• Tokstolla

Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)

Jaa, hur mycket pengar fick ni/ bjuden gäst?

Ren nyfikenhet faktiskt. Funderar själva på att kanske be om pengar till vår bröllopsresa. Vi bjuder nog kanske runt 70 vuxna och det känns lite sådär faktiskt om bara 20 pers tycker det är OK med den formen av present. Att få ihop kanske 4000 känns inte som en sådär stor summa som är värd besväret att få folk mer eller mindre irriterade över att vi vill ha ett bidrag till vår resa... Föräldrar och nära nära släktingar som ger multum räknas inte. Tänkte mest på dem där "vanliga gästerna"

• Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)
  • allehanda

Har överhuvudtaget ALDRIG varit på någon form av fest och gett present för 5-600:- per person( om inte det gäller familjen).Det här är förbehållet personer som tjänar massor mer än vad vi gör.Däremot så tycker även jag att 50-75:- är snålt. Vi har en överenkommelse vänner emellan vilken summa som är skälig för jämna födelsedagar, bröllop och andra begivenheter( tex dop, konfirmationer ) vi ligger på en övre summa av 200:-/person just nu och det är vad många av oss klarar av.

• Energy

Jag tycker att 150-200 kronor är en normal summa att ge ngn som gifter sig. Jag brukar ge 500 men så går jag sällan på bröllop där brudparet inte är nära.

Jag censurerar ordet jävla snåljåpar till bara snåljåpar. Usch, jag brukar sällan använda svordommar, så jag "suddar" bort det. :-/

• trebarnsmamma

Det blir spännande att se ....., vi har också önskat det i första hand och "upplevelser" i andra hand!
    Hoppas det blir mer än 50-75/person. På de bröllop vi varit på ha vi lagt 500:-/par el 250:-/person.........

• Tokstolla
    Energy skrev 2009-06-28 00:56:27 följande:
    Jag tycker att 150-200 kronor är en normal summa att ge ngn som gifter sig. Jag brukar ge 500 men så går jag sällan på bröllop där brudparet inte är nära. Jag censurerar ordet jävla snåljåpar till bara snåljåpar. Usch, jag brukar sällan använda svordommar, så jag "suddar" bort det. :-/
    Ja det var värst... Får man fråga vilken relation du hade till gästerna? Och var alla 10 med månadspeng? Nej då, men då är det banne mig bättre att inget ge, eller?

Kanske att man skulle skaffa en kreditkortsmaskin så att alla de som klagade på att ha glömt kontanterna hemma kunde betala med sitt (t,ex) VISA Muahaha.
  • Tokstolla
    trebarnsmamma skrev 2009-06-28 09:08:33 följande:
    Det blir spännande att se ....., vi har också önskat det i första hand och "upplevelser" i andra hand! Hoppas det blir mer än 50-75/person. På de bröllop vi varit på ha vi lagt 500:-/par el 250:-/person.........
    Asså, jag kanske är girig eller konstig men nog trodde jag att man i snitt fick in 150-200 kr/person. För vår del hade jag väl hoppats på 10'-15' men jag kanske hoppas på förmycket. Aja, vi har ju bott ett tag ihop så jag vill hellre ha snåla gäster än massa saker att sälja på tradera sedan
  • trebarnsmamma

Jag/vi har inte räknat att få någon svindlande summa heller då vi varit ett par i snart tio år..... som du säger hellere ett litet bidrag än 60 skålar som man inte vill ha ;)

Tokstolla skrev 2009-06-28 09:17:09 följande:
    Asså, jag kanske är girig eller konstig men nog trodde jag att man i snitt fick in 150-200 kr/person. För vår del hade jag väl hoppats på 10'-15' men jag kanske hoppas på förmycket. Aja, vi har ju bott ett tag ihop så jag vill hellre ha snåla gäster än massa saker att sälja på tradera sedan
  • aiya

WHAT??? ursäkta mitt uttryck, men hur fasiken kan man gå till sin väns bröllop och ge 50-75kr?????? Det måste vara snålare än snålast, eller så måste detta vara ngt slags SKÄMT!
    Det är till och med dyrare att gå ut på krogen en kväll.
    Man ska ge bidrag/hjälpa till den blivande brudparet med kostnader för festen eller som du ville ha, en resa.
    Vi brukar ge 1000kr/par. Vi är inte rika eller har gott om pengar, men man gifter sig bara en gång och då känner vi att vi vill hjälpa till lite.
    Alla har olika ekonomi/budget och man ska ge det man har råd och klarar av med, MEN jag är säker på att dina vänner har råd att ge er lite mera än bara 50kr...FY!!

• Tokstolla
    aiya skrev 2009-07-04 00:45:30 följande:
    WHAT??? ursäkta mitt uttryck, men hur fasiken kan man gå till sin väns bröllop och ge 50-75kr?????? Det måste vara snålare än snålast, eller så måste detta vara ngt slags SKÄMT!Det är till och med dyrare att gå ut på krogen en kväll.Man ska ge bidrag/hjälpa till den blivande brudparet med kostnader för festen eller som du ville ha, en resa.Vi brukar ge 1000kr/par. Vi är inte rika eller har gott om pengar, men man gifter sig bara en gång och då känner vi att vi vill hjälpa till lite.Alla har olika ekonomi/budget och man ska ge det man har råd och klarar av med, MEN jag är säker på att dina vänner har råd att ge er lite mera än bara 50kr...FY!!
    Jag funderade på det och det måste vara så att de var väldigt få som gav ngt alls. I slutändan blir det väl tyvärr 75kr
  • Red Scarlet

De gäster vi hade som gav rena pengar/presentkort på forex till oss gav på mellan 500kr-1000kr, men då gick flera ihop ibland för att ge så om man räknar in kostnaderna för de presenter vi också fick la folk kanske ungefär 250kr/var. Jag tycker att det är ganska mycket att få 500kr från exempelvis varje par som kommer. Vet inte hur mycket vi fick ihop sammanlagt, har inte lust att räkna det på det viset. Men vi skulle inte åka på en resa som vi inte hade haft råd med bara för att vi hoppades på att gästerna skulle lägga stora summor. Några av våra gäster gav ingen present för de hade verkligen inte råd efter inköp av kläder och resan dit, och jag har bedyrat att den största presenten är att de kom och att det var allt vi ville ha. De tycks förstå det nu och det glädjer mig stort.

Jag förstår Energys frustration, hon känner säkert sina gäster bäst, men för er andra tycker jag att ni ska akta er innan ni kallar folk i allmänhet för snåljåpar. Ni har ju ingen aning. :/

• ario

Oj, jag ger minst 500kr på bröllop om det är en vän, men är det en släkting blir det 1000-1500kr/familj ( dvs om jag och syskon går tillsammans)
    50-75 var ju rekord!

Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)