• Morticia

Inställt bröllop?

Är det någon som ställt in bröllopet utan synlig anledning?

Hur skulle Ni reagera som gäst på ett bröllop som blev inställt? Och nu menar jag inte inställt pga konkreta anledningar som separation, sjukdom eller dödsfall i familjen.

Ge mig Era åsikter, tankar och funderingar.

• Svar på tråden Inställt bröllop?
  • Lakritsbåten

Egentligen ska väl gästerna strunta fullkompligt i det MEN eftersom man "bara är människa" så skulle jag naturligtvis 1) undrat varför? (om det inte var något av de skäl du benämner "synliga" 2)spekulerat i varför och förfasat mig över att man inte tänkt igenom det här med äktenskap FÖRE!!! man börjar planera.

• Morticia

Behöver jag redogöra för anledningen till mina funderingar? Jag vill helst inte göra det, så om Du inte vill svara så är det ok.

• Morticia

Jag syftar inte till själva ceremonin, utan endast festen/middagen. Alltså är äktenskapet i sig inte i farozonen utan bara firandet. =)

• Lakritsbåten

Om du syftade på mig så undrar jag definitivit inte varför NI ev ställer in. Jag beskrev de funderingar jag skulle få OM jag var inbjuden till ett bröllop som plötsligt ställdes in.

ang att det är festen som ev ska ställas in så hade jag inte fattat att det var det frågan går ut på.

Morticia skrev 2009-07-24 09:40:04 följande:
    Behöver jag redogöra för anledningen till mina funderingar? Jag vill helst inte göra det, så om Du inte vill svara så är det ok.
  • Morticia

Jag kanske var otydlig. Jag svarade på MW090829:s inlägg.

Jag förstod Ditt svar Lakritsbåten, och förtydligade genom att förklara att de var själva firandet det gällde. =)

Så, vad tycker Ni om anledningarna till att ställa in själva firandet, efter ceremonin?

• Sesamy

Givetvis skulle man bli lite förvånad om firandet plötsligt ställdes in - och jag skulle kanske bli lite irriterad om man informerade väldigt kort innan så som man som tillresande gäst kanske redan hade krånglat med semester, resor, boende osv.

Men jag tycker inte att en anledning är mer eller mindre "giltig". Om man inser att man inte har råd tycker jag att det är ansvarsfullt att ställa in och känns det jobbigt att stå i centrum osv. så tycker jag också man ska ställa in. Att gifta sig ska ju kännas roligt!

Kort sagt... Vill man ställa in firandet tycker jag man ska följa sin känsla och göra det. Av hänsyn till gästerna så snabbt som möjligt så de slipper krångla. Känns det okej tycker jag man kan försöka ge en förklaring till varför man ställer in till gästerna. Om en del gäster gnäller och skvallrar om saken ska man bara skita i dem...
    =)

• Morticia

Är det en giltig orsak att ställa in pga att förväntningarna på gäster och evenemang ej uppfylls? *het potatis*

Och nej tack, inga utläggningar om att man inte kan förvänta sig alltför mycket av folk, och än mindre bli besviken för det .. Det vet jag. Jag vill höra Er åsikt, bara. =)

• MW 090829

Du behöver absolut inte göra det men du måste ju insett att du skulle få frågan för jag tycker denna tråd är underlig. Lycka till i alla fall vad det nu är.

• Aleta

Man ska absolut inte genomför ett firande/festandet om man inte har råd eller mår dåligt av det. Det blir ju inga trevliga minnen att leva på sedan.

Som Sesamy säger, meddela gästerna så tidigt det går. Självklart blir de lite besvikna, men om de verkligen bryr sig om er så kommer de att tycka att ni gör rätt.

Om ni orkar med någon liten förklaring så tror jag att de flesta skulle bli glada och slutligen: Om ni oroar er över vad andra ska tycka om er så fick jag ett keddjemail härom dagen där denna kloka lilla mening fanns med.

"What other people think of you is none of your business"

Svar på tråden Inställt bröllop?