• finni

    lite pinsam fråga

    Jag har en lite annorlunda fråga. Kan man ha sex fast man har mens?
    Jag har alltid mens när det är högtider som jul och midsommar och min födelsedag så jag förväntar mig nästan att jag även har det på bröllopet. Jag och min m2b är båda kristna och har därför valt att inte ha sex före äktenskapet så vi är säkert mycket villiga båda två när bröllopsnatten kommer :) Jag har pratat om det med min blivande och han kan ha sex fast jag skulle ha mens, bara det inte skadar mig på något sätt.

  • Svar på tråden lite pinsam fråga
  • Heloise

    Det finns piller som man kan ta som skjuter på mensen, nu kommer jag inte ihåg vad de heter men jag har tagit dem ett par ggr och fått dem utskrivna av gynekologen. Funkar kanonbra!

  • TinkieWinkie

    Primolut Nor heter de. Tur att du påminde mig om att ta tabletten

    Skall börjas äta senast tre dagar före beräknad mens. Skjuter upp mensen i upp till två veckor.

  • passionsblomman

    Dessutom går det jättebra att ha sex ändå omman vill. Hör man till dem som har mycket onte och så kan det ju vara jobbigt, men annars finns det ju inga hinder.

    Förresten: Har ni tänkt välkomna en graviditet redan så snart som möjligt efter bröllopet, eller tänker du skaffa tex P-piller? För gör du det, så kan du gott börja äta dem tidigare, dels så kroppen hunnit vänja sig lite och då kan man med hjälp av dem också skjuta på mensen.

  • finni

    Vad bra att det går att ha sex fast man har mens, för jag gillar inte att ta en massa piller om det inte är absolut nödvändigt. En graviditet skulle vara så välkommen så :) Skulle det inte vara häftigt att bli gravid på bröllopsnatten?

  • passionsblomman

    Jo, det vore ju en fullträff, men är det runt mens så är det inte vare sig chans eller risk för det. Då ska man verkligen ha tur, för ägglossningen sker ju bara en gång i månaden, någonstans mittemellan mensens första dag och nästa mens.

    Det är faktiskt bara under ett enda dygn man är fruktsam varje månad, så har man lite längre cykel, så kanske man bara får 10 chanser på ett helt år.


    finni skrev 2009-06-28 23:55:40 följande:
    Vad bra att det går att ha sex fast man har mens, för jag gillar inte att ta en massa piller om det inte är absolut nödvändigt. En graviditet skulle vara så välkommen så :) Skulle det inte vara häftigt att bli gravid på bröllopsnatten?
  • På rosa moln

    Som de andra skriver så är det inga som helst problem, det enda kan vara att en del tycker att det är lite läskigt att ha sex under mensen, fast det verkar ju varken du eller din blivande make vara besvärad av så då är det ju bara att köra ;)

  • lillabruden

    tips från mig är att ha handduk under!!! Eller svarta lakan
    och du kan ju ha såna där intimservetter bredvid sängen om du skulle behöva, till honom också.

    Jag har haft sex under mens och jag upplever det som att det är lite lättare,man slipper t.ex glidmedel om man behöver det annars... och man är ju lite känsligare i området då så det känns lite mer kanske
    Men jag som har ömma bröst under mensen tycker det är lite jobbigt om han ska klämma hela tiden! hahaha..

    lycka till TS!!

  • Goldi

    Visst kan ni ha det men det är kanske lite osexigt, men kan du inte p-piller för då kan du skjuta upp din mens

  • Sonja68

    Just när man har mens är ju en av de säkraste perioderna i cykeln om man INTE planerar en graviditet.
    Det går alldeles utmärkt, men kan ju vara lite "grylligt" om man blöder mycket, så handduk under är att rekommendera. Och har man ont så är det ju inte så kul heller.

Svar på tråden lite pinsam fråga