Inlägg från: Bambi76 |Visa alla inlägg
  • Bambi76

Går ni själva eller blir ni överlämnade?

Håller helt med dig!
    Jag har följt dom andra trådarna med överlämning och blir fortfarande förvånad av att vissa här inne blir så upprörda över att en brud vill gå med sin pappa fram till sin blivande man.Jag kan inte för mitt liv förstå hur denna handling (och nu förutsätter jag att alla som vill gå med sin pappa gör det frivilligt) skulle bidra till att vi kvinnor får ta ett steg tillbaka när det gäller jämnställdhet.
    Jag har i en annan tråd om just överlämning, skrivit att jag ville att min pappa skulle gå med mig fram till min blivande man men nu blir det inte så pga. att min pappa inte kommer till bröllopet och jag vet att ingen av våra vänner eller släktinger skulle tycka att det var konstigt eller att tro att jag inte kan ta hand om mig själv m.m
    Nu kommer vi att lösa detta med att min MB och hans bestman står där framme och väntar på mig och när musiken börjar så kommer jag att gå in själv tillsammans med mina tärnor (även detta har upprört personer här på BT)
    I nästan alla andra trådar får man höra " men det är ER dag och NI bestämmer hur NI vill ha det" men om någon vill gå in med sin pappa så blir det väldigt få sånna tillrop.......

agtiwi skrev 2009-06-30 11:08:42 följande:
    Varje sak kan faktiskt ha två sidor. Här görs det av kärlek, därmed blir budskapet ett annat! Personligen har jag väldigt svårt att se varför man inte ska kunna ta en negativ sak och vända till något positivt.
  • Bambi76

Jag kan bara svara för mig nu men den dagen jag och min BM gifter oss så kommer den underbaraste stunden på dagen vara när vi svarar JA till varandra i kyrkan.

Hemlig2009 skrev 2009-06-30 11:52:26 följande:

Jag vill verkligen förstå men jag kan bara inte. Jag med många andra gifta tjejer säger att det var den mest underbara stunden på dagen, ändå så väljer ni att; inte bara dela den stunden med er pappa(!?) men även stolta symbolisera ett kvinnoförtryck.
  • Bambi76

Jupps.. det vet jag eftersom att det kommer att vara den bästa stunden på dagen då han svarar ja till mig och jag svarar ja till honom det kommer att slå allt men jag lovar att återkomma om det när jag är gift

Hemlig2009 skrev 2009-06-30 12:00:50 följande:

Men det vet du ju inte än.
  • Bambi76

Tyvärr blir det så här i dessa trådar ...
    Jag tycker att ni ska göra som ni känner!
    jag kommer som sagt var att gå in tillsammans med mina tärnor och min blivande man kommer att stå vid altaret och vänta på mig så det är ju ett alternativ.. Men som sagt var så tycker jag att om ni vill att du ska gå in med din pappa så ska ni göra det!
    Lycka till med allt!

FruLjungberg skrev 2009-06-30 15:21:32 följande:
    Alltså spårat ut lite här. Ville bara ha enkla svar på en enkel fråga inget ifrågasättande om jämställdhet och ägande osv...
  • Bambi76

Tummen upp !!

Tess80 skrev 2009-06-30 15:37:39 följande:
    Men vad är det nu... jag har redan sagt mitt...varför ens fortsätta när ni ändå inte förstår...det finns ingen mening med detta ju? Börjar bli lite väl tramsigt! Ni får tro vad ni vill, jag kunde inte bry mig mindre. När ni inte vill förstå så är det ju inte vårat fel. Så sluta nu.....det börjar bli tröttsamt *gäsp* Och dessutom så bryr jag mig inte om "jämstäldighetsarbete" (som ni borde ha förstått vid det här laget) kunde inte bli mer ointressant i detta sammanhang...Det är bara att inse, att ni "motståndare" inte kommer att få det svar som ni är ute efter!
  • Bambi76

Varför skulle dom tänka så ??
    Jag kan lova dig att om min son skulle gå med mig upp till altaret så skulle ingen av dom som var i kyrkan tänka så eller tycka att vi har en osund relation till varandra.

