• delirious

vilken sida går bruden på in i kyrkan??

vi började prata om hur vi ska hålla i varandra när vi går in i kyrkan och insåg att vi vet inte vilken sida vi ska gå på ??

• Svar på tråden vilken sida går bruden på in i kyrkan??
  • Imma

Bruden går på brudgummens vänstra sida in och på hans högra sida ut.

• 20090725

så som imma säger...

du går alltså på vänster sidan, din släkt sitter även dem på vänster halvan i kyrkan å brudgummens på höger sida!

• BlomAnna
    Imma skrev 2009-07-01 20:29:31 följande:
    Bruden går på brudgummens vänstra sida in och på hans högra sida ut.
    Vaför är det så? Alltså vad är det för symbolisk tanke bakom det? Nån som vet?
  • Imma

Ni byter ju inte plats innan ni går ut, utan vänder bara på er på era respektive platser. Någon symbolik vet jag inte om det finns men brud och brudgum kommer ju under både in- och utmarsch att gå på den sida som deras släktingar sitter i kyrkan.

• BlomAnna
    Imma skrev 2009-07-01 20:36:48 följande:
    Ni byter ju inte plats innan ni går ut, utan vänder bara på er på era respektive platser. Någon symbolik vet jag inte om det finns men brud och brudgum kommer ju under både in- och utmarsch att gå på den sida som deras släktingar sitter i kyrkan.
    Aaa smart så långt tänkte inte jag
  • delirious

jamen precis så sa jag till min m2b :) men han trodde det var tvärtom, och han har dessutom gift sig en gång tidigare...

men men tack tack alla :)

• Imma

Minnet brukar ju vara bra men kort. Jag gifte mig i lördags, så jag har inte hunnit glömma riktigt än.

delirious skrev 2009-07-01 20:52:21 följande:
    jamen precis så sa jag till min m2b :) men han trodde det var tvärtom, och han har dessutom gift sig en gång tidigare...men men tack tack alla :)
  • Alexandrine

Den vänstra (norra) sidan i kyrkan är "kvinnosidan" medan den högra (södra) är "manssidan". På den högra sidan finns ofta symboler från Gamla testamentet och på vänster sida från Nya testamentet (nästan alltid är predikstolen placerad på kvinnosidan).

• Kjell Präst
    BlomAnna skrev 2009-07-01 20:34:51 följande:
    Vaför är det så? Alltså vad är det för symbolisk tanke bakom det? Nån som vet?
    Det finns en historia, sann eller ej, om att eftersom allt ont skulle komma från norrsidan i kyrkan var det där man placerade kvinnorna - så fick de ta smällen när det onda kom, och männen klarade sig...
  • TinkieWinkie

fast det är ju inte bara kvinnor på norrsidan? Det är ju kvinnans släkt och där finns troligtvis en del män

Eller jag kanske missuppfattade? *trött nu*

Kjell Präst skrev 2009-07-01 21:55:20 följande:

Det finns en historia, sann eller ej, om att eftersom allt ont skulle komma från norrsidan i kyrkan var det där man placerade kvinnorna - så fick de ta smällen när det onda kom, och männen klarade sig...
  • passionsblomman

Jag hörde här på bt om att bruden står på vänstra sidan för att mannen hade svärdet på höger sida. Förr skedde vigseln ute på kyrktrappen och sedan gick de nygita in, lade vapnen i vapenhuset och seddan vidare in i kyrkan för att fira mässan.

Dåförtiden var det inte alldeles ovanligt med brudrov, så svärdet kunde komma att behövas, och då är det ju praktiskt om inte bruden står ivägen.

Följet med tärnor sägs förresten också ha varit till för att skydda bruden under färden till kyrkan och slöjan en del i att dölja vem som var därunder, så man kunde luras med fel kvinna under den om amn kände sig behöva det.

• JustMeAndMyLove

Förr i tiden satt kvinnor på vänster sida av kyrkan för när knapparna kom satt de åt vänster på kvinnor och på höger för män (de gör det än idag)
    Det är för att om en kvinna skulle behöva amma eller liknande så skjuler hon brösten för männen som sitter åt höger.
    En del säger också att den högra sidan är närmare Gud men det vet jag inte om det bara är nått folk säger.

