• Martinaa

Embossing-tråden

Jag hoppas inte det redan finns nån sån här tråd, för då ber jag om ursäkt. Den enda jag hittade var låst nämligen.

Jag tänkte vi kunde prata just embossing här som jag blivit väldigt nyfiken på. Jag är själv inte alls hemma i det här, men skulle vilja lära mig allt. Jag är lite pysslig av mig och har tänkt göra inbjudningskort och festprogram osv själv. Då vill jag göra lite "utöver det vanliga" och ha en snygg stämpel, så allt inte blir utskrivet platt på ett papper utan får lite mer liv och struktur.

Vad jag undrar är hur och var man får en stämpel med SITT egna tryck på? Jag har en bild i Photoshop med våra namn i ett speciellt typsnitt som jag vill använda, men hur får man det till en stämpel?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Embossing-tråden
  • Fairytail

Du kan lämna in det i en butik och få den som en stämpel. :)

• Martinaa

Tar jag med mig en utskriven bild bara då??

• emmibob

Jag är,eller var innan jag började med våra inbjudningar och festprogram totalt nollad på allt som heter pyssel.

Ändå chansade jag, beställde stämpel från Sweetish Sister för att embossa på diverse framsidor. Stämpeln blev jättebra, kostade ca 400:- . Länk till Sweetish Sister finns på min länksida. Jag vet att andra företag också tillverkar stämplar kunden själv designat.

Kontakten med Sweetish fungerade jättebra, jag mailade och skickade in bilder och vilka mått jag ville ha.

Jag råder dig till att provgöra några exempel innan du trycker tex inbjudningskorten. Jag kom efterhand på hur jag skulle göra, bla annat att man kan blåsa bort överflödigt pulver och så för att få bästa stämpeln...som sagt total nollad var jag. Men jag kunde inte hålla mig och göra några provex innan jag började med korten så 3 av mina kort är mindre fina...tur m2b har vänner som inte tänker på hur inbjudan ser ut

Lycka till!

• Fairytail

JA man tar med bilden på hurdet ska se ut.

• Martinaa

Okej, tusen tack för svaren! :)

Ska gå och höra med typ Panduro, annars är det bra att veta att det finns nätsidor att beställa från!

• Martinaa

emmibob:

Dumma frågor från mig, men jag kan verkligen inte det här. Men du skrev att du skickade in bilder, plural. Beställde du flera stämplar? Kostade de 400 kr styck då och ungefär hur stort tryck blev det av dem?

O om jag fattat det rätt gör man ett stämpelavtryck med sin stämpel som blir klistrigt?? Sen häller man pulver på och sist värmer med pistol/fön/brödrost eller vad man nu har...?

Som sagt, jag är helt nybörjare på det här.

• 27juni2009

Jag har betsällt stämplar från stämpelfavriken i malmö, sänder m post oxå. kanon bra resultat, lite dyrare men värt det. därifårn beställde jag hela vår inbjudningstext som jag stämplade o embossade m extra fint embossingpulver, belv kalas fint. nästa stämpel var vårt monogram samt våra namn o klädsel: kavaj o osa datumet som oxå skrevs med utan att embossas i inbjudningstexten. dessa bestäldle jag från laserfrossa, helt ok för de priset
    Komemr använda monogramstämpeln nuigen när vi skall göra tackkorten.
    framsidan gjorde jag en und ring med en embossingpenna o embossade m vår komplments färg. turkos.
    Mitt tips är att ni köper en embossing fön, kostar ca 250 kr, emn sååå mycke enklare än en spisplatta när amn skall göra mycket. köp oxå en pyttelitenpensel att pensla bort överflödig embossingpulver med. Tänk oxå påa tt där ni tagig m fingrarna kan pulvret fastna i "fettet" man ahr i huden på vissa sorters papper. de mesta pulvret skakar/knackar man bort innan man fönar.
    ni kan nog se lite av mina inbjudningskort i mitt galleri, fler bilder så hojta

• emmibob

Martinaa: Jag beställde bara en stämpel, men fick skicka in flera bilder på motivet innan Sweetish fick den upplösning de ville ha. Min stämpel var 5x5 cm och kostade med frakt 400:- om jag inte minns helt fel (prisuppgifter finns på hemsidan). Tyckte det var toppen att få stämpeln monterad på genomskinlig platta. Lättare att se var motivet hamnar då.

