Inlägg från: Tinga |Visa alla inlägg
  • Tinga

Go to gate

Hej Lappis! Nu har jag hittat hit, även om det inte blev någon resa den här gången. Fast semestern har ju bara börjat, så någon liten tur kommer det åtminstone att bli.

• Tinga

Lappis - ni kommer garanterat att få en supersemester! I mitt umgänge har Kalifornien samma goda rykte som Sydafrika; ingen som åkt dit har blivit besviken.

Mrs B - det är mycket möjligt att det blir en tur till Skånes djurpark någon dag. Imorgon ska vi en tur till Malmö och kolla på golv till vardagsrummet i huset, men i övrigt planerar vi dag för dag den närmaste tiden.

• Tinga

Lappis - låter som att ni fått en jättebra start på er resa. Härligt! Smart resonerat om restaurang för ikväll!

• Tinga

Piggelin - oh ja; ni måste höra av er om ni är i närheten! Tänkte på när du skrev att du skulle sätta dig och läsa din bok att semester och ledighet ju faktiskt är så mycket mer än att bara resa och se sig omkring; det är ju härligt att bara ha tid till att sitta ner och ta det lugnt med.

Lappis - jättekul att läsa dina direktrapporter. Jag gör precis som Piggelin - sitter och återupplever mina egna minnen från platserna du nämner. Vi hade en dag med strålande sol när vi var i SF, så vi fick många fina bilder på Golden Gate.

• Tinga

Lappis - men vad är ni för klenisar som inte gick ända upp till toppen av fallen? Visst är det fantastiska vyer i hela parken och luften är så härligt krispig och klar, även om det är varmt (var iallafall min upplevelse).

Vi har äntligen bestämt oss för en liten tripp den här semestern; vi drar till Berlin några dagar imorgon. Känns skönt att iallafall komma iväg några dagar, så att man inte bara har gått hemma hela semestern. Vi har bokat ett, vad det verkar, väldigt bra hotell; får se om det lever upp till förväntningarna. För övrigt blir det nog mest den "vanliga" sightseeingen, men en dag tänkte vi lägga på att åka ut till Sachsenhausen; ett koncentrationsläger från WWII.

• Tinga

Lappis - det är jättetrevligt att läsa din reseberättelse allteftersom. Och smart av dig; nu slipper du ju bekymra dig om att skriva en reseberättelse när ni väl är hemma igen. Gör precis som Piggelin och återupplever vår resa från 2007 när jag läser om era upplevelser.

Piggelin - vilken mysig och avkopplande liten tripp ni verkar ha haft. Det går verkligen att göra trevliga resor på "hemmaplan" också. Jättekul också att det funkade så bra med A både på frukostar och lyxluncher. Det gäller ju att hitta de där grejerna som funkar även med små barn, så att man ändå känner att man själv inte är helt åsidosatt, utan i någon form kan fortsätta med sådant man gjort tidigare och som man uppskattar själv.

• Tinga

Haha, oftast brukar jag ju tycka likadant som både Piggelin och Telis, men just i boendefrågan i Berlin går det ju inte! Jag måste säga att jag faktiskt håller med Telis här; det känns som att det finns ett större utbud av trevliga restauranger och mer liksom "folkliv" kring Ku'damm. Vi bodde på Kempinski Hotel Bristol, som ligger vid Ku'damm, bara ett par kvarter från Savignyplatz åt ena hållet och Gedächtniskirche åt andra hållet. Det var ett bra hotell och vi var nöjda med läget. Bokade via hotels.com och betalade runt 900 SEK per natt. Vi fick ett av deras större standarddubbelrum (runt 25 kvm), så vi fick plats med två barnsängar.

Berlin är ju väldigt "utspritt" i centrum, så det är omöjligt att bo när allting. Men det finns ju ett utmärkt system med S- och U-Bahn, så det är lätt att ta sig fram mellan de olika intressanta delarna. Vi delade sevärdheterna i olika områden, och betade av dem som låg när varandra samma dag. Jag var väldigt spänd på området kring Potsdamer Platz, för att se vad som hänt sen jag var där 1995, men jag tyckte att det kändes väldigt opersonligt och ganska öde.

När det gäller muséer finns det ju massor av (på pappret) intressanta sådana i Berlin, men generellt tyckte både maken och jag att tyskarna inte är något vidare på att bygga upp dem. T ex har ju Museum am Checkpoint Charlie en otroligt spännande historia att berätta, men all information drunknar bland skyltar med massor av pytteliten text och lika pyttesmå bilder intill. När det dessutom är fullknökat med folk och varmt och svettigt blir det ingen rolig upplevelse. Även i Sachsenhausen var de totalt värdelösa på att begränsa informationen. Vi hyrde ljudguider där, men det fanns femtioelva stationer att lyssna vid och på varje babblade berättaren på i evighet. Det vore mycket bättre om de kunde ha en lite mer kortfattad översta nivå, och att man sen kunde välja att fortsätta på fördjupningsnivå om man var intresserad av det, både bland skyltarna och i ljudguiderna. Som det var nu orkade man inte ta till sig något alls av informationen nästan, för man var bara irriterad på hur dåligt upplagt det var.

Vad gäller restauranger håller jag med Telis om att det fanns många mysiga kring Savignyplatz. Vi bokade aldrig bord någonstans, utan utgick från vad vi var sugna på respektive kväll. Vi var bl a på en mysig italiensk kvarterskrog, Gusto, på Knesebeckstrasse. Sen vill jag varna för Brel på Savignyplatz. Det är en fransk restaurang och jag lovar att vi där serverades den sämsta mat vi någonsin ätit på restaurang. Det var smaklöst, trist upplagt, blaskigt, geggigt... T o m värre än maten på Nya Zeeland! Vad jag inte fattar var hur det kunde bli fullsatt där under kvällen vi satt där, och det verkade som att de flesta runtomkring oss pratade tyska, så jag gissar att det var folk som bodde i krokarna. Själv skulle jag aldrig i livet återvända dit; fy fagerlund vad uselt det var!

För ovanlighetens skull ägnade vi nästan en hel dag åt shopping. Det brukar inte bli så mycket av den varan när vi är på semester, men nu var det ju rea också, så vi gjorde en del inköp. Utbudet där är ju så mycket större än hemma, så det är kul att kunna köpa lite annat än det som finns här. Jag köpte bl a en väska och en pikétröja och maken ekiperade sig med flera plagg.

Vi var på Schloss Charlottenburg nästan en hel dag, för det var väldigt skönt väder och parken där är vacker och trevlig att knata runt i eller ligga på gräsmattan och slappa. Inne i slottet har de ljudguider, men där har de faktiskt lyckats begränsa informationen på ett bra sätt, och de har delat upp den i flera nivåer. Kul att gå runt och titta där om man gillar gamla vackra miljöer. De har gjort ett otroligt restaureringsarbete, med tanke på att i princip hela den flygeln vi besökte var i ruiner efter WWII.

På det hela taget hade vi en mysig långhelg. Vi promenerade mycket och njöt av vädret, som var perfekt för en stadssemester.

• Tinga

Med tanke på mitt inläggs längd kan man ju tro att vi var borta i sex veckor och inte i sex dagar!

• Tinga

Piggelin - ja, vi bodde på de Suez, på Telis rekommendation, när vi var i Paris förra våren, och det var bra. Gångavstånd till mycket och Metron fanns bara ett kvarter bort, så det var lätt att ta sig runt.

Svar på tråden Go to gate