Inlägg från: kullaberg |Visa alla inlägg
  • kullaberg

    Brudar i Skåne!

    Hej hej!
    Jag hoppar in här också, bor strax utanför Malmö, och ska gifta mig nästa sommar, den 10 juli i norra skåne där jag ursprungligen kommer ifrån. Kommer troligtvis göra hår och make i Helsingborg. Någon som har några bra tips?
    Kul med en tråd för Skåne-töser!

    I övrigt har vi bokat kyrka och lokal vilket känns jätteskönt! Så nu är det nästa steg i planeringen, men jag känner ingen press ännu, det är ju gott om tid kvar. Även om det är många beslut att fatta, vilket kan vara svårt om man har beslutsångest som jag

  • kullaberg

    Ja, ett-års dagen kändes faktiskt lite av en milstolpe som du sa.
    Känner igen det där med bebis och planering. Min syster, även min tärna, fick nyligen bebis, så jag låter henne också vara lite mamma-ledig innan vi drar igång på allvar. Men jag vet att hon är supertaggad för planering också, jag har redan fått deras budget och några bröllopstidningar från när hon gifte sig

    Just nu är jag mest sugen på att prova klänning! Det ska bli så skoj tycker jag. Men det får nog vänta någon månad till så jag kan ha med mig min syster!

  • kullaberg
    Sundance skrev 2009-07-30 18:22:36 följande:
    Jag ser också fram emot att prova klänning men samtidigt skjuter jag på det för det känns lite pirrigt . Och så vill jag va i toppform då. Vilket man inte blir av att stå och äta godis på jobb och strunta i träningen på kvällen för att titta på "So you think you can dance" Åh, de spelade just vår "första-dansen-som-man-och-hustru-låt" på radio.
    Haha, jag tänker precis lika dant. Vill också var i toppform när jag provar klänning. Men jag har faktiskt satt i gång och träna på allvar nu efter semestern tog slut. Så jag har varit duktig i fem hela dagar... hihi... jaja, alltid en start.

    Ang att jobba och plugga samtidigt så är det som Miss Giggle säger, helt beroende på terminer. Och vad man läser. Jag är utbildad civilekonom och många av terminerna bestod av mest fri studie-tid, vilket innebar att man hade kunnat jobba rätt mycket om man velat, förutom i tentaperioder då man pluggade 12 h om dagen typ. Men det är ju bra om du har ett jobb där du själv kan välja hur mycket och hur lite beroende på perioder, tentor etc. Men kul att du kommit in! Grattis!
  • kullaberg

    Miss Giggle skrev 2009-07-30 21:10:54 följande:


    Jag är nog lätt störd. Idag har jag köpt klänning. Eller inte jag, utan pappa. Den var såååå fin och inte så hemskt dyr ändå. Men det är ändå över ett år kvar så det känns helt galet.
    Grattis till inköpet! Den var fin!!!
  • kullaberg

    Aaah, är det rea på brudklänningar i Oktober-november? Då måste jag hålla ögonen öppna!

  • kullaberg

    Jag tror att oavsett när man köper sin klänning så kommer man att behöva justera den veckorna innan vigseln. Jag har hört flera brudar som gått ner jättemycket precis veckorna innan pga nervositet, stress mm... Men jag längtar tills jag ska ut och prova, blir väl i september nångång

    Sockersmulan >> vad skönt att ha fått sån respons från Prästen! Härligt!

  • kullaberg

    Jag har alltid trott att man fick betala om man väljer en präst som jobbar i en annan församling? Men så är det kanske inte? Men vi kör nog på den prästen som "hör till" kyrkan, han verkar jättebra han också!

    Igår pratade jag med min tärna/syster som precis fått en liten bebis. Men hon är snart redo att ge sig ut på klänningsjakt med mig! Aaaah!!! Vi får ta med oss mamma bara som får passa sitt barnbarn medan hennes döttrar springer och kollar klänningar! Ååå vad jag längtar!!!!

  • kullaberg

    september

    oktober

    november

    december

    2010

    januari

    februari

    mars

    april

    maj

    juni

    juli
    Kullaberg 10/7
    sockersmulan 17/7

    augusti
    Sundance 14/8
    Linaz 14/8 Malmö

    september

    oktober

    november

    december

  • kullaberg

    september

    oktober
    10/10-09 toastmastermarie - ystad

    november

    december

    2010

    januari

    februari

    mars

    april
    Nicossambo 17/4 Helsingborg
    maj

    juni

    juli
    Kullaberg 10/7 - Brunnby / Mölle
    sockersmulan 17/7
    Fansanb 17/7
    Juli100724 24/7 Ängelholm

    augusti
    Sundance 14/8
    Linaz 14/8 Malmö
    PlusBrud 21/8 Ystad

    september

    oktober

    november

    december

  • kullaberg

    Miss Giggle skrev 2009-08-11 09:08:13 följande:


    fatta så nöjd jag är! Har letat korsett till klänningen i några veckor nu, billigaste jag hittade köps i Halmstad för 1200 kr. SÅ tipsade en kompis mig om tradera, där hittade jag ett företag som lagt ut en massa vita korsetter till budgivnign och jag klickade hem en föe 180 kr!!!!Nu är det ju bara till att hoppas att den passar!
    Grattis! Så härligt!!! Förstår att du är nöjd!!
  • kullaberg

    Sundance >> Vad gäller MFF hymnen kan jag tyvärr inte hjälpa dig för jag vet inte vilken du menar... hihi.. är själv från Helsingborg så.. Men det låter ju coolt om din morfar kan trumma!

