Inlägg från: Panzerfaust |Visa alla inlägg
  • Panzerfaust

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Ore skrev 2009-06-30 15:29:25 följande:
    Men vissa saker HAR en inbyggd symbolik, den kan man inte ändra på hur gärna man än vill.
    Exakt, jag kan inte förstå hur någon kan misslyckas med att se brudövelämning som något annat än en kvinnoförtryckande och osvensk sed. Varför importera/ta tillbaka en sed som inte har något med svensk rit att göra?

Ska någon då kunna gå in till Horst Wessel Lied under svastikafanor och säga att "Symboliken är inte densamma för mig som den är för er"?

Brudöverlämning är ett hån mot människan man som kvinna.
  • Panzerfaust
    Tess80 skrev 2009-06-30 20:00:29 följande:
    Och ja, jag tycker att det är skit tråkigt med jämställdhet och har inget intresse alls av att tänka "på alla som har kämpat innan oss för att få det vi har idag..."
    Och om alla dina medsystrar tänk som du genom åren hade ni fortfarande inte fått rösta eller ärva samt behövt förmyndare även fast ni åldersmässigt vore myndiga.
  • Panzerfaust

Jag betecknar mig inte som feminist eftersom i mina ögon har det en negativ klang men jag ser mig som en jämställdhetsivrare och symboliken i ett brudöverlämnande är bara en enda sak, ett symboliskt skiftande av ägande från fadern till den blivande maken. Att det sedan dessutom inte är en sed vi använder oss av i Sverige är också ett stort argument mot överlämning. Vill man gifta sig i Svenska Kyrkan så bör man ju rimligtvis rätta in sig i ledet och göra det i den form de har.

Till och med jag som ateist rättar in mig utan något "jag vill som jag vill"-gnäll, vill jag gifta mig i SK med en präst är det deras regler som gäller, att det sedan finns präster som går med på att ändra riten lite hursomhelst är ju bara tråkigt för SK.

Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?