Det finns inga dumma frågor, så här gjorde jag rätt eller fel, det vet jag inte men det funkade för mig:

*Dutta stämpeln i stämpeldyna (jag tog med färg i)
    *Placera stämpeln på pappret och tryck till ordentligt.
    *Hälla embossingpulver så det täcker stämpeln.
    *Hälla överflödigt pulver tillbaka i burken.
    *Knacka pappret i bordet (jag hade papper under som fångade upp överflödigt pulver, det kan användas igen)
    *Blås på pappret, mer överflödigt pulver far bort då.
    *Föna kortet (jag höll fönen rätt långt upp från pappret från början och sänkte ner den sen, inbillade mig att pulvret inte "for ut" lika mycket då.

Men som sagt det var första gången jag embossade så jag är långt ifrån van med detta. Kanske andra mer erfarna går tillväga på något annat sätt...

Jag rekomenderar precis som 27juni en embossingfön, jag hade turen att få låna en av en kompis. Tror inte jag fixat att hålla på över brödrost/ spisplatta. En pensel tror jag också kan vara bra om man har ett motiv med mycket små detaljer- det hade inte jag.

• Martinaa

Jag tror jag har bestämt mig hur jag ska göra mina inbjudningskort nu. Jag ska använda mig av en tapet (!) med silvrigt motiv/struktur som jag viker dubbelt som omslag. Antagligen så är tapeten i sig för tunn så jag ska limma på ett papper på baksidan för att göra det tjockare och stabilare.

På framsidan av inbjudan ska jag klippa ut ett fönster, där jag ska ha en embossningstämpel med våra namn (är det det som kallas monogram??) på pappret under (eftersom det blir svårt att skriva/stämpla på tapeten). Har ej bestämt om jag ska göra stämpeln silver också, eller blått som i färgtemat eller svartglittrigt. Vad tror ni?

På insidan sen (till höger) är själva inbjudan som jag ska skriva ut med vanlig skrivare, antagligen blå text på vitt papper. Tänkte göra festprogrammen på ungefär samma sätt, med tapeten som omslag, samt vår stämpel i ett fönster på framsidan.

Det är som jag har tänkte det NU, det kan ju hinna ändras, hehe. Är bra sugen på att kila iväg till en tapetaffär och kolla tapeter nu i alla fall

• Martinaa

Jag är ju så vimsig så jag glömde svara er ju! :P

27juni2009:
    Jag kikar gärna på fler bilder om du har! Tar gärna all inspiration jag bara kan få! Går det maila det här eller vill du ha min riktiga mail?
    Embossingfön ja... Finns det typ på Panduro? Jag läste i den andra embossingtråden att nån köpt nån värmepistol på Rusta för under hundralappen och det fungerade också bra. Jag vill inte snåla, men kan man dra ner på kostnader i detta redan dyra spektakel så gör det ju inget :)

emmibob:
    Jag har fortfarande inte riktigt fattat hur själva stämpeln ser ut och så, men det återstår väl att se, hehe. Ska man beställa monterad eller omonterad? Om man beställer omonterad, får man med alla de tillbehör man behöver för att montera ihop den själv, eller får man köpa till det?
    Bah, jag känner att jag inte fattar nånting av det här, men det ser så fint ut så jag vill gärna kunna använda mig av det. Jag kikar runt på deras hemsida men jag blir verkligen inte klokare för det. Känns som om det är gjort för redan invigda, för jag fattar ju inte ens vad vissa av sakerna är för något. Under "Gör din egen stämpel" står det att man ska läsa mer under "?-knappen", vart finns den? Mailade du bara en bild och bad dem göra den till stämpel?

//Noll Koll-bruttan

Svar på tråden Embossing-tråden