Inlägg från: Per och Sara |Visa alla inlägg
  • Per och Sara

    Stockholmsbrudar

    Hej hej!
    Vi skulle vilja gifta oss nästa år, men med tanke på hur dyrt allting är häromkring kanske vi får skjuta på det till 2011. Så nu hoppas jag att jag får massa tips på bra billiga alternativ så vi kan få vårt drömbröllop utan att bli ruinerade!

  • Per och Sara
    nikitakatt skrev 2009-09-03 07:47:23 följande:
    Hej Per och Sara!Kul att höra att det finns fler som letar billigare alternativ. Vad har ni för budget och antal gäster? Vi har som jag skrev runt 90 gäster och vill absolut hålla oss under 50 000 så att vi kan boka bröllopsresa också..
    Vi har inte riktigt spikat varken budget eller antal gäster. Det hänger ju på det där med pengar, men det lutar åt 40 pers ungefär, tyckte det var bättre att hålla ner antalet till de närmaste istället för att snåla för mycket och ha en jättefest. Så jag hoppas väl kunna komma undan med inte mer än 30 - 40 000.
  • Per och Sara
    Pingstdagen2010 skrev 2009-09-03 08:23:09 följande:
    Vad kul att det har tillkommit några nya brudar i tråden! Det går att gifta sig till en relativt billig peng i Stockholm, om man lagar maten själv och om man hittar en billig lokal. Ett tips är att hyra en bygdegård, där man själv får stå för all mat och dryck.Kolla in denna hemsida www.bygdegardarna.se
    Jo jag skulle gärna göra maten själv, men hur löser man det rent praktiskt? Vart ska man förvara allting, när ska man hinna göra det, hur lång tid i förväg kan man sätta igång och hur går det att värma på så mycket mat på en gång.

    Sen har jag varit sjukskriven för bl.a stressproblematik så min m2b vill inte att jag ska ta på mig för mycket som gör att jag blir för stressad och mår dåligt. Så för hans del är nog catering det enda alternativet och då drar ju notan lätt iväg.
  • Per och Sara
    nikitakatt skrev 2009-09-03 18:27:51 följande:
    Åsa Erika skrev 2009-09-03 17:32:01 följande:Vad betalade ni för buketten där? Jag har ingen aning vad som är normalpris..Per och Sara:Jag tror absolut ni kan klara den budgeten om ni är beredda att hålla tillbaka på det som känns mindre viktigt.. Vi funderar på att catera huvudrätten men göra förrätt och någon liten efterrätt själv och sen köpa tårtan. Då får vi hjälp med att laga förrätt mm och tänker hyra in billig personal (kompisar till kompisar) som får servera och så. Roligt att alla är så snälla och ger tips!
    Jo nåt sånt upplägg tycker jag skulle fungera bra för oss också, ska pitcha idéen för mannen så får vi se om han håller med eller om han fortfarande vill ta allt genom catering.

    Jo verkligen, det är ju så himla mycket att hålla koll på!

    Vilken lokal hade ni bestämt er för?!
  • Per och Sara
    BlivandeFruF skrev 2009-09-04 19:35:32 följande:
    Hej alla stockholmsbrudar!Jag har så smått börjat titta på bröllopsklänning, ååh, det är så roligt!Vill dock fråga: Nere vid kungholmstorg ligger en brudklänningsbutik, nästan ända nere vid vattnet. Har någon här varit där?Jag och min brudtärna var där idag men fy sjutton alltså.. det var inget roligt bemötande man fick, de som jobbade i butiken kunde knappt le. Dessutom fick vi handskar på oss så vi inte skulle smutsa ner klänningarna. Jo, det kan man ju förstå men i butiken Bröllopskällan på söder har de de flesta klänningar inplastade, och man kände sig fri att ta de man ville prova med sig in i provrummet. Här förstod vi inte om jag fick prova klänningarna eller ej. Vissa klänningar var man dessutom tvungen att boka tid och betala en viss summa pengar för att ens få prova dem...åh, jösses. Vi tog en vända i butiken men valde sen att gå. Det kändes som om vi störde de som arbetade, som om vi gjorde intrång. Så ska man ju inte känna när man ska prova brudklänning! Då vill man ju ha proffsig och trevlig personal somgör att man känner sig välkommen!Hur som helst..när vi skulle gå frågade de som arbetade där om vi inte hittade något (vi gick efter kanske 5 minuter, det kändes så olustigt där) och jag svarade: Njae..nej..jag vill gärna kunna känna på klänningarna och så. varpå den ena av de två sura tanterna svarade: jamen det går ju inte! Hur skulle det se ut om alla gjorde så?!nej, det var konstigt och olustigt. Riktigt längtade tillbaka till Brudkällan där servicen var toppen!Någon som har några liknade erfarenheter? Både bra och dåligt?ps. tror att jag har hittat min klänning men vet inte om det är för tidigt att bestämma mig redan, 11 månader innan dagen D, vad tycker ni? ds.
    Men usch va otrevligt! Dit ska jag inte gå!
    Och betala för att få prova klänningarna, det var det dummaste jag har hört!

