• soffans

Gåva till prästen el. kyrkan?

Min mamma påstår att man bör ge en gåva till vigselförättaren eller ev.ge en donation till kyrkan efter vigseln? Någon som vet vad som är brukligt? Vad ska man i såfall ge? Hur har ni gjort, ni som har gift er? Eller hur ska ni göra ni som är på gång?

• Svar på tråden Gåva till prästen el. kyrkan?
  • Tess80

Nä jag har då inte hört att man ska ge någon gåva? Men däremot har vi bjudit med våran präst att äta med oss, vilket hon kunde komma på =D

• Hjartafró

Klart man kan ge en donation till kyrkan, men det tror jag inte är särskilt vanligt. Vi har liksom Tess80 bjudit vår präst till middagen, men det beror snarare på att han är min blivande svärfar än på att han är vår präst.

• Moirie

Räcker det inte med att betala kyrkskatt? För mig låter det konstigt att ge presenter eller donationer för att någon gör sitt jobb. Snällt, men inte nödvändigt. Den präst eller vigselförättare som väntar sig något sånt tycker jag är girig.

• Jeez

Det är ingen präst eller församling som FÖRVÄNTAR sig gåvor, vi gör vårt jobb och man är med och betalar genom sin KYRKOAVGIFT (INTE en skatt!). Däremot finns det en seg tradition att ge präst och/eller församling en gåva för att man gjort ett bra jobb -som kommer från tiden innan kyrkoavgiften togs upp via staten. Så man behöver absolut inte ge något extra.

Svar på tråden Gåva till prästen el. kyrkan?