• carolinecaroline

Fotograf med udda betalning

Jag sitter och funderar på en sak fram och tillbaka och undrar om någon annan har funderat över detta:

Kan jag som fotograf endast ta betalt av bilder osv som kunden önskar och istället få sin egna "lön" i form av att få komma som fotografgäst på bröllop? Jag är ju ingen fotograf med egen studio men ägare av en proffskamera osv och har ändå inget för mig på helgerna eller andra dagar...

Någon som har nåt till svars?

• Svar på tråden Fotograf med udda betalning
  • wiicky

Ja, det tycker jag, så länge brudparet verkligen vill det. Jag skulle jubla. :)

• carolinecaroline

Frågan är bara hur man marknadsför sig så det inte verkar oseriöst. Vad kan en fotografgäst begära isåfall?

• Picnick i det gröna

Det hade jag med gärna velat veta.
    Har stort intresse av att fota, och tar rätt bra bilder, men är definitivt inte professionell. Än.
    Håller dock på lära mig!

Har sysslat med konst i form av målningar mm. Gör endel smycken.
    Många säger att jag borde börja sälja så jag kan tjäna pengar på min konst, men vad fasen ska man ta betalt???

Vad är ett foto värt av en amatör/hobbyfotograf?

• jantingstrom

frågan är om man kan ta bra bilder och "bevaka" festen som man borde om man samtidigt är gäst...

Jag skulle inte göra detta...

vad är orsaken till att du villha denna betalningsform?

• Hawaiiii

Om man inte är proffsfotograf med utbildning eller erfarenhet är jag tveksam till att man ska ta betalt alls. Kanske låter hårt, men jag själv har arbetat på det sättet. Jag har arbetat med porträttfoto, men har ingen riktig utbildning i grunden, har fotat på flera vänners och vännertillvänners bröllop. Bilderna blir jättefina, men jag får ersättning i form av bensinpengar (om jag inte redan tänkt gå på bröllopet som gäst), utlägg för kopior och album, och ibland något extra av brudparet.
    Alla bröllop jag fotat har jag iofs varit med på middagen, men det är inte jättekul om man inte känner några av gästerna.

• carolinecaroline

Hawaiiii: Ja det skrev jag ju i första inlägget, man måste ju ta betalt av bilder...

• carolinecaroline

photodroid: Ja precis det undrar jag också men man får väl ha någon slags överenskommelse, det gäller väl att känna av läget och mycket beror väl på hur öppna arrangörerna är för att bjuda in en som vill vara med och fotografera. Det finns väl alltid fler personer än en enda som får jobba på ett bröllop?
    Alla fotografer kanske inte passar som en sådan speciell gäst heller utan måste ha betalt för att kunna göra jobbet.

• MorKe

Hej Caroline,
    När jag började fota bröllop så fotade jag helt gratis. Jag var med från morgon till kväll och brudparet fick alla foton på en DVD (även en del redigerade).

Oftast fick jag en plats vid bordet utan att fråga om det. När man gör jobbet gratis så tänker ofta brudparet lite extra på en. Man får för all del sitta på nåt hörn, men det är väl lite väl mycket att be om att få sitta på en "bra" plats.

Ibland fick jag också nåt bidrag (inga summor, mellan 500-1500kr) när brudparet sett att fotona blivit så bra och de verkligen kunde använda dem. Detta ingick aldrig på något sätt i överenskommelsen, utan var något som brudparen tog initiativet till.

Jag håller i stor del med Hawaiii. Dock tror jag inte utbildning räcker, utan man ska ha erfarenhet. Erfarenhet kan man t.ex. skaffa sig genom att fota bröllop gratis från början. Utbildning är självklart ett bra komplement till detta.

Svar på tråden Fotograf med udda betalning