• Martinaa

Embossing-tråden

Jag hoppas inte det redan finns nån sån här tråd, för då ber jag om ursäkt. Den enda jag hittade var låst nämligen.

Jag tänkte vi kunde prata just embossing här som jag blivit väldigt nyfiken på. Jag är själv inte alls hemma i det här, men skulle vilja lära mig allt. Jag är lite pysslig av mig och har tänkt göra inbjudningskort och festprogram osv själv. Då vill jag göra lite "utöver det vanliga" och ha en snygg stämpel, så allt inte blir utskrivet platt på ett papper utan får lite mer liv och struktur.

Vad jag undrar är hur och var man får en stämpel med SITT egna tryck på? Jag har en bild i Photoshop med våra namn i ett speciellt typsnitt som jag vill använda, men hur får man det till en stämpel?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Embossing-tråden
  • emmibob

Yes jag mailade en bild som de gjorde till en stämpel. Tror du gör bäst i att beställa stämpeln monterad. Jag kände iaf inte att det var läge för mig att dessutom börja montera en stämpel mitt upp i allt tror inte heller att de tillbehören följer med utan att du får stämpel som en "gummisula" svårt att förklara.

• Martinaa

Okej, tack för svaret emmibob (har varit på semester, därav har svaret dröjt). Bäst att beställa monterad då!

Pratade med svärmor (to be) och hon hade en värmepistol som jag kan låna. Bra det så slipper jag köpa en! :D Ska köpa en liten pensel i alla fall, för det verkar praktiskt! Ska bli kul att få börja embossa....

• Lysan

Hej hej.
    Är oxå ny på detta. Inhandlade i dag 2 stämplar och platta, embrossing pulver och den genom skinliga till detta.
    Ska prova någon kväll.

• Martinaa
    Lysan skrev 2009-07-25 20:28:21 följande:
    Hej hej.Är oxå ny på detta. Inhandlade i dag 2 stämplar och platta, embrossingpulver och den genomskinliga till detta. Ska prova någon kväll.
    Å va spännande! Berätta gärna hur det gick! Kul att höra från en annan nybörjares vinkel hur svårt/enkelt det är! Du får gärna visa bilder också om du kan.

Köpte du en färdig stämpel i butik? Vilket motiv var det då?
  • Lysan

Den ena är " Vi gifter oss...
    å den andra är 2 hjärtan som hänger ihop.

För mig hon sa ink något. Hade 2 barn som inte gillade mitt besök samt en man som blev lite frustrerad att stå där själv med barnen som var väldigt gnälliga.

Nu ska jag bara komma på hur jag ska göra korten.... Hade ju kommit på innan men nu visade hon några (massa) förslag.

• Martinaa

Fick idag veta att det finns en butik i min stad som har MASSOR av stämplar, papper och allt inom scrapbooking! Hade inte en aning om detta, så blev superglad. Känns verkligen bättre att kunna gå in i en butik och fråga om hjälp, istället för att beställa från nätet när man är total nybörjare.

På onsdag ska jag skutta dit så fort de öppnat!

• magnusojessica

Vi håller just nu på med våra inbjudningskort.
    Men har stött på ett lite problem när vi skulle börja med embossingen.
    Våra papper är lite tjockare och har en liten struktur på sig. Vi har en värmefön från panduro, använder ett silvrigt emossing pulver och en embossing stamp pad även det från panduro.Men stämpeltrycket blir inte riktigt bra, det blir inte helt täckt av det silvriga emossingpulvret när vi är klara.Utan får små hål där det saknas färg.Grymt irriterande! Vet inte hur man ska kunna lösa det.
    27Juni2009 skrev att dom köpte ett extra fint pulver...finns det olika bra embossingpulver?
    Någon som har/haft samma problem och förhoppningsvis har en lösning på detta?

• Martinaa

Jag har som sagt aldrig embossat, så jag är väl egentligen fel person att svara, men det första jag tänker på är ju att det beror på pappret och inte på själva stämpeln eller pulvret. Du skrev att pappret har lite struktur, vilket jag kan tänka mig hindrar stämpeln från att komma åt överallt, och således fastnar inte pulvret överallt. Då hjälper det inte att ha ett finare pulver heller...

Finns det kanske några pennor eller liknande att fylla i "limmet" med efter man stämplat? För att komma åt där stämpeln inte kommer åt?

• Kirsto

magnusojessica: Det är helt klart olika kvalitet på olika pulver. Dels är de olika grova vilket gör stor skillnad i detaljåtergivning och dels smälter de lite olika. Jag tycker t.ex. mycket mer om embossingpulver från Reprint än Panduros märke.

Om det inte funkar att byta pulver kan ni köpa en embossingpenna (köp en tunn om det är små hål) och dutta där ni vill fylla på mer pulver när första embossningen har kallnat. Häll på pulver igen, skaka/blås/borsta bort överflödet och värm igen. Se upp så du inte övervärmer! Det ska bara precis smälta ut det andra pulvret. Kan inte garantera att det funkar perfekt men är värt ett försök iaf.