    Näe, har du hittat en som känns rätt så kör på den. Eller det beror väl på hur mycket du har tittat runt, typ köpa en bland de första man tittat på kanske känns lite förhastat och som att man kan missa mycket annat. Men samtidigt så tycker jag man ska gå på magkänsla. Känns den rätt så blir det nog jättebra trots att det är ett tag kvar tills den ska användas!
  • Per och Sara
    BlivandeFruF skrev 2009-09-07 18:59:21 följande:
    Jag ska gå och kika på någon butik till och se om jag hittar något annat men annars lutar det nog åt den här klänningen jag har hittat..det fanns bara en sådan klänning kvar och det var i min storlek! känns ju som ödet.. ;)Annars så har jag fått mitt första "tyvärr vi är redan bokade då" på förfrågan om lokal. Det satte igång stressen hos mig kan jag ju säga! Nu måste vi snart hitta något! åh!
    Ja verkligen!

    Oj, 11 mån innan, har ni valt ett populärt datum? Eller det kanske är lokalen som är populär!
    Det ska jag berätta för min sambo som tycker att jag är ute i alldeles för god tid, det är ju iiingen brådska!
  • Per och Sara

    December 2009 skrev 2009-09-08 08:11:32 följande:


    Den på C? De var dryga mot mig med! Fast jag hade ringen på mig och karln med trodde de inte vi var seriösa och inte hade rååååd med deras fina kläder så när vi gick "råkade" karln blotta plånboken med alla guldkort i De tappa hakan!
    De har inte fått bra omdöme på eniro heller, usch för såna ställen! Gå in och skriv ett omdöme ni som har blivit dåligt bemötta där!

    Hahaha!! Såå bra gjort!! Pretty woman-style!
  • Per och Sara

    Åsa Erika skrev 2009-09-08 19:11:53 följande:


