• SweetSun

50tals bröllop! Vi fortsätter!

Nu fortsätter vi prata om våra 50tals-inspirerade bröllop!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-19 20:21
    Gamla trådar
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2809557-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m2999449-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3116199-1.h...
    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3219206-1.h...

Kläder och accesoarer
    daddyos.com
    www.gojane.com/
    www.stopstaring.com
    www.sivletto.com
    www.madmanclothing.com
    www.8ballwebstore.com/
    www.vivienofholloway.com/
    www.stephaniejamescouture.com/
    www.bluevelvetvintage.com
    candyanthony.com
    www.dollycouture.net
    www.angelinas.se
    www.unique-vintage.com/index.php

Gör ditt eget flor
    madebymaryann.blogspot.com/2008/04/birdcage-v...
    www.myonlineweddinghelp.com/bride/accessories...

Frisyrer
    www.lphouse.com/hairstyles-1950s.htm
    static.howstuffworks.com/gif/marilyn-monroe-1...
    www.unveiledbridaldesigns.com/index.html
    starshipaurora.com/images/marilyn_monroe.jpg
    community.livejournal.com/vintagehair/

Make up
    therezz.blogg.se/2008/november/face-stockholm...

Trycksaker
    www.dafont.com
    www.fontspace.com/category/1950s
    www.papermaze.se (klicka på omonterade stämplar och sedan stampinback)
    www.coverbrowser.com/bubbler
    www.yearbookyourself.com

Bilar
    www.bfm.nu/sok.htm

Mat
    www.skonahem.com/inredning/dukning-mat/rockab.../

Inspiration
    www.wedsmack.com/2007/08/super-sweet-50s-styl...
    www.flickr.com/photos/13174319@N00/295877771/in/pool-60677509@N00
    www.artoflove.com/blog/weddings/jessica-jason.../
    offbeatbride.com

• Svar på tråden 50tals bröllop! Vi fortsätter!
  • Erese

Hej och Hå!

Har haft så mycket på sista tiden att bröllops tankar har fått hamla i andra hand. Vi flyttade i början på sommaren till ett hus som hyrs i andra hand. Men bara för 3veckor sedan fick vi besked om att vi fått erbjudande om en 1:hands kontrakt på en 3:a närmare stan, vilket vi inte kunde neka så då vart det till att packa ner alla prylar igen. Samtidigt började jag mina studier igen efter ett par års uppehåll. En massa saker att göra med andra ord.

I alla fall så har jag ingen aning om hur det står till här inne men vill uppdatera lite info från våra planer.
    Vi hade tidigare bestämt att bröllopet skulle äga rum på Arholma. Men efter lite tänk och efterforskning kom vi fram till att det skulle bli för dyrt för oss. Så nu har vi hittat en mindre lokal som ligger centralt i sthlm (Skepholmens konstkrog) Där man b.l.a får köpa sin egen alkohol och maten var lite billigare.

• Pinupp

Hej alla. Länge sen jag skrev här... har varit en lååång sommar.. Jag bröt högerhanden i början av juni... ganska illa, fick opereras.. sen har sommaren mest handlat om rehab, den har inte gått så bra, så nu e jag nyopererad igen.. låååång historia! Men nu e jag på bättringsvägen i alla fall.Mycket har halkat efter pga att jag Är högerhänt ... inte lätt att pyssla med in värdelös vänsterhand... men nu e allt bröllopspysslande i full gång! bara ääälskar detta , allt innom bröllop är ju bara helt fantastiskt! Ska börja med klänningen i nästa vecka.

• Pinupp

Cltsp- kollade er hemsida till bröllopet! Den e bara helt fantastisk! Hur har ni gjort den? Jag och min sambo e helt värdelösa på datorer... men vill ha en hemsida för att underlätta för gästerna. Och er är precis så som vi vill ha den.. Har ni haft nån hjälp? Var hittar man sån hjälp i så fall? Mvh Pinup

