Bride in the city skrev 2009-07-02 19:13:00 följande:
Ok, det är din uppfattning. men det betyder inte att strukturer finns. Och är det inte underbart bekvämt att skylla allt på männen. Kvinnor är dumma mot varandra- hoppsan männens fel? Kanske är det så att ni t o m drivs till att gå till angrepp mot icke-feminster enbart för att männen drivit er till sådana elakheter? Jag känner att det blir lite svårt att verkligen debattera när du höjer upp kvinnor på det viset, de enda onda kvinnorna är främst vi icke-feminister får jag en känsla av. Att all är medias fel är för mig en obegriplig vinkling. Om och om igen skrivs artiklar utifrån kvinnors vinkling. Jag är övertygad om att det kan vara intressant att debattera med dig och att du har saker att tillföra precis som alla människor, men jag tillmäter inte dina åsikter än andras eller mina egna mer betydelse hur mycket ord och postmodernistiska vinklingar du än pepprar dina inlägg med. Jag vill ha en debatt på detaljnivå utan massa uttryck och påståenden som vi hört så många gånger förut. Jag har hört detta sedan ajg var säg 14 och är nu snart 45. Du förstår att jag lyssnat och lyssnat på feminster i alla år och det är samma retorik då som nu, ingen egentlig debatt. Ni vill inte. Ni har er agenda. Ni har satt feminismen före individen i 30 år. Vi orkar inte med det mer och feminsternas retorik medger inga avsteg. En annan gång kanske och i ett mindre format. Önskar dig en trevlig kväll. Jag måste ila eftersom min blivande man står redo med maten vilken sekund som helst.J D skrev 2009-07-02 16:58:12 följande:
Ingenting finns naturligtvis i sig- allt är såklart en social konstruktion och det är knappast så att jag har hittat på att det finns vissa maktstrukturer (önskar att jag hade kommit på det själv dock så jag hade kunnat casha in på det också). Det är såklart både kvinnornas och männens fel att strukturerna upprätthålls- har jag sagt ngt annat? Feminister är inte heller ofelbara när det kommer till detta men de vill iaf förändra det!
Under alla dessa år som du anser att feministerna bara har stått och trampat och haft sin agenda kanske du har märkt att feminismen också skördat framsteg? Kvinnlig tronföljd, minskade löneskillnader, fler dagis, fler män är föräldralediga, uppvärdering av "kvinnliga" yrken, jämställdhetsplaner och så vidare i hundra sidor.
Att inte många röstar Fi kan också bero på att det är ett nytt parti, få personer ser feminism som sin främsta ideologi (många feminister är för olika för att anse sig kunna enas under samma paraply- jag tillhör dock inte den typen av feminister utan ser gärna en blandning av e.g. liberalfeminister och strukturalister i samma parti). Om det är ngt feminister verkligen vill så är det ju att skapa möjligheter för individen att vara fri och bli sedd som den denne är och inte för vilket kön den bär. Hur kan man missa det?