• Mia 77

Hur gjorde ni med inbjudningskort?

Köpte ni färdigtryckta? Kostnad?
    Köpte ni egna färdigtryckta och skrev i namn o dag själva?
    Gjorde helt själv?

• Svar på tråden Hur gjorde ni med inbjudningskort?
  • lönnsjö

Från början hade vi tänkt göra egna. hade olika idéer och provade oss fram men det blev aldig riktigt som vi tänkt oss. det där lilla extra fattades alltid. Av en händelse hittade jag favoritkorten på Calligraphen. Kostnad: 925 kr

• Taha

Vi gjorde själva. Det blev nog inte någon prisskillnad men vi tyckte att de blev vackrare och personligare. Bild finns i galleriet. Fast de är egentligen vackrare när man öppnar dem.

• Sofinka

Gjorde också egna helt efter egen idé då jag tyckte att alla förtryckta kort antingen var för puttinuttiga eller opersonliga. Hittade inga snygga färger heller. Köpte material från Matton och Panduro och pillade ihop dem själva. Blev faktiskt mycket snygga, trots många pilltimmar och svordomar...Tror inte det blev billigare än att beställa, men ingen jätteskillnad heller.

• Millanita
    Spratte skrev 2009-07-23 14:25:53 följande:
    Vi gjorde ett bildspel (Powerpoint) som inbjudningskort. Brände ner CD-skivor och gjorde egna CD-omslag. Det blev riktigt bra och vi har fått massor med uppskattande kommentarer om vår inbjudan. Vi la även till musik till bildspelet. Man kan ju verkligen göra denna typ av inbjudan personlig, så det rekommenderar jag verkligen!!
    Det verkar intressant. Kan inte pp så bra men det är nog inte svårt att klura ut. Dock har jag svårt med ideer, har du några förslag elr tips på hur man kan lägga upp presentationen?
  • Martinaa
    Spratte skrev 2009-07-23 14:25:53 följande:
    Vi gjorde ett bildspel (Powerpoint) som inbjudningskort. Brände ner CD-skivor och gjorde egna CD-omslag. Det blev riktigt bra och vi har fått massor med uppskattande kommentarer om vår inbjudan. Vi la även till musik till bildspelet. Man kan ju verkligen göra denna typ av inbjudan personlig, så det rekommenderar jag verkligen!!
    Kul och annorlunda idé, men här får man ju först försäkra sig om att alla tilltänkta gäster har dator samt office-paketet så att de kan öppna och se presentationen... Jag vet att jag har skickat mail med pp-presentationer till folk som inte kunnat öppna dem.
  • Millanita
    Martinaa skrev 2009-08-07 10:11:55 följande:
    Kul och annorlunda idé, men här får man ju först försäkra sig om att alla tilltänkta gäster har dator samt office-paketet så att de kan öppna och se presentationen... Jag vet att jag har skickat mail med pp-presentationer till folk som inte kunnat öppna dem.
    Jo det är bra sant, kanske är för advanced! He he...är ju så kul att fixa och trixa
  • Flygande taxen

Jag gör våra själv. Kommer att köpa hem färdiga, färgade, dubbelvikta kort i kartong idag. Sen ska jag klistra på en bild på framsidan (som jag fixat till på datorn och skriver ut) och på insidan blir det själva inbjudningstexten som jag också fixat själv på datorn. blir ju personligare än färdigköpta, där man bara fyller i namn och datum, men betydligt mycket enklare än att sitta och skriva ALLT för hand själv.

På ett sätt skulle det vara kul att ha proffsiga, tryckta kort, eller sygga och personliga scrap-kort. Men det känns lite dumt att sätta ner massvis med både tid och pengar på nåt som, jaa...., inte har jag nångång sparat nåt inbjudningskort jag fått. Man läser det, OSAr, sirver upp datumet i kalender och kastar kortet.
    Säkert lägger man märke till om det är fint när man öppnar kuvertet, men ja... du har liksom (som mottagare) glädje av det i typ 15 sekunder. Sen så får man dåligt samvete för att man vill kasta ett så fint kort, som nån lagt ner så mycket arbete på, men vad ska man annars göra med det?

Äh, nu börjar jag svamla, igen :)

Men tips och idéer finns det i massvis på denhär sidan: cp.c-ij.com/en/index.html

Där kan man gratis (!) ladda ner färdiga/halvfärdiga kort, scrapsaker och massa annat kul. Sen är det ju jättebra inspiration också!

• Martinaa

Flygande taxen:
    Wow, tack för länktipset! Nu fick jag ju massa inspiration att göra helt nya inbjudningskort... Jag som har en klar prototyp, haha.

Det där med att slänga inbjudningskortet stämmer inte på mig i alla fall, jag sparar! Inbjudan, vigselprogram och festhäfte från bröllop sparar jag. Kul att ha och kika tillbaka på tycker jag!

• Spratte
    Martinaa skrev 2009-08-07 10:11:55 följande:
    Ja, det är ju alltid en risktagning att inte alla har dator. Vi resonerade att alla vi känner antingen har dator hemma (en gäst hade inte det), har dator på jobbet alternativt känner någon som har en dator. Det har inte varit några problem.
    Något att tänka på är dock att inte skriva inbjudan i något "häftigt" typsnitt. Har inte personen just det typsnittet på sin dator så visades det i Arial. Har man en helt annorlunda typsnitt så förändras hela layouten.
  • källerudd

Jag gör allt själv (stog bra länge vid köksbordet igår och skar till bitarna till inbjudningskort och festhäften) tror inte det blir billigare då papper är ganska dyrt + att jag beställt en egendesignad stämpel..

...men jag älskar att pysslar och gör alltid alla kort själv annars, julkort o så, så skulle kännas konstigt att beställa dessa..

Svar på tråden Hur gjorde ni med inbjudningskort?