ingen skrivit det tidigare så skulle jag vilja tippsa om att be om en remiss till en dietist. Min sambo har fått komma till en och hon har hjälpt henne mycket! Men det är ju samma med dietister som med alla yrkesgrupper, finns de som är helt insnöade på "den ända rätta dieten" och som inte ser till varje individs behov, men har man tur kan man ju hamna hos en riktigt bra person :)

    En annan sak som har varit A och O för mig när det gäller min mage som jag haft problem med sen barnsben är vila, sömn och meditation. Jag har inte gått några kurser eller yoga eller nått men jag tar stunder då jag bara sitter och slappnar av, skjuter bort alla tankar och koncentrerar mig på här och nu. Det hjälper mot stress som oftast är orsaken till magproblem! :)

Svar på tråden Stora problem med magen, svälta mig?