Går ni själva eller blir ni överlämnade?
Kan som inte se att det skulle vara ojämställt i likhet med andra ovan. Min inställning är för övrigt att det i alla tider funnits gott om par där man respekterat varandra, den dystra generaliserande syn som anläggs stämmer inte med min uppfattning.
Ja, det må vara främmande med en brudöverlämning för vår tradition så som vissa påpekat. I alla fall just nu, men traditioner ändras; vårt hedniska midvinterblot är ju numera en jul med delvis kristna förtecken. Tycker man att det är fint att gå längs altargången fram till altaret med en familjemedlem istället för med sin partner så gör det för all del, varför göra det till en debatt om att det minsann inte är en svensk tradition när svensk tradition väl ändå är ett ganska svårdefinierbart begrepp till vissa delar numera.
Möjligen att det är en åldersfråga däremot, blotta tanken på att jag som levt ett självständigt liv i mer än halva mitt liv och nu är 40+ skulle lämnas över av en förälder är mig helt främmande. Mannen jag ska gifta mig med nu är inte min första relation. Det är länge sen jag hade någon anknytning till mitt föräldrahem, utan har haft ett par olika hem sedan dess... Men är man, säg runt 25 år, så kan det finnas en vacker symbolik i ett överlämnande, det kan jag nog tycka faktiskt.
Vår plan är att gå tillsammans, det känns rätt för oss. Det blir en rätt kort promenad eftersom vi gifter oss hemma. Att gå själv och möta upp min blivande man framför vigselförrättaren blir dessutom bara fånigt då vi inte har en lång altargång för ändamålet.
Kan jag ha täckt in frågor från alla vinklar nu...?