• magnusojessica

Jag ska testa med en silverpenna imorgon.Håll tummarna att det funkar
    Annars kanske man måste använda en stämpeldyna istället...om färgen där har lättare att trängs ner i ojämnheterna i pappret...

• magnusojessica

Kirsto - Jag testade med att "dutta" i med embossing penna men det blev lite så där bra...och tyvärr känns det som ett ganska tidskrävande jobb.Du skrev att pulvret reprint är bättre, smälter det ut bättre än panduros pulver?Vart kan man köpa det?

• 27juni2009

jag har pandurus pulver i trurkost o rött o det blir mer kornigt, inte alls så fint som man ser på många kort, det andra pulvret köpte jag på stämpelfabriken.com o det skulle vara ett extra finkornigt pulve rsom smälter ihop mer o passar bättre på detaljrika mönster o de stämmer faktiskt jag fick fylla i m embosspenna på vissa partier där jag hade det turkosa pulvret men inte väldigt få dtällen m det fina silvriga

• magnusojessica

Var det ett pulver från Reprint?

• källerudd

Hej!

Ny i denna tråden, men har embossat lite innan och pysslar mer än gärna...

www.Mycards.se har oxå massa material och där kan man oxå beställa "egna" stämplar.. Kommer inte ihåg vad de kostade, men var helt ok pris tycker jag...Beställde i början på veckan så har inte hunnit få hem sakerna än, men väntar med spänning...

Vill börja göra dem nu...Igår skar jag till all kartong/papper som skall vara till inbjudningarna...Nu väntar jag på att butiken i stan ska få hem sidenbandet jag beställt så jag kan börja montera...men ska stämpla innan jag sätter ihop det, tror det är lättast

• emelieochlinus

Här är en till embossinggalning.
    Har stämplat och embossat 110 st vigselprogram, 80 st festhäften och 50 st inbjudningar, 80 st placeringskort

• Martinaa
    emelieochlinus skrev 2009-08-13 17:49:43 följande:
    Här är en till embossinggalning. Har stämplat och embossat 110 st vigselprogram, 80 st festhäften och 50 st inbjudningar, 80 st placeringskort
    Oh jisses!!!

Då vet jag vem jag ska fråga när jag behöver hjälp då!
  • Kirsto

magnusojessica: Ja, visst tar det en jäkla massa tid att dutta och smälta och ev. peta lite med en nål... Jag tycker att det är stor skillnad på hur pulvren smälter ut, så försök hitta ett annat! Reprint är som sagt det jag tycker har bäst kvalitet. Jag köper oftast mina på Skapa hobby (Hornsgatan i Stockholm), men det finns också att beställa på nätet.

• källerudd
    Martinaa skrev 2009-07-20 15:49:25 följande:
    Jag är ju så vimsig så jag glömde svara er ju! :P27juni2009:Jag kikar gärna på fler bilder om du har! Tar gärna all inspiration jag bara kan få! Går det maila det här eller vill du ha min riktiga mail?Embossingfön ja... Finns det typ på Panduro? Jag läste i den andra embossingtråden att nån köpt nån värmepistol på Rusta för under hundralappen och det fungerade också bra. Jag vill inte snåla, men kan man dra ner på kostnader i detta redan dyra spektakel så gör det ju inget :)emmibob:Jag har fortfarande inte riktigt fattat hur själva stämpeln ser ut och så, men det återstår väl att se, hehe. Ska man beställa monterad eller omonterad? Om man beställer omonterad, får man med alla de tillbehör man behöver för att montera ihop den själv, eller får man köpa till det?Bah, jag känner att jag inte fattar nånting av det här, men det ser så fint ut så jag vill gärna kunna använda mig av det. Jag kikar runt på deras hemsida men jag blir verkligen inte klokare för det. Känns som om det är gjort för redan invigda, för jag fattar ju inte ens vad vissa av sakerna är för något. Under "Gör din egen stämpel" står det att man ska läsa mer under "?-knappen", vart finns den? Mailade du bara en bild och bad dem göra den till stämpel?//Noll Koll-bruttan
    Köp monterad, köper man omonterad måste man köpa till de delar som krävs för att montera. Jag har embossat en del, men vågar mig inte på att köpa omonterad, känns smidigare med monterat!
  • Martinaa

Tjoho!
    Idag beställde jag min egna stämpel med våra namn! Hade ju tänkt göra det i en butik i stan, men de hörde aldrig av sig så jag tröttnade på att vänta. Mailade istället till Stämpelfabriken och fick svar direkt och nu väntar jag på att mitt paket ska dimpa ner med posten! Beställde stämpel, pulver och stämpeldyna. Ska få låna värmefön av "svärmor". Är så förväntansfull och ivrig att få komma igång med stämplandet!

Svar på tråden Embossing-tråden