• Sandruw

Hur gifter jag mig med en australienare?

Hejsan!

Jag och min kille har funderat på att gifta oss, han är från Australien och jag är från Sverige.

Är det någon som vet hur det kan gå till för just nu så använder vi oss av våra working holiday visum?
    Eller om någon har en bra sida där man kan läsa om det? För jag har hört att det kan vara svårt och man måste utsättas för test och sånt och vi vill ju vara tillsamans så mycket vi kan.

Om vi nu gifter oss blir han svensk medborgare också och jag australiensk? han är också engelsk medborgare och då undrar jag om man kan bli engelsk medborgare också?

Mvh Sandra

• Svar på tråden Hur gifter jag mig med en australienare?
  • anne på grönkulla

Exakt hur det funkar med australiska visum vet jag inte. Men om ni ska gifta er, bestäm er var ni vill gifta er och ta reda på vilka pappa ni behvövr för det - det heter hindersprövning på svenska och t ex marriage licence på engelska, men kraven kan vara lite olika beroende på var ni gifter er (i Sverige eller i Australien t ex).

Om medborgarskap - man blir inte automatiskt svensk medborgare av att gifta sig med en svensk. Du kan läsa på www.migrationsverket.se om vad som krävs för att bli svensk. Vad som gäller för brittisk resp australisk får man höra med de ländernas myndigheter om vilka krav som är. Numer kan man vara både svensk medborgare och ha ett annat medborgarskap samtidigt.

• harthurs

Jag ar gift med en kanadensare. Vi gifte oss i Sverige men bor i Canada. Jag blev inte kanadensisk medborgare och han blev inte svensk. Jag har precis blivit permanent resident. Efter att vi bott ihop i ett ar kunde vi ansoka om det, innan dess har jag varit tvungen att aka hem var 6e manad da jag endast haft "turisst stampel" i mitt pass.
    Nar jag varit permanent resident i 3 ar kan jag ansoka om att bli medborgare.
    Vet ej hur det funkar i Australien dock..
    Kanske kan du hitta nat har: www.sviv.se

• elsi

Ask the australien embassy in Stockholm, ligga på sturegatan tror jag.. min vännina(auzzie) gifte sig med en svensk.. tror inte det var nån problem.
    man bruka ansöka om medborgarskap

Svar på tråden Hur gifter jag mig med en australienare?