• Cltsp
    Pinupp skrev 2009-09-29 22:26:20 följande:
    Cltsp- kollade er hemsida till bröllopet! Den e bara helt fantastisk! Hur har ni gjort den? Jag och min sambo e helt värdelösa på datorer... men vill ha en hemsida för att underlätta för gästerna. Och er är precis så som vi vill ha den.. Har ni haft nån hjälp? Var hittar man sån hjälp i så fall? Mvh Pinup
    hej, hoppas din hand är bättre nu! Min man arbetar inom IT så han har gjort vår hemsida själv. Om ni vill ha en hemsida men inte är så vana vid datorer själva finns det en del andra alternativ som jag kan komma på:
    1. Fråga runt om ni känner någon som kan hjälpa er att göra en hemsida.
    2. Använd er av redan färdiga tjänster som tillhandahåller färdiga mallar för hemsidor t ex weddingannouncer.com
    3. Om ni gillade vår sida kan jag tänka mig att ni tycker ovanstående tjänst har lite för "puttiganuttiga" sidor med ljuv musik, rosor, hjärtan och allt det där... jag rekommenderar då att kolla in offbeat Brides tjänst istället offbeatbride.com/wedding-websites/
    4. Det går även att använda en vanlig blogg och skapa ämnen att lägga olika information i. Vanliga bloggar t ex blogg.se kan man ganska enkelt göra om utseendet i och det finns sidor på nätet där man kan läsa om hur man gör steg för steg. Man kan även lägga in lösenord på en blogg ifall ni bara vill att gästerna ska kunna läsa det som står däri.

Lycka Till! :D
  • Pinupp

Supermycket tack! Då ska jag börja leka lite med datorn och försöka lära mig:) men jag har nig någon som kan hjälpa mig i värsta fall! Handen e mycket bättre i alla fall:) Tack tack!
    MVH Pinupp

• Erese

En liten fråga. Jag har tänkt använda mig av filmisar på bröllopet, men har ingen aning om till vad och hur.

Förslag, tips mm. Vore önskvärt

• Erese

En annan tanke är också att använda vinylskivor men behöverlite idéer på hur jag ska använda dem. Vill undvika att ha dem på väggarna. käns lite som en enkel lösning...om ni förstår vad jag menar.

• Cltsp

Vi använde filmisar till bordsplacering och skivor som dekoration på borden, både vanliga skivor samt formade som skålar till senare på kvällen. Bilder finns i mitt galleri.

Här är några andra tips jag kom nu på rak arm...
    *Man kanske kan ha filmisen på sig som en namnlapp så man ser vem som är vem?
    *Använda filmisar för att para ihop bordsgrannar (två lika filmisar eller två filmisar på samma person eller en itu klippt filmis?
    * använd filmisar till gästboken. Gästerna får ta en filmis som de tycker liknar dem själva och klistra in vid sin hälsning.
    * använd filmisar i någon lek på bröllopet. Skriv uppdrag på baksidan.

*Gör inbjudningar av skivor. Skriv ut egna etiketter och klistra på skivorna som en inbjudan. Lägg i ett cd-fodral och posta.
    * Använd skivor som "bordsnamn". En del döper borden till olika saker för att göra det enklare vid bordsplaceringen.
    * Samla ihop skivor som ni gillar och ge bort som favours
    * använd skivor som bordsplacering, skriv namnen på skivorna och häng på stolarna

• Cltsp

Kom på en till grej... ni kan också använda skivorna som tallriksunderlägg på borden så det ligger en skiva på varje plats :)

• Erese

Tallriks underlägg tänkte jag också på när det kommer till vinyl skivor. Skålar...jag vet inte..hhmmm. Kanske. är så svårt bara att få dem ovala i omkretsen blir lätt formen av en tulpanvas eller sockerkaks form. Hhmmm..får luska på detta. Men jag gillade filmis idén om att ha dem till gästboken.

Vill nog inte ha lekar och ska vi ha lekar ska det bara vara en och ev någon form av frågesport (inte om oss som par). Jag vet att det är vi som gifter oss men det ska inte "endast" handla om oss. Lekarna anser jag är till för gästerna för att komma i stämmning och ha ett bra humör. Skulle nästan gissa på att lekar kom upp med att middagarna blivit så långa och för att inte gästerna ska dö av tristess så gjorde man lekar. Ingen dum idè Men vi vill inte ha en låååång middag utan snarare en lååång fest med familj och vänner.

Svar på tråden 50tals bröllop! Vi fortsätter!