    Vad kul att din tärna kommer! Jag tror säkert hon kommer fråga massa om bröllopet, det hade jag gjort. Annars, det där med att bara prata bröllop om någon frågar först bör jag nog också ta till mig..

  • kullaberg

    Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är här nere. Jag har själv aldrig hört om någon som faktiskt har fått en strippa på sin svensexa. Däremot började någon av m2b killkompisar direkt prata om strippor när vi nämnde att vi skulle gifta oss och de skulle göra svensexan. Jag har dock pratat med dessa tre killar som ska arrangera svensexan och bett vänligt men bestämt att jag inte skulle uppskatta om det anordnade en strippa. Min m2b har också sagt att han inte vill ha någon strippa till sina kompisar, så vi är överens båda två om det. Så då tar de väl honom till en strippklubb i Köpenhamn istället... :-| Nej, jag hoppas verkligen att de gör dagen rolig och minnesvärd för honom. En av killarna vet jag är mer på detta spåret, den andra är mer på strippspåret och den tredje tror jag kan vika sig åt vilket håll som... hmm...

  • kullaberg

    Jag tror att det är så att du får heta Lindgren Paulsson, men din m2b får bara behålla sitt eget. Dvs ni kan inte båda heta Lindgren Paulsson. Men det var du kanske medveten om?

  • kullaberg
    Sundance skrev 2009-08-17 13:07:46 följande:
    Ja, det här med fotograf är inte helt lätt. Jag är väldigt kluven. På ett sätt så känner jag och m2b att fotograferingen är något av det viktigaste under dagen och ändå vill vi inte lägga hur mycket som helst på det.
    Känner igen det där resonemanget Vi valde dock tillslut att fråga m2b's syster, som är väldigt duktig på att fota. På så sätt får hon vara med oss under hela dagen men vi behöver inte lägga lika mycket pengar som på en "riktig" fotograf. Sen kan jag själv photoshop och kan redigera bilderna efter hand om det behövs. Vi ville gärna ge svägerskan ett extra uppdrag men eftersom vi redan har tärna och toastmaster fanns inte så mycket kvar att välja på. Sen kanske hon tycker det är jobbigt om hon måste springa runt och fota hela tiden, men det tror jag inte, jag tror som sagt bara att hon ser det som ett specialuppdrag. Och självklart kommer vi ge henne en present för att hon har ställt upp för oss. Så vi hoppas denna lösningen blev till den bästa för oss alla
  • kullaberg
    Sundance skrev 2009-08-17 17:34:48 följande:
    Är det någon skåne-brud här som kommer att ha långväga gäster? Jag håller på att kika efter hotell och vandrarhem. Vi har funderat lite fram och tillbaka var vi ska lägga alla gäster. Först var jag inne på att boka in dem på ett ställe men nu funderar jag på att helt enkelt skicka med 250:-/pers så får de själva boka hur dyrt/billigt boende de vill. Vad tror ni om det?
    Vi ska ha långväga gäster, faktiskt en hel del. Men vi tänker inte betala för dom. Vi kommer däremot att rekommendera ett par ställen, bland annat det stället där vi har festen. Och billigare alternativ. Sen är det upp till var och en att boka var och om de vill. Vi har pratat med en del av våra gäster om detta och de ser inga som helst problem med detta. Vi skulle aldrig kunna få in vår budget boende för våra gäster.
  • kullaberg

    Ja jag anser inte att man ska betala boendet. Har heller aldrig hört talas om ett bröllop där brudparet har gjort detta för sina gäster. (inte bland mina vänner iaf). Sen är det klart att man kanske får gäster som tackar nej pga att de inte har råd att resa eller bo, men det tycker jag är upp till var och en. Vi skickar ut våra inbjudningar så tidigt så att folk ska hinna spara pengar om de behöver det. Dessutom, om du betalar boende, ska du då betala resan också? Nej, personligen tycker jag det räcker med att vi bjuder på bröllopet, det kostar tillräckligt ändå

  • kullaberg

    Miss Giggle, jobbigt läge.. Kan ni inte få lite uppskov från den ena bygdegården några dagar till och ligg på det andra stället att du behöver offerten så fort som möjligt?
    Man vill ju inte boka ett ställe om man misstänker att det andra kan bli mycket bättre. Usch, hoppas det löser sig till det bästa!

  • kullaberg
    Sundance skrev 2009-08-19 19:18:46 följande:
    Men så kom jag på att där kan finnas i Danmark. Men hur 17 googlar/söker man efter sådana företag i Danmark??? Jag kan ju inte ett danskt ord!
    Trädgård heter have på danska, stol heter stole, och hyra heter leie, så du kan kanske goolga "leie havestole" eller nåt sånt?
    Hittade detta när jag test googla på "leie have stole fest" : www.service2000.dk/index.php&sid=3653

    Har inte kollat supernoga, men kanske kan vara något?
  • kullaberg
    MammaMiaa skrev 2009-08-20 11:25:33 följande:
    Någon som vet var man ta foto till körkort i Lund/Malmö området. Jag bor i Löddeköpinge. Vi hade förr på Center Syd.
    Mobilia har iaf det vet jag, Expert butiken där. Finns det inte nån på Center Syd som gör det fortfarande?
  • kullaberg

    Sundance>> Det tyckte jag lät dyrt! Jag har en gång varit i kontakt med Daniel Rix på rixfoto.se, och jag har för mig att han inte var så dyr. Jag gillade honom också. Tror det står priser på hans hemsida.

    Vi ha min svägerska till att fota oss, hon är hobbyfotograf så jag tror vi kommer få bra bilder iaf.

    Kolla runt lite till, det hade jag gjort.

Svar på tråden Brudar i Skåne!