• Bröllop 090829

    Vad tycker ni om frack och vad ska era blivande män ha på sig?

    Vi har provat och provat och provat kläder till min blivande man... Har till slut hyrt en frack. Men har helt plötsligt blivit osäker...Men har var helt klart snyggast i frack och den passar jättebra till min klänning. Men undrar ändå vad era blivande ska ha på sig?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om frack och vad ska era blivande män ha på sig?
  • trallande jänta

    Min ska ha svarta "finbyxor", vit skjorta, svart skinnväst och usa-slips! Absolut det han e snyggast i =)

  • Fru Wi

    Min blivande ska ha frack. Vi har inte frack som klädsel för gästerna, att det är galet enligt alla etikettsregler bryr vi oss inte mycket om. Denna frack är hans gammelfarfars frack som är otroligt välbevarad, med hatt och allt och den passa perfekt och han vill gärna ha den, så självklart får han ha den. Jag väljer min klänning och han sina kläder och det blir nog jättebra.

  • Hjartafró

    Eftersom vi har "klädkod" mörk kostym så kommer blivande att ha just mörk kostym. :)

  • anne på grönkulla

    Frack är bra, klär de flesta - mycket bättre än frockcoat! Men visst kan en så hög klädkod ställa till det gör gästerna och bör därför användas med försiktighet.

  • Fjosok

    Ni sätter bara honom i denna sitsen för att själva få bära högtidsdräkt men inte honom. Vem i herrans namn bryr sig om det idag. Men jag förstår poängen, ni ska ha högtidsklänningar och han stå i bakgrunden i kostym ...

  • Imma

    Just precis därför. I vårt förhållande är jag den man ska titta på. Någon sådan uppmärksamhet vill jag inte att min man ska få. Han är istället den som tjänar pengar (som jag sedan lägger på att bli fin...).


    Fjosok skrev 2009-07-21 22:56:43 följande:
    Ni sätter bara honom i denna sitsen för att själva få bära högtidsdräkt men inte honom. Vem i herrans namn bryr sig om det idag. Men jag förstår poängen, ni ska ha högtidsklänningar och han stå i bakgrunden i kostym ...
  • Rhythm

    Vi hade inte alls tänkt att han skulle ha frack på sig, men när vi stod där och provade kostymer, frockcoat och allt vad det nu heter, var det inget han kände sig nöjd med.
    Så då åkte fracken fram, och han blev nöjd...=)
    Så han kommer ha frack, fast klädkoden är kavaj. Men etikett är inget vi håller på i övrig, vad gäller tex placering vid honnörsbord osv, så det känns ok.
    Huvudsaken är att min blivande man känner sig snygg och bekväm, och nöjd med sig själv!

  • Iroc

    Imma: Go girl!

    Ja, alla gör som dom vill i slutändan iaf.
    Man kan inte begära att alla ska ha koll på klädkoder men det finns en anledning till att dom finns... Varför sätta en klädkod om man själv inte tänker följa den?
    Jag är fostrad med klädkoder enl. militärlära ser på sånt med nitisk blick och det finns fler som jag...

  • MV85

    Själv tycker jag eg. att frack borde vara "obligatoriskt" i var mans garderob precis som en långklänning i var kvinnas.. Men det är ju jag det!
    Frack är den högsta klädkod som finns, och det ser jag inte som något att undvika vid de tillfällen man firar något speciellt.
    Sen vet jag att få män idag har en frack i garderoben (tyvärr) och vet därför med mig att det inte är helt lätt att bjuda in till fest med den klädkoden.

    JAG tycker att brudgummen ska ha samma rätt som bruden att klä sig över gästernas klädkod, men jag vet att detta inte ses som korrekt etikett - dock ändrar det inte min åsikt.

Svar på tråden Vad tycker ni om frack och vad ska era blivande män ha på sig?