Kan tillägga att knappar på kvinnokläder kom rätt sent eftersom det ansågs göra deras kroppar för "lätt-tillgänglig"

• passionsblomman

Det är nog snarare så att de redan satt till vänster i kyrkan och att knäppningen rättades därefter, och jag lärde mig i sklan att det främst var för att man inte skulle löpa någon som helst risk att männen kunde kika in i eventuella glipor mellan knapparna.

Jag undrar om det verkligen någonsin ansetts ok att amma i kyrkbänkarna, men det gjorde man kanske? Men jag har svårt att tro det.

• JustMeAndMyLove

Jag tycker också det verkar väldigt väldigt konstigt att man tillät ammning i kyrkan men man kanske satt oftare och längre tider i kyrkan och hela familjen förväntas ju gå så rent oraktiskt är det kanske bättre med ammning än hungriga, arga barn?

passionsblomman skrev 2009-07-02 01:03:23 följande:
    Det är nog snarare så att de redan satt till vänster i kyrkan och att knäppningen rättades därefter, och jag lärde mig i sklan att det främst var för att man inte skulle löpa någon som helst risk att männen kunde kika in i eventuella glipor mellan knapparna.Jag undrar om det verkligen någonsin ansetts ok att amma i kyrkbänkarna, men det gjorde man kanske? Men jag har svårt att tro det.
  • passionsblomman

Ja det har du absolut en poäng i, men undrar ändå, fast kanske de hade särkar och lager så det gick att lösa isåfall. Jag vet inte? Eller fick gå ut?

Sorry, nu går jag rätt ot här kanske, men ändå...

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-02 01:07:30 följande:
    Jag tycker också det verkar väldigt väldigt konstigt att man tillät ammning i kyrkan men man kanske satt oftare och längre tider i kyrkan och hela familjen förväntas ju gå så rent oraktiskt är det kanske bättre med ammning än hungriga, arga barn?
  • JustMeAndMyLove

Ingen präst som kan svara på om man fick amma i kyrkan förr?

Hittade i alla fall ddet om knapparna på en sida som hette nått med onödigt vetande :P Så det kan vara helt fel :)

passionsblomman skrev 2009-07-02 01:12:50 följande:
    Ja det har du absolut en poäng i, men undrar ändå, fast kanske de hade särkar och lager så det gick att lösa isåfall. Jag vet inte? Eller fick gå ut?Sorry, nu går jag rätt ot här kanske, men ändå...
  • passionsblomman

Hihi, såååå gamla präster har vi nog inga här...

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-02 17:03:12 följande:
    Ingen präst som kan svara på om man fick amma i kyrkan förr?Hittade i alla fall ddet om knapparna på en sida som hette nått med onödigt vetande :P Så det kan vara helt fel :)
  • Lady Namárië
    passionsblomman skrev 2009-07-02 00:53:39 följande:
    Jag hörde här på bt om att bruden står på vänstra sidan för att mannen hade svärdet på höger sida. Förr skedde vigseln ute på kyrktrappen och sedan gick de nygita in, lade vapnen i vapenhuset och seddan vidare in i kyrkan för att fira mässan.Dåförtiden var det inte alldeles ovanligt med brudrov, så svärdet kunde komma att behövas, och då är det ju praktiskt om inte bruden står ivägen.Följet med tärnor sägs förresten också ha varit till för att skydda bruden under färden till kyrkan och slöjan en del i att dölja vem som var därunder, så man kunde luras med fel kvinna under den om amn kände sig behöva det.
    Intressant teori, den hade jag inte hört tidigare. Men det måste väl vara så att brudgummen har svärdet på vänster sida, och behöver högerarmen fri för att dra det?
  • passionsblomman

Vet ej!Detta måste tas reda på...vem 17 var det som skrev det där förut...*funderar* Kan ha varit Aleta, eller Fly By Night kanske. Jag minns det kanske fel också.

Lady Namárië skrev 2009-07-02 18:47:29 följande:

Intressant teori, den hade jag inte hört tidigare. Men det måste väl vara så att brudgummen har svärdet på vänster sida, och behöver högerarmen fri för att dra det?
Svar på tråden vilken sida går bruden på in i kyrkan??