J D skrev 2009-06-30 16:03:22 följande:

Ok, men du vill väl ändå inte att folk ska tänka att det är han som är mannen i ditt liv genom att gå ned för altargången med honom?
  • Bambi76

tycker jag inte att du ska göra ... inte av den anledningen iaf!
    Gör det som känns bäst för ER och strunta i alla "motståndare"

FruLjungberg skrev 2009-06-30 16:48:03 följande:
    finns en ingång i kyrkan..tycker inte det ser så snyggt ut när bägge gå och då tittar inte alla på bara mig.Men då går jag väl för fan själv så ni håller tyst någon gång!
  • Bambi76

Även om jag inte kommer att gå in med min blivande man utan med mina tärnor så kommer vi ändå ha gått in TILLSAMMANS i äktenskapet!

valkyriana skrev 2009-06-30 21:33:23 följande:
    Nej vi gick TILLSAMMANS in i äktenskapet.
  • Bambi76

Ja, det var jag som skrev det
    Förstår dock inte riktigt vad du menar ...

J D skrev 2009-07-01 10:13:33 följande:

Och Bambi (tror jag att det var): Bra för dig, men jag kan garantera att det här är ett rätt vanligt diskussionsämne kring mödrar som fjäskar överdrivet mkt för sina söner...
  • Bambi76

oki, det var så du menade.
    Det finns säkert mammor som ser sin son på det sättet och jag kan som sagt bara svara för mig själv och jag ser det inte på det sättet som du ser det på..
    Men det är väl tur att alla ser på saker olika
    J D skrev 2009-07-01 10:27:45 följande:

Jag menar bara att relationen kan se smått osund ut eftersom många söner oftast sätts på piedestal och kallas typ "mannen i huset" osv när maken är borta. Och sådana signaler vill jag lika lite sända ut som att pappan är mannen dvs. överhuvudet över mig i mitt förra hus och jag nu går till ny man/överhuvud som om jag vore ett gods.
  • Bambi76

Väldigt bra skrivet!

Bride in the city skrev 2009-07-02 16:10:56 följande:

Säkert så, men det behöver inte betyda att de har en klar åsikt. Det skulle lika gärna kunna betyda att de inte tycker fråga är viktig helt enkelt. Jag har faktiskt också frågat ett par stycken och jag sa att det förekom en debatt och kort att det fanns två ståndpunkter och vad de tyckte. Eftersom de jag frågade visste att jag inte gifter mig i kyrkan och vidare visst de att vi ska gå in tillsammans min blivande man och jag till den borgerliga vigselförrättaren borde de snarare hållit med om att det är "fel" om de inte velat tjafsa med mig? Men det gjorde de inte alls, utan ställde sig helt oförstående till frågeställningen och ansåg att man gör som man vill (om nu prästen accepterar det). Om någon vill påstå att min bekantskapskrets inte är tillräckligt upplyst el dyl, sådana antydningar har ju förts fram ovan betr vissa arbetsplatser t e x ber jag att få slippa sådana kommentarer redan nu på förhand. Jag tycker att sådana påståenden är rent ut sagt oförskämda. Bara för att människor inte är med i all debatt kan de fortfarande ha en åsikt som är lika god som en mer s k upplyst människas. Tekniker där man avfärdar andra som mindre upplysta när de inte har den åsikt som man själv har kan jag varken respektera eller ens förstå. Det är på samma låga nivå som s k härskartekniker som feminister har för vana att anklaga vissa (män) för. Vi må inte dela andras åsikter men det ger oss ingen rätt att komma med personangrepp eller svepande påståenden om främmande människors ev avsaknad av bildning/upllysning, ska det ens behöva påtalas?
Svar på tråden Går ni själva eller blir ni överlämnade?