    Jag betalade 400 kr för buketten, 180 för tärnans, 75 st för killarnas blommor och 330 kr för 6 st hårblommor.
    Oj det var ju ett jättebra pris. Sa du att det var brudbukett? Priset sticker ju oftast iväg så fort man nämner bröllop! :)
  • Per och Sara
    BlivandeFruF skrev 2009-09-10 18:59:45 följande:
    Vill bara säga hur otroligt glad jag är! :)Har köpt min brudklänning! Elva månader i förväg, men den är bara SÅ jag. Min syster grät när hon såg mig i den och min kompis som var med andra gången jag provade den sa när jag kom ut ur provrummet: "Det där är DIN klänning! Det är den du ska ha!". Det känns så otroligt bra och jag är så LYCKLIG! tänker på klänningen hela tiden och längtar tills min vän ska åka och hämta den på torsdag. Längtar ännu mer tills min blivande får se mig i den, på vår bröllopsdag.. :) :) :)Har också eventuellt hittat de tärnklänningar som mina 2 brudtärnor ska ha, bestämt brudbukett (men jag vill ha pioner..och svenska pioner finns tydligen inte i augusti..men det kanske går att ordna ändå?) och även fixat vigselförättare! Jag hade sånt otroligt flyt, jag stötte på honom i lekparken utanför vårt hus- kan ni fatta?! Vi började småprata medans hans barnbarn och mitt barn lekte med varandra och då kom det fram att han förättar borgerliga vigslar och har lååång erfarenhet av det. Jag fick en så bra känsla av honom, han var så himla varm och vänlig och verkade otroligt kunnig. Verkade också tycka om sitt arbete! Så nu ska vi bestämma ett möte med honom så min blivande också får träffa honom! känns som ödet! Känns som att allt faller på plats efter att jag bestämde mig för vilken klänning jag ska ha och köpte den! :D :D :D :D :D :D/En otroligt glad blivande brud! (och 11 månader...det är ju inte SÅ lång tid egentligen ^_^)
    Grattis!! Vad härligt att du har hittat drömklänningen och att massa annat faller på plats! Vad är oddsen att hitta en vf i lekparken liksom!
    Förresten du har inga bilder på din klänning man kan få se?! *nyfiken*
  • Per och Sara
    BlivandeFruF skrev 2009-09-12 17:19:48 följande:
    Per och Sara skrev 2009-09-10 22:29:25 följande:Jag har inte hämtat klänningen ännu, har betalat depositionsavgiften och skrivit kontrakt. på torsdag blir den helt min! :D :DDen är väldigt enkel, det känns mest jag. Överdelen har spets och sedan är det tunna, tunna axelband och en lång a-klockad kjol (men det är en klänning, inte tvådelad!) det fina med klänningen är ryggen, för den är bar. Och så har den ett vitt band som knyts runt midjan och faller ned på ryggen. Det är såklart svårt att beskriva den med ord men hur som helst så älskar jag den :)
    Åhh, låter kanonfint!
  • Per och Sara

    Gaah! Vill också hitta den rätta lokalen för oss! Det är ju så himla svårt, åkte runt som tokar i helgen och kollade på div bygdegårdar och festvillor, men inget som har "klickat" än tyvärr! Så trist att man inte kan hyra slott eller herrgårdar utan att vara tvungen att ta deras helhetskoncept, jag vill ju bestämma och fixa själv och ha det på vårt sätt, men ändå få den där fina miljön och avskildheten.

  • Per och Sara
    Phantis skrev 2009-09-14 14:36:54 följande:
    Vi ska ha vår fest på Skeppsholmsgården. Där kan man välja om man vill ta deras helhetskoncept eller om man vill fixa med eget. Undrar nu om det är någon som haft Lioras catering? De inlägg jag hittat är så gamla och en del av dem var väl inte så där jättetillfredställande...Vill veta hur det funkade, om maten var bra och så.Tacksam för svar.
    Den har jag inte hört talas om tidigare tror jag. Utsvulten efter nya tips på lokaler! Får man fråga vad det kostar att hyra den?!
  • Per och Sara

    Vi har nu äntligen bestämt oss för Tyresö Bygdegård, efter myyycket runtletande! Svårt att hitta en lokal när man har en del kriterier man vill att lokalen ska uppfylla. Så nu känns det jätteskönt och man kan börja ordna ordentligt med allt det andra roliga, är ju så mycket som hänger på lokalen!

  • Per och Sara
    lillabjörn skrev 2009-09-29 13:08:21 följande:
    Pingstdagen2010 och "Per och Sara", tack för era tips!Pingstdagen2010, du kanske har rätt.. Hmmm har varit så inställd på att hitta lokal som uppfyller alla krav men just tidskravet kanske vi egentligen kan göra avkall på när jag tänker efter. :)"Per och Sara"; blev lite nyfiken på Tyresö Bygdgård nu.. Här ska googlas;)
    Googla på du! Rätt så populärt ställe eftersom man har kyrkan ett stenkast därifrån eller slottsparken med massa fina ställen att vigas på om man inte ska ha kyrkligt. Och så finns det ett litet vandrarhem för långväga gäster. Så vi tyckte det var skönt att ha allt på så kort avstånd!
Svar på tråden Stockholmsbrudar