• MagnusE

Måste man ha vigselförrättare och ceremoni?

Hej!

Turen har kommit till oss att byta ringar men ingen av oss vill ha någon ceremoni eller "tager du denna" fram och tillbaka utan vi vill helt enkelt bara bli gifta. Därför undrar jag om det är någon lag på att man ska ha någon vigselförrättare och ceremoni eller räcker det med att vi fyller i någon blankett själva (ja, och 2 vittnen då)?

• Svar på tråden Måste man ha vigselförrättare och ceremoni?
  • MagnusE

Ok, tack.

Vet du ifall det är någon speciell "tager du denna"-ceremoni eller vi slipper det?

• didis

Att ingå äktenskap är en juridisk handling och kräver däfrör viss adminstration och vittnen.

Som anne skrev kan man klara av det med en 2-minuters ceremoni på rådhuset eller tingsrätten.

Egentligen handlar det bara om att ni bekräftar för myndighetsrepresentanten att ni frivilligt ingår äktenskapet, sedan är det klart.

• anne på grönkulla

Ni måste båda svara ja på frågan om ni vill gifta er, under de 2 minuterna. Förut hade jag texten till den längre borgerliga versionen (2 min) i datorn, men den tycks inte finnas kvar.

• MagnusE

Tack båda, massor. När jag ändå har er "på tråden"... ^^ Vet ni ifall det kostar något? Och hur är det i små kommuner (7k invånare här bara), någon som vet det? Räcker med en tidsbokning kanske?
    Och ska jag någonsin sluta ställa frågor? Hahaha, de här var de sista. :)

• 20090725

kostar ingenting, inte här i göteborg iallafall..

• didis

Det kostar ett frimärke (hindersprövningen till skatteverket), i övrigt inget.

En liten kommun har rimligen färre vigselförrättare än en större, ring kommunens växel så kommer du rätt o kan boka en tid.

• MagnusE

Japp, har blanketter för hindersprövan och för efternamnsbyte framför mig. Allt är förberett, det var mest de ovan nämnda frågorna jag undrade mycket över och inte hade en aning om hur det skulle gå till.
    Aj tusan... Inget frimärke... Ok, jag var NÄSTAN helt förberedd. ^^

Tack alla tre för all er hjälp. Snart förenar jag mig till gruppen också. :)

Svar på tråden Måste man ha vigselförrättare och ceremoni?