• skål

varför inte Gabriellas sång?

Varför passar inte Gabriellas sång till ett bröllop? Jag kan inte höra nåt fel alls i texten som tyder på att låten är negativt laddad som någon skrev i ett tidigare inlägg.

• Svar på tråden varför inte Gabriellas sång?
  • Hemlig2009

Jag tycker kanske att det är för mycket JAG i låten. hade texten varit i VI-form, att vi ska leva vårt liv som vi vill osv hade det nog varit lite bättre i mina ögon. Den känns verkligen som en "stå på egna ben-låt" och det tycker inte jag riktigt passar när man står två st och ska vigas.

Sedan så är ursprunget, dvs filmen och vad låten innebar för Gabriella inte heller något som jag förknippar med kärlek och vigsel direkt. Snarare misshandel och separation.

• Mamli

Vill du ha den så ha den! Vi ska nog ha den. att de är mycket JAG spelar ingen roll. du är ju du och in ni jämt...om du förstår. Jag tycker den passar perfekt till bröllop, att JAG vill leva mitt liv....och de ska jag göra med mannen jag älskar.

Läste att en tjej tagit sitt liv, och ville ha den låten på sin begravning. Det tycker jag är mer konstigt då låten handlar om att överleva och ta tag i sitt liv.

Kör på! De gör vi

• skål
    Mamli skrev 2009-07-02 11:34:59 följande:
    Vill du ha den så ha den! Vi ska nog ha den. att de är mycket JAG spelar ingen roll. du är ju du och in ni jämt...om du förstår. Jag tycker den passar perfekt till bröllop, att JAG vill leva mitt liv....och de ska jag göra med mannen jag älskar.Läste att en tjej tagit sitt liv, och ville ha den låten på sin begravning. Det tycker jag är mer konstigt då låten handlar om att överleva och ta tag i sitt liv.Kör på! De gör vi
    Jag håller med dig. "Jag väljer att leva mitt liv med den jag älskar"
    Fast jag förstå även Hemlig2009. Har man sett filmen så. Men alla har ju inte gjort det.
  • Mamli

Ja de är ju väldigt olika. Men jag älksra den filmen, men låten handlar om sitt liv. och när gästerna hör låten och ser er kanske ni kan ändra denna underbar låt till nåt positivt

• Soldemor

Jag har ett brudpar som skall ha den som utgångsmusik (instrumentellt), så varför inte? Allt blir ju till vad man lägger i det, det var som diskussionen med psalmen 249, Blott en dag, där ett par blev avrådd att ha den på sin vigsel.
    Det mesta passar faktiskt...

• passionsblomman

Jag skulle aldrig säga till någon att inte ha den och jag tycker den är jättefin. Däremot skulle jag inte ha den själv just av det skäl som Hemlig säger. Jag skulle hellre välja något som riktar sig antingen till oss som brudpar, eller från mig till brudgummen om du förstår hur jag menar.

För mig känns den här låten lite som en Svensk "I Will Survive" alltså, en sådan låt man kan hämta oerhört mycket styrka i när man brutit upp och insett vad man är värd egentligen och hur livet borde vara.

• Soldemor
    passionsblomman skrev 2009-07-02 12:46:39 följande:
    Jag skulle aldrig säga till någon att inte ha den och jag tycker den är jättefin. Däremot skulle jag inte ha den själv just av det skäl som Hemlig säger. Jag skulle hellre välja något som riktar sig antingen till oss som brudpar, eller från mig till brudgummen om du förstår hur jag menar.För mig känns den här låten lite som en Svensk "I Will Survive" alltså, en sådan låt man kan hämta oerhört mycket styrka i när man brutit upp och insett vad man är värd egentligen och hur livet borde vara.
    Du är som vanligt så klok!
  • passionsblomman

Tack ska du ha!

*går och badar i hettan*

Soldemor skrev 2009-07-02 12:50:34 följande:
    Du är som vanligt så klok!
  • fragolina

Då tycker jag "Du är min man" passar bättre på ett bröllop. En sång som bruden tillägnar sin man. Den tycker jag ger ett fint budskap!

• Hemlig2009

fragolina skrev 2009-07-02 13:50:16 följande:

Då tycker jag "Du är min man" passar bättre på ett bröllop. En sång som bruden tillägnar sin man. Den tycker jag ger ett fint budskap!

Nej, fy. Tyckte om den lite smått innan jag hörde att det är en man som skrivit den. "du gör så gott du kan..." fick då en helt annan mening, lite mansgris över det hela.

Svar på tråden varför inte Gabriellas sång?