• Steven och Johanna

Läsning ur Bibeln vid borgerlig vigsel?

Har en fråga! FÅR gud eller någon del ur bibeln inte förekomma alls på en borgerlig vigsel? Är inte det upp till vigselförrätaren och paret? Eller måste det då bli ett kyrkligt bröllop? Tacksam för svar

• Svar på tråden Läsning ur Bibeln vid borgerlig vigsel?
  • anne på grönkulla

Det tror jag det får - så var det innan nya lagen om vigslar tillkom iallafall och jag har inte hört att något ska ha ändrats på den punkten. I en del länder innebär borgerliga vigslar att inget religiöst innehåll får förekomma, men så är det alltså inte i Sverige.

Man kan alltså läsa ur Bibeln eller Kamasutra om man vill, sjunga psalmer eller citera Khalil Gibran som ju är mycket andligt om än mer mystiskt färgat.

• shakynose

Jag tror inte heller att det är förbjudet, det skulle vara rätt så märkligt om så vore fallet.

• Steven och Johanna

Va bra! Jag fick för mig att jag hade läst det någonstans... Då måste jag ha missförstått det. Tack!

• vip

Du får naturligtvis "lägga till" annat till själva vigselakten. Vigselförrättaren är skyldig att följa den lilla korta
    ceremonin dvs få båda parters JA.
    Det är väl härligt om Ni i samråd med vf kan forma en vigselakt som passar just Er och Er stora dag.
    Önskar Er en härlig vigselakt och en fin framtid!

Svar på tråden Läsning ur Bibeln vid borgerlig vigsel?