• Engla2006

3200 för inbjudningskort, vad kostar egengjorda, o vad behövs?

Hej på er.
    Har nu fått en offert på mina inbjudningskort, placeringskort, i form av en liten påse. basen till festprogram, 3200 kr, handgjort. Är det väldigt dyrt? FUnderar på att försöka mig på att göra det själv, är det värt det o vilka grejer behöver man, kan man sätta in tjockare finare papper i en skrivare?

SÅ otroligt tacksam för svar

• Svar på tråden 3200 för inbjudningskort, vad kostar egengjorda, o vad behövs?
  • MimmiMama
    SecretOne skrev 2009-06-27 23:14:25 följande:
    Jag använde stämpel till att börja med men det blev inte alls bra. Provade både med bordeauxfärg och med guld men ingen av dem blev det riktigt bra trycka av utan en mer suddig känsla.
    Mitt tips är embossing!!
    Man stämplar med en genomskinlig stämpeldyna, häller på pulver som man sedan värmer. Då blir det en upphöjd glansig stämpel.
    Google embossing och kolla in på sidor på nätet!
    Det blir mycket finare än att bara stämpla!
  • MagnusCarina
    Engla2006 skrev 2009-06-27 22:55:49 följande:
    har tittat en del på panduros hemsida, hur långt räcker egentligen 1 stämpel? O Vad menas med omonterad stämpel?
    En stämpel räcker långt, flera år. Du behöver färg till stämpeln, som räcker till stämplar. Jag har haft mina i flera år. En omonterad stämpel är en stämpel som du behöver en "baksidaplatta" att fästa den i. Tänkt på att efter du stämplat behöver du göra rent stämpeln. Detta gör du genom att stämpla den på en blöt disktrasa. Lycka till!
  • MimmiMama
    Engla2006 skrev 2009-06-27 23:16:29 följande:
    det e lite så jag funderar oxå, tänk om det inte blir bra, så sitter man där med allt material...eftersom man inte har en susning o hur det ska vara
    embossing är jättelätt! Till och med min sambo klarade av det
  • MimmiMama

Engla2006 kolla i din gästbok! Visste inte om man fick länka här

• vigsel09

Hej!
    vi gjorde våra själva , eller jag, hihi, min blivande är inte så pysslig eller noga :)
    Mina tog sååå mkt längre tid än jag trodde men är nöjd med resultatet och det är ju roligt att ha gjort dem själv och många tyckte att det var de finaste inbjudan till bröllop de fått..finns i galleriet.

Hur lång tid det tar beror ju på hur de ska se ut, mina har en ficka på vä sida med 3 kort, det var det som tog tid, att göra 40 st sånna..sen kostade de nog ganska så mkt mer än vi tänkt, då jag anv lim på rulle så man slipper massa kladd..

• Engla2006

vigsel09
    ja, dom va jättefina, är inte heller så pysslig av mig, men har beslutat mig för att göra egna iaf, va o köpte grejer igår, så nu e det pysseldags

• Linadesign

Jag tror våra gick på max 15 kr st. Då har jag ej räknat med kostnaden för skäraren som jag hade sen innan. Finns bild i galleriet.
    Texten inuti är skriven på ett halvtransparent pärlemorskimmrande papper som jag bara fäst i övre kanten. Så det man kan lyfta på det. (syns ej så bra på bilden)

• aklejan

Rekommenderar verkligen att göra egna kort, det är riktigt uppskattat av gästerna och man kan göra dem hur enkla eller avancerade som helst.

Jag har gjort 75 stycken inbjudningskort av stålgrå kartong, aprikosfärgat papper (lite tjockare, men går alldeles utmärkt att skriva ut på vanlig skrivare), tapet från rusta och någon enstaka detalj (silvertråd, stämlpelfärg mm)

Ju mer små detaljer man köper desto dyrare blir det såklart, men ett tips är att tänka utanför ramarna, man kan hitta mycket dekorationer på andra ställen än de typiska pysselbutikerna och spara en peng.

• Hjartafró

Våra inbjudningskort är formgivna i Indesign och Illustrator och lämnades till ett mindre tryckeri för tryck på linnepräglat papper. Vi tyckte två kort, ett 15x15 cm och ett 7x10 cm, 50 stycken av varje.

Tror det landade på kring 1500 kr för papper (galet dyrt!), tryck och kuvert.

Bild här: www.gervide.se/wp-content/uploads/2009/07/inbjudan_090703_mod.jpg

• MV85

Min skrivare är billigaste från clas ohlsson o den tar papper upp till 320gram garanterat av tillverkaren.. så pappren är inget problem...
    Vidare vad saker o ting kostar beror ju på vad för saker man behöver.
    Vi hade beräknat 50pers o material för strax under 2000 på allt papper.

• Midsommarbrud09

Vi gjorde våra egna. Mer personligt, billigare och roligt att göra också. Se mitt galleri.

• Helleflundra

3200 är väldigt bra pris för tryckta inbjudninskort + diverse. Tror knappast ni kommer tjäna sâ mycket pâ att göra egna. Man missar dessutom att räkna all tid det faktiskt tar, som ju ocksâ har ett visst värde...Sedan om man vill göra egna för att fâ det mer personligt eller för att man tycker det är roligt är en sak, men mânga luras nog när de tror att hemgjorda kommer bli sâ mkt billigare.

• Engla2006

har nu vart o köpt stämplar o papper, snöre o allt som ska till o det bliev inte ens 1000 kr, så det va ju skönt

• RebeckaEhlin

jag köpte material till:
    inbjudningskort
    placeringskort
    festprogam
    vigelprogram

dessa var till 100personer

Vi betalade 1700kr för allt men då är faktiskt inte vanligt komieringspapper inräknat..

Svar på tråden 3200 för inbjudningskort, vad kostar egengjorda, o vad behövs?